Röd-, polka-, vit- och gulbetsrecept

Jag har ätit betor på längden och tvären (hyvlad råkost, frästa i olivolja och salt, ugnsbakade, rödbetsbiffar) sedan i somras och mängden som finns kvar i landet motsvarar inte min förmåga till variation. Så vilka är era bästa recept på borsjtj, betpaj, etc.?
Öhm kokta? Med potatisen.

Gulbetor och vitbetor, de andra blir tråkiga i färgen.

Man varierar ju ändå inte potatis så mycket så betstackarna kan ju hänga på.
 
Jag tycker tyvärr betor ofta blir för sött:(
Och picklat är jag lite less på. Sååååå, recept på betor som inte smakar sött skulle jag gilla!
Jag gillar egentligen inte heller rödbetor av samma anledning, men just fetaost tycker jag brukar ha tillräcklig syra och sälta för att balansera upp. Min Ömma Moder brukar även lägga in mjölksyrade grovrivna rödbetor, det är också helt ok och ett bra sätt att förtära stora mängder.
 
Så här års är kombinationen kål, betor och ost med lite sälta något som jag bara inte kan tröttna på. Gärna som en ljummen sallad med tärnat äpple. Kål vanligen i form av svartkål eller grönkål. Ost vanligen i form av ädelost, chèvre eller fetaost. Kanske lite purjolök.

Kan även adderas lite svamp, nyplockade trattkantareller eller champinjoner. Kan med fördel kombineras med kvarngryn, fisk eller kött. Belugalinser. Lite honung. Valnötter eller hasselnötter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp