Bukefalos 28 år!

P

Puma

Snabb fråga: Ska rosor ha varmt eller kallt vatten?
Hur får man dem att leva så länge som möjligt?
 
Sv: Rosor

Varmt ska rosor ha. Eller varmt och varmt, ljummet iallafall.
Sen kan man ju snitta dom en gång om dagen, alltså skära eller klippa av en liten bit längst ner, så där snett uppåt liksom.
Då kan dom suga upp vattnet bättre.

Tror även att man kan få nåt i blomsteraffären, nåt pulver att ha i vattnet så dom lever längre.

Har du fått rosor?:bump:
 
Sv: Rosor

Vad bra då ska jag stoppa dem i det. Fick rosor av sambon här om dagen och jag vill att de ska hålla sig så länge som möjligt :)
 
Sv: Rosor

som sagt, varm vatten, snitta om dom en gång om dan och byt vatten när du snittat (dock ska man inte byta vatten så ofta om man fått med sånt puder till blommorna) generell regel är ju hårdare stjälk ju varmare vatten. (tulpaner tex ska ha kallt vatten) ställ dom gärna svalt med. Om dom får stå svalt på natten tex håller dom mycket längre
 
Sv: Rosor

Helst ska man dessutom snitta blommorna under vatten så att det inte kommer in luftbubblor i ledningssträngarna. Vattentemperaturen spelar ingen roll så länge det är normala temperaturer man pratar om.
Bakteriedödande pulver i vattnet kanske också fungerar, extra näring är bara slöseri då redan utstlagna blommor inte behöver sådant.
 
Sv: Rosor

Torka dom! :idea:
Då håller dom nästan förevigt. Mörkt ska dom torkas, då håller dom färgen med.
 
Sv: Rosor

Jag har snittat och sedan doppat de snittade ytorna i kokande vatten på rosor som börjat sloka, de har då rest sig igen. Sedan har de fått stå i det heta vattnet.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Halloj! Vad har ni på er nu i "mittemellan"-tider? Jag har skaljackor, men de är för varma nu och vanlig kofta blir snart för kallt...
Svar
11
· Visningar
753
Senast: Seaside
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
387
Senast: Hellhound
·
Trädgård & Växter Har köpt flera olika typer av snittblommor som alla har torkat ihop snabbare än önskvärt. Har följt alla råd, ren vas, snittat blommor...
Svar
2
· Visningar
694
Fritid Håller på att rensa här hemma för att sälja sånt som inte används, och hittade då en låda tyg. Baserat på vad som står på lådan måste...
Svar
4
· Visningar
646
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp