Bukefalos 28 år!

Rösta efter hjärta eller ideologi?

För min del ser jag ingen som helst konflikt mellan hjärta och hjärna, de samarbetar väl. Däremot skulle det möjligtvis kunna finnas en konflikt mellan hjärta/hjärna och egoism.
Dvs att det jag känner/tänker är det bästa i stort, för samhället, för de allra flesta inte nödvändigtvis behöver vara det som får mest positiv effekt för mig som enskild individ.

Men jag är inte särskilt egoistisk av mig, så inte heller där finns det en konflikt i praktiken.
 
Det är många åsikter som Fi har som jag inte står bakom samtidigt som jag älskar att de fört fram feminismen i valet som de har gjort. Jag önskar att feminismen fick större plats i riksdagen = försöka få in Fi.

Jag föreställer mig att ganska många som röstar på partier som F!, V, Mp och Kd, inte i första hand röstar i förhoppningen att det parti man rösta på ska bilda (egen) regering. Utan man röstar på ett slags perspektiv som man vill ska vara med om att forma politiken. Vissa specifika värderingar, helt enkelt.

Jag kommer att rösta på F! i det här valet, men jag skulle inte göra det och jag skulle inte ens bli särskilt glad om F! hade opinionssiffror runt 50%. F! är ju ett parti som i hög grad består av (företrädesvis vettiga) personer som har begränsad erfarenhet av tyngre politiska uppdrag. Det verkar helt enkelt väldigt riskabelt med en regering som består av nybörjare, hur vettiga de än är.
 
Tycker som flera att hjärta och hjärna inte utesluter varandra... för mig.

De enda som skulle kunna bilda en stark regering själva är ju de två största partierna, och även då troligen i allians med något småparti som kanske kan påverka detaljer.

Men en svagare regering i koalition med småpartierna i sitt block kan innebära större förändringar, det kräver fler kompromisser. Tänker jag mig. Eller så blir det bara tjafs som inte leder någonstans - det kan såklart också hända.
 
Jag röstade på det parti som kändes bäst, det som fick mig att känna att viktiga frågor diskuteras på ett sätt som jag tycker om. Den enda konflikten det kan bli mellan känsla och tankar är väl min känsla av att allt är hopplöst och världen åt helvete, så att det inte är värt att rösta eftersom inget parti passar in precis på hur jag tänker. MEN partiet jag röstade på framstår ändå för mig som mest logiskt och inte bara "minst dåligt" utan, ganska bra faktiskt. De har idéer och mål som jag tror att gynnar hela världen, har vettig människosyn osv. Sedan är det väl vissa punkter som jag inte håller med på eller vissa punkter som jag tycker att de missat helt, men det kan ju å andra sidan bli en anledning till att själv sätta sig in i politiken och påverka mer än genom en futtig röst vart fjärde år?
 
@MacVetaren Bara för att ens åsikter skiljer sig i hur man vill rösta betyder det inte att det är fritt fram att dumförklara och kränka. Dina politiska åsikter blev plötsligt totalt ointressanta eftersom du håller så låg nivå. Man måste respektera hur folk vill rösta och hur fel man än tycker det är så är det inte ok att hålla på som du gör! Tala i stället om på vilka sätt du anser att ett parti är icke önskvärt att rösta på med att komma med konstruktiv kritik och inte en massa skräp
 
Här är en lite intressant debattartikel som bland annat handlar om det där:

http://www.dn.se/debatt/mer-an-varannan-kvinna-ar-for-att-fi-nar-riksdagen/

Jag vill också att F! når riksdagen - trots att jag tycker att ca 80% av deras sakpolitik är helt uppåt väggarna. Jag tror ändå att de kommer att bidra till ett bättre Sverige år 2020 om de får vara med. Drömmen är att rösterna kommer mest från V, så att vänsterinflytandet inte ökar markant.

Jag röstar helt ideologiskt på det parti som driver samhället, i de flesta frågor, åt det håll mitt idealsamhälle skulle vara. Just nu handlar de viktigaste frågorna i den riktningen, för mig, om feminism, antirasism, rättvisa och villkor för företagande. Sedan kommer ett helt gäng frågor på andra plats som gör att det just nu bara finns ett enda alternativ att rösta på. Men jag har inte alls röstat på samma parti i mina 6 val hittills (inte alls inom samma "block" heller), då både partier och omvärlden ändrar på sig, utvecklas och olika frågor är olika viktiga i olika perioder. 2014 blev det FP (har redan röstat).

SD och KD faller bort av ungefär samma konservativa skäl (helt oavsett migrationspolitiken, som gör att SD ligger längst bort)
V, F! och S faller bort, därför att de har en helt annan syn på rättvisa och villkor för företagande än det som är mina ideal. Det finns många andra frågor där de också är lite på tvärs (EU, kärnkraft, NATO).
M faller bort därför att de inte är riktigt ärliga med hur de uttrycker vad de vill och är så himla icke-villiga att ta itu med miljöpolitik.
C faller bort därför att de är ambivalenta till EU, är ganska spretiga i allt från konservativa idéer till radikal nyliberalism och är allergiska mot utveckling av energislag som innehåller vissa ord i sin benämning.
MP faller bort därför att de i valet stödjer en vänsterregering, vill lägga ned kärnkraft och är ambivalenta till EU. Dock var de ganska nära att få min röst, av taktikskäl (S+MP > 50% = mindre vänsterinflytande) - men jag bestämde mig (igen) för mer strikt ideologi istället.

Bidde bara ett parti kvar i år. Valkompasserna har varit helt entydiga i det också.
 
@tanten Då kan jag förklara lite hur jag tänker eftersom jag står mellan F! och centern:)

Det är många åsikter som Fi har som jag inte står bakom samtidigt som jag älskar att de fört fram feminismen i valet som de har gjort. Jag önskar att feminismen fick större plats i riksdagen = försöka få in Fi. Som det är nu i makten så händer liksom inget på jämnställdhetsfronten. Dock vill jag inte ha en röd riksdag.

Däremot så är mina åsikter mest lika centerns, jag tycker de verkar vettigast helt enkelt, men fokus ligger inte på feminism, vilket jag tycker behövs för att vi ska gå framåt.

Så frågan är om jag ska rösta på Fi för att få in feminism och jämställdhet eller om jag ska rösta efter att jag gillar centern i det stora.

Men jag förstår ändå inte logiken. Alldeles uppenbarligen så gillar du ju inte den feministiska politik som Fi för, varför ska du då ha in dem i Riksdagen? Då är det väl bättre att personrösta på en person som för den typ av feministiska politik som du gillar? Fi har ju inte direkt monopol på feminismen.

Det är ungefär som med miljöpartiet för mig. Jag tycker att miljön är en av de absolut viktigaste samhällsfrågorna idag, men jag skulle aldrig få för mig att rösta på miljöpartiet bara för att de råkar ha ordet miljö i partinamnet.
 
Men jag förstår ändå inte logiken. Alldeles uppenbarligen så gillar du ju inte den feministiska politik som Fi för, varför ska du då ha in dem i Riksdagen? Då är det väl bättre att personrösta på en person som för den typ av feministiska politik som du gillar? Fi har ju inte direkt monopol på feminismen.

Det är ungefär som med miljöpartiet för mig. Jag tycker att miljön är en av de absolut viktigaste samhällsfrågorna idag, men jag skulle aldrig få för mig att rösta på miljöpartiet bara för att de råkar ha ordet miljö i partinamnet.

Jag förstår logiken. Det feministiska perspektivet kommer att finnas med i varje debatt där det behövs om F! är med.

Det är lite som att det rasistiska och främlingsfientliga perspektivet finns med i nästan varje debatt där SD yttrar sig. Det är hemskt att se, men gott att de andra partierna inte låter det haverera utan låter idiotierna stå och snacka skit utan att det påverkar särskilt mycket. Jag tror inte att samma avståndstagande kommer att användas mot F!, utan där tror jag att de kommer att driva debatten åt ett lite bättre håll. De som inte håller med om vänsterideerna måste helt enkelt presentera lösningar från sin horisont. Det kommer att bli en högre press.
 
Jag förstår logiken. Det feministiska perspektivet kommer att finnas med i varje debatt där det behövs om F! är med.

Men det bottnar ju i någon slutsats att Fi är de enda som kan få feminismen på dagordningen, och att Fi:s feminism är den enda som finns och den som bör drivas. Det tycker jag inte ens är i närheten av nästan sant, och därför kan jag inte se varför man skulle rösta på F! Om man inte gillar deras politik.

Det är ju som att jag skulle rösta på SD eftersom jag vill att invandringsfrågorna ska diskuteras mer och leda till att Sverige blir mer toleranta mot invandrare.
 
Om jag var myndig så skulle jag rösta efter ideologi.
Jag tror inte att ett samhälle uppbyggt på känslor håller.

Fast ett samhälle uppbyggt på bara logik skulle inte heller vara ett fantastiskt alternativ, eller tycker du det? Och vad är det som säger att ideologi utesluter känslor?

För mig står ideologi bland annat för känslan av hur jag vill att ett samhälle ska vara. Så jag förstår verkligen inte varför ideologi enligt ditt resonemang utesluter känslor? Eller handlar det om vilken ideologi en tror på?
 
Fast ett samhälle uppbyggt på bara logik skulle inte heller vara ett fantastiskt alternativ, eller tycker du det? Och vad är det som säger att ideologi utesluter känslor?

För mig står ideologi bland annat för känslan av hur jag vill att ett samhälle ska vara. Så jag förstår verkligen inte varför ideologi enligt ditt resonemang utesluter känslor? Eller handlar det om vilken ideologi en tror på?

Vad jag ser det så skulle det vara mer logiskt och människorna skulle klara sig bättre. Det skulle kanske kännas som om samhället hade mindre inlevelse, men det skulle vara stadigare.

Syftade på hjärnan, så jag skrev det som trådskaparen hade skrivit det i titeln. Ideologi behöver nödvändigtvis inte utesluta känslor (humanism t.ex).
 
Vad jag ser det så skulle det vara mer logiskt och människorna skulle klara sig bättre. Det skulle kanske kännas som om samhället hade mindre inlevelse, men det skulle vara stadigare.

Syftade på hjärnan, så jag skrev det som trådskaparen hade skrivit det i titeln. Ideologi behöver nödvändigtvis inte utesluta känslor (humanism t.ex).

Samtidigt så är ju omvärlden föränderlig så att ett logiskt samhälle skulle bli stadigt är ju inte alls säkert. Snarare så får jag känslan av att ett samhälle byggt på logik inte alltid skulle ha något utrymme för oförutsedda händelser.

För mig blir det en rejäl tankevurpa när ideologi likställs med att rösta med hjärnan. Att välja en ideologi kan ju lika gärna baseras på känslor utan att ideologin är känslostyrd, så därav min fundering.
 
Men det bottnar ju i någon slutsats att Fi är de enda som kan få feminismen på dagordningen, och att Fi:s feminism är den enda som finns och den som bör drivas. Det tycker jag inte ens är i närheten av nästan sant, och därför kan jag inte se varför man skulle rösta på F! Om man inte gillar deras politik.

Det är ju som att jag skulle rösta på SD eftersom jag vill att invandringsfrågorna ska diskuteras mer och leda till att Sverige blir mer toleranta mot invandrare.

Nej, jag tycker att det bara bottnar i att man vill få en blåslampa som anlägger ett feministisk perspektiv på alla frågor. Jag menar att även de som är feminister i andra partier kommer att ges mer utrymme om det finns en sådan blåslampa. Annars riskerar de att bli marginaliserade, trots eminenta individuella insatser, eftersom det i andra partier och blocksamarbeten inte alls är samma fokus på feminism.

Och man gillar ju deras fokus på feminism, även om man är emot dem i de flesta sakpolitiska frågor där man tycker att de dragit helt fel slutsatser trots sitt perspektiv. Men visst, jag ska inte försvara med näbbar och klor, jag röstar inte på dem - men vill gärna att de kommer in i riksdagen på V:s bekostnad.
 
Jag hör ofta att Centern har varit med och haft makten nu i ett antal år och deras politik har inte märkts så mycket. Mitt svar på det är att det inte är lätt när de (vi) är så små, om fler röstade C skulle deras inflytande öka och deras (vår) politik märkas mer.

Eller så kan det vara så att när C förhandlar om olika frågor så kommer feminismen långt bak och därför överges för att C ska få igenom annat.
 
@Breaktown Problemet som jag ser det är att de andra partierna inte pratat om feminism överhuvudtaget förrän Fi började få uppmärksamhet. Detta får mig att tro att inget kommer ändras om Fi inte kommer in.
 
Eller så kan det vara så att när C förhandlar om olika frågor så kommer feminismen långt bak och därför överges för att C ska få igenom annat.
Ja, så känner jag också med flera partier. Nu helt plötsligt är de så jävla feministiska men innan F! blev ett riktigt hot så var de inte så jädra benägna att prioritera feminismen.

Enda anledningen till att jämställdhetsfrågorna seglat upp ordentligt nu är ju tack vare F! och Gudrun. Min tanke är därför att de definitivt behövs i riksdagen, annars kommer de andra partierna glömma sin feminism lika snabbt som de plockade fram den när F! växte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 818
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp