Röjning i betesmark

M

marli

Någon som är bra på arrendefrågor eller kanske har varit utsatt för samma sak?? Jag har ett problem. Jag arrenderar 6,5ha betesmark(fin naturbetesmark) som håller på att växa igen med buskage, sly, träd(asp, björk).Det behöver röjas och tas bort en del träd för att det skall bli något bra bete och för att jag skall kunna få betesstöd. Jordägaren har satt sig emot och säger att han ska ha skog i beteshagen. Jag betalar en normalhyra för betesmarken/ha. Har man då inte rätt att röja en del för att få en bra avkastning på betet??
och bör man om nu jordägaren absolut skall ha skog!! i beteshagen inte ha en lägre hyra på marken?
Jag vet inte om det hela beror på att han missunnar mig betesstöden el. av vilken anledning han vill ha skog i en hage som varit betesmark i säkert 100år.
 
Nää, jag är ingen expert. Men det är ju hans mark. Men å andra sidan, så har du arrenderat BETESMARK antar jag? Vad står det i kontraktet? Det är inte säkert att han FÅR ha skog heller, då det är gammal betesmark.Fast helst skulle man väl arrendera av någon som inte är en sån sur-"censur"!
Jag intresserar mig av det här betesstödet du pratar om.
Har du möjlighet att beskriva lite om det?
 
I kontraktet står det inget speciellt, bara att jag arrenderar 6,5 ha hagmark och ej har rätt till enstaka träd.
Gården jag hyr ligger i en gammal kulturbygd och är från början av 1800-talet. Betesmarken är naturbetesmark och delar av den med hög biologisk mångfald.
Du skrev att om det är gammal betesmark så får man kanske inte ha skog där. Har du hört något om detta???

Betesstödet är ett EU-stöd som du söker och som sedan gäller i fem år om du får det godkänt. Det ligger på ca 1000kr/ha och år. Har du betesmark med hög biologisk mångfald dvs ett stort antal olika blomslag, örter kan du få en tilläggsersättning och får då 2400kr/ha och år.Stödet är till för att bibehålla ett öppet landskap. Hagarna måste röjas och djuren måste beta ner ordentligt varje år. Detta gäller alltså också för häst.
 
Som sagt, jag är ingen expert, men jag vet att farsan fick en gång i tiden avslag på att plantera skog, just för att det var gammal betesmark. Jag tror jag måste ta reda på mer om detta. Jag kanske också kan få betesstöd? Jag har faktiskt skrivit till Länstyrelsen för länge sedan och frågat om jag kunde få hjälp med att fixa till gammal betesmark. Men inte ett svar har jag fått därifrån?!
 
Har kollat här i ett arrendekontrakt som jag har, allmänna arrendevilkor.

1. Det åligger arrendatorn att väl vårda den arrenderade fastigheten, och att väl hävda åker och betesmark.

Det låter på mig som att man har en skyldighet att hålla betesmark i trim. Men att fälla hela träd det låter ju lite häftigt? Har det totalt växt igen?
 
Får man EU-bidrag så ska marken hållas öppen - det är vad man får bidraget för. Sly ska tas bort och det ska vara, i alla fall på min mark, 2 meter mellan uppvuxna träd. När jag fick mitt EU-bidrag beviljat fick jag också ett papper med skötselråd om vad jag skulle göra och inte göra. Mina hästar får bl.a. inte gå i den ena hagen om de tilläggsfodras. Sen kan Jordbruksverket komma ut och kontrollera om man sköter sig eller ej.
Vad jag har förstått så ska man anmäla till Jordbruksverket om man ändrar inriktning på sin mark, oavsett om man har bidrag för den eller ej. Vi anmälde när vi bestämt oss för att inte plantera igen ett hygge där ägaren innan oss tagit ner skog. Vi fick ett papper att fylla i att vi ville anlägga öppna marker och att vi skulle röja eller låta djur beta av marken.
Det kan ju vara värt att ringa Jordbruksverket och kolla om markägaren verkligen får lov att låta det växa igen. Olika regler gäller förmodligen på olika platser i landet.

Tycker att du ska prata med markägaren om arrendet. Du arrenderar ju betesmark och inte skogsplantering. Betet har ju sitt pris, men en skogsplantering kan ju inte vara värd lika mycket i arrendebetalning?
 
Nej, nej, du missförstår mig. JAG arrenderar ingen mark.
Jag har egen gammal betesmark, som jag vill återställa.
Där har det dock inte vuxit upp några träd, utan det är sly och ogräs.Det var du som skrev att du ville fälla träd?!
 
Jag har sökt efter betesstöd på jordbruksverkets sidor.
Det verkar inte finnas någonting som heter så?
Vad är den formella benämningen på stödet?
 
Jag blandade ihop dig med den som skrivit originalinlägget. Sorry!

Ska du röja din kulturmark så köp dig en bra röjsåg! Jag har en gul och den är min roligaste leksak :D Och det blir jättefint!!!
 
Jag blandade tydligen också ihop dig med originalet!?

:rofl:

Jag ska köpa mig en bra röjsåg! Jag körde lite för hårt med den gamla ifjol, så den skar! Det är roligt och röja! :D
 
Finns ett åtagande enligt EU's Miljö och landsbygdsprogram? Om det finns vem får i så fall pengarna?

Om du för EU-stöd för marken så är du skyldig att hålla betesmarken välröjd oavsett vad som står i ditt arrendekontrakt. Har du inte rätt att röja enligt arrendet så sitter du i en knipa tyvärr. Det är mycket olämpligt att teckna 5-årsavtal gällande skötsel av betesmark om man inte har full kontroll över marken under hela 5-års perioden. Du riskerar att få betala till baka hela stödet, dvs de pengar du redan fått under 5-årsperioden om Länsstyrelsen finner att betesmarken inte är skött som den ska.
 
Men om det står i kontraktet att man skall "väl hävda betesmarken" har man rätt att fälla träd då?
 
Men om det står i kontraktet att man skall "väl hävda betesmarken" har man rätt att fälla träd då?

Du har inte bara rätt att ta bort sly då, du är faktiskt skyldig att göra det! Fast när man skriver ett sådant kontrakt så förutsätts ju betesmarken vara i hävd när man går in i arrendet. En del träd kan man ju ha i en beteshage och de kan du inte ta ned och hänvisa till den paragrafen. Men allt nytt som kommer upp tycker jag att du har rätt att röja bort enligt det kontraktet.
 
Sly är en sak och träd en helt annan. Jag tolkar det som att du enligt kontraktet inte får ta ner några träd.
Citat - "I kontraktet står det inget speciellt, bara att jag arrenderar 6,5 ha hagmark och ej har rätt till enstaka träd".

Såvida du inte skrivit fel och att det var enstaka träd du fick ta ner... ;)
 
Ja ofta finns nju en anledning till att man skriver inte att arendatorn inte har rätt till att ta ner träd. Träd kan vara värda mycket tex.

Jag arrenderar ut betesmark och arrendatorn får INTE ta ner träd. Om arrendatorn skulle fälla någon av mina flera hundra år gamla ekar så skulle det ta hus i helvete här det kan jag garantera ;) Nu vet jag att han inte skulle göra det men det är ändå bra att ha alla regler nedskrivna i kontrakt.

Det gäller också att man är medveten över vad arrendekontraktet innebär när man undertecknar det.
 
Men om det står i kontraktet att man skall "väl hävda betesmarken" har man rätt att fälla träd då?

Du har inte bara rätt att ta bort sly då, du är faktiskt skyldig att göra det! Fast när man skriver ett sådant kontrakt så förutsätts ju betesmarken vara i hävd när man går in i arrendet. En del träd kan man ju ha i en beteshage och de kan du inte ta ned och hänvisa till den paragrafen. Men allt nytt som kommer upp tycker jag att du har rätt att röja bort enligt det kontraktet.

Det där är en standardfras om du köper ett förtryckt arrendekontrakt. Jag tycker ändå att det lämnar en del utrymme för tolkningar.Om nu betesmarken inte ÄR i hävd när du går in i arrendet? Om det helt enkelt är FÖR MYCKET träd?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp