Rör sig med "raka" bakben...

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare NiitSirK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 946
N

NiitSirK

Om en häst rör sig med relativt "raka" bakben, finns det något man kan göra för att förbättra det? Bommar, trava i vatten osv?

Hästen i sig trampar väl under sig och musklar lätt på sig på bakkärran men lite mer "show" i steget skulle inte ´skada... Dessutom galopperar den med i prncip raka bakben också...

Jag bara undrar om det finns något som är bra gymnastik när det gäller just hasorna speciellt... =). :bow:

Sv: Rör sig med "raka" bakben...

En häst som går i en korrekt form och bär vikt bak vinklar lederna i bakbenen automatiskt, speciellt haserna. "Bara" att fortsätta lösgöra och få hästen att bära mer vikt bak.

lite bra övningar förutom lösgörandet är cavalleti och även upphöjd cavalleti (inte mycket ca 20 cm minsta på en "sockerbit") med ca1 - 1,10 för häst
och Galopp bommar men dom är inte upp höjda utan ligger med ca 3 meter mellan rum testa dig fram till ett bra avstånd för din häst

Tack så mycket! Ska prova det imorgon. Men enligt de som tittade igår och idag så är det sällan hon "släpar" bakbenen numera som tur är...några steg då och då, vilket jag vet att beror på min ridning, antagligen på balansen. :)

Nja, det är faktiskt knäna som hästen vinklar mest, men det syns inte lika mycket. :)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 321
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 164
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 107
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 389
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10