Roligt lektionsupplägg

snurran

Trådstartare
Nu är jag osäker på att jag lägger den här tråden rätt, men chansade på att den kunde passa här :angel:
Jag har tagit på mig att hoppa in extra som instruktör en kväll i veckan och har två grupper.
Den ena består av barn i förskoleålder, där har vi två nybörjare och två som ridit en termin redan. Den andra består av nybörjare i 10års åldern och en knatte på 5 med lite ridvana sen innan (knatten rider båda grupperna).

Nu känns det ju som så att jag vill ha ett roligt upplägg på det hela och hjälp med hur jag ska gå till väga. De elever jag haft förut är sådana som rider privat och tävlar lättare klasser i dressyr, vuxna.
Lektioner för barn är det mååånga år sedan jag hade från "scratch" så där känner jag mig ordentligt ringrostig.

Jag vill ha ett lättsamt och lekfullt upplägg för att i största mån undvika att bara knata runt på fyrkantspåret. Jag vill ha det visuellt, med bommar och koner för att eleverna ska få en bild av sin övning innan de rider den. Men även för att de ska veta var de ska svänga. Minns att jag haft detta upplägg tidigare och att eleverna uppskattade detta mycket och tyckte det var roligt att rida för mig då. Men nu har jag gått och blivit en tråkig, inspirationslös gammal tant :mad:

Så har ni kloka bukare tips och idéer på lite skojjiga övningar jag skulle kunna använda mig av för att göra så det blir lärande i leksamma former?
 
Sv: Roligt lektionsupplägg

Varför inte göra en evighetsbana? Om eleverna (som jag fick uppfattningen) kanske är på lite olika nivå i samma grupp kan man ju bara variera lite för de olika personerna. Tex, om du kan galoppera, galoppera då mellan punkt 1-2, kan du inte... så välj trav där. Hur som helst, en evighetsbana kan man ju variera otroligt mycket och roligt är det också. Ett litet hinder kanske tom. Alla kan rida samtidigt eller en i taget.:laugh:
 
Sv: Roligt lektionsupplägg

man kan lägga bommar som gångar då kan man öva på att ta ut hörnen...
man kan ställa koner i kvadrat och sedan en i mitten av kvadraten ca10m mellan beroende på svårighetsgrad, då ska man runt på utsidan av en hörnkon sedan runt den i mitten och runt nästa hör ini mitten o så vidare, går att göra i olika gångarter.

lite tips, hoppas det går bra
 
Sv: Roligt lektionsupplägg

Det upplägget brukar jag köra då vi har gymkhana :D Så det kommer med längre fram på terminen :laugh:
 
Sv: Roligt lektionsupplägg

Det där med bommar har jag använt mig av förut (läs stenåldern då jag var "ung" :o ). Och det funkade kanonbra! Så det ska jag köra igen ;)

Det med konerna känns väldigt western inspirerat, men det ska jag ta med i en lektion med de äldre eleverna mot terminens slut, jag tror det kan vara ett bra "test" för dem i att hantera hästen från ryggen :)

Tack båda för era svar :bump:
 
Sv: Roligt lektionsupplägg

Vad roligt att du ska börja hålla lektioner! :)

Du kan alltid använda dig av koner och bommar som du skrev, det är en riktigt bra idé.
Små barn gillar att rida slalom. Du kan även använda dig av travbommar tex. Sen kan du ha ett avstånd mellan två bommar tex 20m och ber dem komma linjen i trav, för att sedan göra en halt mitt mellan bommarna.
Barn gillar att leka. I slutet på lektionerna kan du använda dig av "ryttar gymnastik på hästryggen"
eleverna lägger tex händerna rakt ut åt sidan och vrider kroppen till vänster och sedan höger. Ber dem krama sin häst runt halsen. Röra vänster fot med höger hand och vice versa. "jorden runt" dvs, de ska sätta sig runt hästen, alltså, först båda benen på vänster sida, sen sätter de sig bakfram, sedan båda fötterna på höger sida och sedan sitter de rakt fram. (Obs, detta då när hästen står stilla!)
Hoppas du kan använda nått tips!
Lär dem ridbanans vägar med hjälp av koner. Väldigt nyttigt!
Lycka till!
 
Sv: Roligt lektionsupplägg

Ryttargymnastik i början och slutet (igång- och avskrittning) brukar alltid vara uppskattat.
T.ex. skriva sitt namn med tårna, plocka äpplen/blåbär, klappa hästen på öronen/svansen, sitta i damsadel, klacksparkar, rida baklänges

En bana som du gör till ett äventyr. T.ex. två bommar som dom ska rida emellan - en bro över krokodilfloden, slalom - undvika djupa gropar, halt - det står en älg på vägen som måste hinna flytta på sig, bommar att rida över (och stå upp) - det ligger stora träd på stigen, trav mellan punkt A och B - jagad av en tiger
 
Sv: Roligt lektionsupplägg

*Delvis knapplån*

:bow: Friss och cili: jättebra tips!Märks att min fantasi totalt försvunnit :D De där tipsen ska jag använda mig av. Tror de passar jättebra till småttingarna :bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad har ni för upplägg eller terminsplaneringar på era ridskolor? Har ni några sådana överhuvudtaget? Jag sitter och funderar lite i...
Svar
3
· Visningar
2 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp