roll backs...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare roping-malin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 173
Sv: roll backs...

Snabb vändning på bakdelen.

Ofta i reining galopperar man längs en långsida, stoppar, rollback 180 grader, fattar galopp igen direkt ur rollbacken. Inga pauser mellan momenten.

/Ida

Alltså Galopp, stop halvt varv tillbaka (framdelsvändning) galopp

One rein stop (nödbroms).. böja in hästens nacke mot foten.. så kan den inte skena, bocka eller stegra

åt vänster: tag tyglarna i höger hand, för ner vänster hand på vä tygel mot bettet o dra upp mot höften. i början kommer hästen snurra några varv innan den stannar, så småningom stannar den snabbare.

dra upp den mot höften? vart har du fått det ifrån?

One rein stop:

man lär hästen att den ska stanna om man drar i ena tygeln så mkt att huvudet förs mot bogen, en "säkerhet" som man lär sina hästar (även i hoppning/dressyr etc) om en olycka/pigg häst etc så ska det vara lättare att få stopp, för det är inte alltid de lyssnar på "vanlig" halt när man drar i båda tyglarna samtidigt.
givetvis så släpper man drivningen.

så jag har lärt mig ska man INTE hålla i yttertygeln samtidigt

Fancyfee:

Det är skillnad på sken och att sticka iväg.
i sken så är hjärnan blockerad, och hästen springer i full fart utan att titta vart den ska, ofta springer de in i träd, väggar etc.

om hästen verkligen skenar så är det bästa faktiskt att kasta sig av innan den snubblar/ramlar/springer in i något, annars kan man bli mosad :crazy:
som tur är det inte så ofta det händer att hästar skenar..

Jo men vad jag sa att hästen INTE KAN skena iväg när man har böjt in nacken.. menade inte att man skulle göra det när den skenade..

hästen kan skena, men den ramlar omkull istället. och man vet ju inte NÄR den sticker iväg då den sticker helt utan anledning...

sant, har aldrig varit med om att en häst försökt sticka iväg o dragit in nacken.. så det är nog riktigt bara läst det ..har bara varit med om att hästen sprungit iväg i trav o då hjälper de tills den lugnar ner sig..

Humm... Jag förstod iallafall vad rollbacks var! :rofl:

Tack allihoppa! :d

MVH Malin!

Liknande trådar

Hundhälsa Torr eller färskfoder har ingen roll. Låg fetthalt, under 10%. Spannmålsfritt, ingen kyckling. Har ni några tips på sorter att kika...
Svar
3
· Visningar
359
Utrustning Har sökt men hittar inte.. En Simco Western sadel med en stämpel 2 uppe under fender, är det bom storlek och vad är det för storlek? Dom...
Svar
0
· Visningar
120
Senast: Puh
·
Utrustning Nån som vet om back on track pardus L är 58-60 eller 59-60? Står olika beroende på var man läser.
Svar
0
· Visningar
142
Senast: aglaonema
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
797
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka