Röntgenfynd dolt fel?

polly p

Trådstartare
Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan !
Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös benbit i en framkota samt pålagringar. Det är inga nya förändringar utan dom har funnits länge.

Jag gjorde både veterinär undersökning på klinik och röntgade och enl vet var bilderna ua.
Så otroligt ledsamt att tro man gjort allt rätt.
Jag har inte försäkrat i det jag köpte honom för.
Det får väl bli att köpa mer hönor istället.
Försäkringen ersätter op av benbit och den måste bort men ovisst om
Han håller ändå enligt veterinären annat än promenadridning och det är nog inte hans grej.

Livet är rätt deppigt nu!
Antar att jag inte har några juridiska möjligheter att få ersättning från säljare heller .

Betalat 5000 för plåtar som inte kunnat visa de fel som funnits där tidigare .
Jag vet att det går inte att scanna igenom varende millimeter på en häst men ändå, när så grava avvikelser finns.

Jag tänker ändå att jag frågar här om någon vet om det skulle finnas möjlighet till kompensation?
Vill väl eg inte bråka med säljaren, hon har ju inte vetat men ändå, en viss kompensation hade man önskat.
 
Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan !
Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös benbit i en framkota samt pålagringar. Det är inga nya förändringar utan dom har funnits länge.

Jag gjorde både veterinär undersökning på klinik och röntgade och enl vet var bilderna ua.
Så otroligt ledsamt att tro man gjort allt rätt.
Jag har inte försäkrat i det jag köpte honom för.
Det får väl bli att köpa mer hönor istället.
Försäkringen ersätter op av benbit och den måste bort men ovisst om
Han håller ändå enligt veterinären annat än promenadridning och det är nog inte hans grej.

Livet är rätt deppigt nu!
Antar att jag inte har några juridiska möjligheter att få ersättning från säljare heller .

Betalat 5000 för plåtar som inte kunnat visa de fel som funnits där tidigare .
Jag vet att det går inte att scanna igenom varende millimeter på en häst men ändå, när så grava avvikelser finns.

Jag tänker ändå att jag frågar här om någon vet om det skulle finnas möjlighet till kompensation?
Vill väl eg inte bråka med säljaren, hon har ju inte vetat men ändå, en viss kompensation hade man önskat.
Går det att få ut plåtarna som togs vid besiktning och låta nuvarande veterinär jämföra dem med de nya?
 
Jag var med om ungefär samma för några år sedan. Skadorna var dock så allvarliga att enda alternativ var att låta hästen somna in, ett år efter att jag köpte henne.
Jag hade henne försäkrad för hela köpesumman men eftersom lösa benbitar kommer under hästens första levnadsår så skulle jag inte få ut mer än vad hästen var försäkrad för vid ett års ålder. Det var ca en fjärdedel av vad jag hade henne försäkrad för. Men när försäkringsbolaget tillslut förstod att de röntgenbilder som togs vid försäljningen togs i en vinkel där de lösa benbitarna (och skadorna därefter) inte syntes så fick jag tillslut det som dolt fel och hela livvärdet utbetalt.
Så mitt råd är att kolla upp noga med försäkringsbolaget vad som gäller om det blir så att du behöver ta bort hästen.
I övrigt så tycker jag att både du och säljaren har gjort rätt vid försäljningen då hästen både besiktas och röntgas så du kan inte kräva säljaren på något eftersom denne vad jag förstår inte bevisligen undanhållit någon information om skadan.
 
Jag förstår dig och tycker verkligen synd om er, men ser inte att något fel gjorts, framför allt inte av säljaren då.
Nä. Inte jag heller på ett sett, men ser inte att jag heller gjort fel, bara olyckligt . Ponera det röntgats på ett sett så det upptäckts vid ev försäljning.
Synd om hästen huromhur.
Som nog kännt av det ett längre tag.
 
Nä. Inte jag heller på ett sett, men ser inte att jag heller gjort fel, bara olyckligt . Ponera det röntgats på ett sett så det upptäckts vid ev försäljning.
Synd om hästen huromhur.
Som nog kännt av det ett längre tag.
Ja och ibland har man otur.
Ibland kostar oturen pengar.
 
Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan !
Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös benbit i en framkota samt pålagringar. Det är inga nya förändringar utan dom har funnits länge.

Jag gjorde både veterinär undersökning på klinik och röntgade och enl vet var bilderna ua.
Så otroligt ledsamt att tro man gjort allt rätt.
Jag har inte försäkrat i det jag köpte honom för.
Det får väl bli att köpa mer hönor istället.
Försäkringen ersätter op av benbit och den måste bort men ovisst om
Han håller ändå enligt veterinären annat än promenadridning och det är nog inte hans grej.

Livet är rätt deppigt nu!
Antar att jag inte har några juridiska möjligheter att få ersättning från säljare heller .

Betalat 5000 för plåtar som inte kunnat visa de fel som funnits där tidigare .
Jag vet att det går inte att scanna igenom varende millimeter på en häst men ändå, när så grava avvikelser finns.

Jag tänker ändå att jag frågar här om någon vet om det skulle finnas möjlighet till kompensation?
Vill väl eg inte bråka med säljaren, hon har ju inte vetat men ändå, en viss kompensation hade man önskat.
Förlåt men varför i hela världen ska säljaren behöva kompensera dig när bilderna enligt veterinären var ua? 🙈
 
Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan !
Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös benbit i en framkota samt pålagringar. Det är inga nya förändringar utan dom har funnits länge.

Jag gjorde både veterinär undersökning på klinik och röntgade och enl vet var bilderna ua.
Så otroligt ledsamt att tro man gjort allt rätt.
Jag har inte försäkrat i det jag köpte honom för.
Det får väl bli att köpa mer hönor istället.
Försäkringen ersätter op av benbit och den måste bort men ovisst om
Han håller ändå enligt veterinären annat än promenadridning och det är nog inte hans grej.

Livet är rätt deppigt nu!
Antar att jag inte har några juridiska möjligheter att få ersättning från säljare heller .

Betalat 5000 för plåtar som inte kunnat visa de fel som funnits där tidigare .
Jag vet att det går inte att scanna igenom varende millimeter på en häst men ändå, när så grava avvikelser finns.

Jag tänker ändå att jag frågar här om någon vet om det skulle finnas möjlighet till kompensation?
Vill väl eg inte bråka med säljaren, hon har ju inte vetat men ändå, en viss kompensation hade man önskat.
Rent krast så beror det nog på vem du köpt av om det är möjligt eller inte, privatperson eller företag?
 
Förlåt men varför i hela världen ska säljaren behöva kompensera dig när bilderna enligt veterinären var ua? 🙈
Fast det är väl en sak att önska. Jag har ju trott mig köpa en fullt frisk häst . Såklart är jag jättechockad och ledsen.
Men hade jag sålt omvänt så hade jag ju inte heller velat tyckt det skulle vara min sak så jag menar inte att jag tänker försöka!
Jag sitter torsk på en otursgrej!
Men så bittert att det inte gick att se på den typ bilder som togs vid köp.
Men nu är det bara att göra det bästa för hästen
 
Min gamla stallägare var med om samma sak. Röntgade bakknäna (risk för OCD i rasen tror jag) för att vara helt säker på att hästen var ok.
Ett år senare hittades ett fynd i bakknä :(
Gick bara att se via titthål för det satt så till om jag minns rätt.
 
Ibland har man bara jäkligt otur med hästar. Tyvärr! Men ibland kan försäkringen vara hjälpsamma ändå om det har varit svårt att se vid köp. Pålagringarna - hur gamla är dessa? Och status? Skulle ju tro du kan dömma ut hästen med detta och att dom kanske har utvecklats rejält sedan köp och att försäkringen då tar det ändå. Min försäkring tog min KS häst och jag fick ut summan på henne.
 
Fast det är väl en sak att önska. Jag har ju trott mig köpa en fullt frisk häst . Såklart är jag jättechockad och ledsen.
Men hade jag sålt omvänt så hade jag ju inte heller velat tyckt det skulle vara min sak så jag menar inte att jag tänker försöka!
Jag sitter torsk på en otursgrej!
Men så bittert att det inte gick att se på den typ bilder som togs vid köp.
Men nu är det bara att göra det bästa för hästen
Hade själv aldrig tänkt så att säljaren skulle kompensera mig för att jag bara tog några vanliga bilder. Det är jättemkt som inte går att se på vanliga ”standardbilder”. Oturligt javisst men jag tycker inte det finns mer att göra än att göra det bästa för hästen precis som du själv skriver.

Ang vad ngn skrev ovan så kommer inte alltid benbitar när de är unga, de ska skada sig och få lös benbit av det också. Verkligen jättetrist med tanke på din andra häst också men det kommer inte bli bra att försöka stämma säljaren för att bli kompenserad i detta fallet tror jag.
 
Fast det är väl en sak att önska. Jag har ju trott mig köpa en fullt frisk häst . Såklart är jag jättechockad och ledsen.
Men hade jag sålt omvänt så hade jag ju inte heller velat tyckt det skulle vara min sak så jag menar inte att jag tänker försöka!
Jag sitter torsk på en otursgrej!
Men så bittert att det inte gick att se på den typ bilder som togs vid köp.
Men nu är det bara att göra det bästa för hästen
Har man vid besiktning tagit bilder ur den vinkel som är brukligt? Eller har veterinären tagit slarviga bilder?
 
Ibland har man bara jäkligt otur med hästar. Tyvärr! Men ibland kan försäkringen vara hjälpsamma ändå om det har varit svårt att se vid köp. Pålagringarna - hur gamla är dessa? Och status? Skulle ju tro du kan dömma ut hästen med detta och att dom kanske har utvecklats rejält sedan köp och att försäkringen då tar det ändå. Min försäkring tog min KS häst och jag fick ut summan på henne.
Exakt så var det på min häst. Nu röntgade jag inte vid köp, utan ett och ett halvt år senare för att nåt inte stämde. Lös benbit ena kotleden fram. Medfödd enligt veterinären, osäker prognos vid operation. Pålagringar höger bakknä, kan ha kommit efter köp, utdömd pga detta fynd. Inga problem för försäkringsbolaget att betala ut användbarhetsdelen på försäkringen. Men köpt för 125’ och användbarhet 70’. Ville inte göra ett case mot säljaren.
 
Tycker det är ett ofog av köpare att höra av sig om dolt fel ett år efter köp. I synnerhet i ett fall som detta där säljaren låtit köparen få alla möjligheter att röntga och undersöka hästen.

Ja naturligtvis är det riktigt sura pengar men det är levande djur vi håller på med.
 
Ibland har man bara jäkligt otur med hästar. Tyvärr! Men ibland kan försäkringen vara hjälpsamma ändå om det har varit svårt att se vid köp. Pålagringarna - hur gamla är dessa? Och status? Skulle ju tro du kan dömma ut hästen med detta och att dom kanske har utvecklats rejält sedan köp och att försäkringen då tar det ändå. Min försäkring tog min KS häst och jag fick ut summan på henne.
Jag tog över säljarens försäkring och höjde inte då premierna blir så dyra. Men hade inte räknat med att ev behöva döma ut. Men men shettisar är ju söta :) !
Nä men vi ser tiden an .,
 
Jag tog över säljarens försäkring och höjde inte då premierna blir så dyra. Men hade inte räknat med att ev behöva döma ut. Men men shettisar är ju söta :) !
Nä men vi ser tiden an .,
Man tar ju risken själv när man inte försäkrar för inköpspriset. Tråkigt förstås om det innebär att man inte kan köpa ny häst! Men det finns många andra lösningar. Själv köpte jag en annan sorts häst mycket billigare så summan jag trots allt fick ut räckte till. Nu ville jag ju egentligen ha en fjording från början (och jag är väldigt nöjd med henne, jag kan verkligen göra allt jag ville med mitt hästägande).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 302
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 065
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
31 936
Senast: Lobelia
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 068
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp