Rostiga hästskor ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Josse58
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 3 722
J

Josse58

Idag när jag stod och borstade hästen och kollade på hans skor så såg jag att dem var rostiga! :confused: frågade stallkompisen hur det kunde komma sig, då hon även brast ut att hennes hästs skor med var rostiga. Undrar hur detta kan vara så.. våra hästar går i grushagar, är det pga det kanske ? MEn skorna har inte varit så innan,är det kanske för et regnat så jäkla mycket och det är lite lerigt i hagarna nu? Måste ju vara något som reagerar med varandra eftersom skorna blir rostiga.

Trodde nämligen att hästskor var rostfria. :P
Skorna är inte gaml, då hovisen ska komma om minst 2-3 veckor. Sedan har jag inte samma sorts skor som min kompis, så det känns ju nästan som det är vädret de blir rostiga pga. Någon som varit med om detta ??

Sv: Rostiga hästskor ?

Det finns ju skor i olika material. Oftast är de gjorda i järn och rostar då därefter.
Om man ständigt utsätter skorna för fukt och inget slitage i form av ridning eller underlag i hagen som slipar ytan är det helt naturligt att dom rostar.

Rostfria skor hade kostat betydligt mycket mer. Det gör väl inget att de rostar? Livslängden är ju ändå rätt begränsad.

Nu vet ag int evad din häst är skodd med för skor, men "vanliga" hästskor är utav järn. Järn oxiderar när det kommer i kontakt med fukt. Dvs. rostar dom i kontakt med vatten.

jo dom rostar, dock sällan på hovan. när hästen rids så poleras ju ytan så att dom inte hinner bli rostiga. men så fort en använd sko bara ligger så blir den rostig.

Tack för alla svar! Det låter ju begripligt nu när ni säger det, bara det att jag inte tänkt på det/sett det innan. Blev lite paff antar jag, men då vet jag att det är helt normalt alltså ! :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 383
Senast: Görel
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 102
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 819
Senast: Freazer
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 274
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår