Rullgardin baktill på hästsläp

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare krypto
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 660
K

krypto

Vad har ni för erfarenheter av rullgardiner baktill på släp, t.ex. Christ?
Fördelar, nackdelar? Har aldrig använt det själv och vill gärna veta.
Sitter den säkert? Hur går det när man transporterar sto med fölet löst i transporten t.ex.

Sv: Rullgardin baktill på hästsläp

har ingen själv med rullgardin, har en Boj...men känns som att plasten borde fladdra lite därbak, iaf om man kör lite fortare(typ E4:an) eller om det blåser ute...men skulle också gärna höra kommentarer från de som har rullgardin bak på transporten.

Jag har en transport med rullgardin. Har inte haft några problem utan är helt nöjd:) Jag var försiktig i början och pratade med hästen när jag öppnade och stängde så inte hästen blev rädd. Den skramlar inte som en vanlig överlucka, och den fryser aldrig. Man kan spänna den på olika sätt så det blir mer öppet och kommer in mer luft.
Man ska nog inte köra hästar lösa i den . Till min finns det ett fölgaller att köpa till. Ett galler som jag tror monteras på utsidan och sedan fälls upp utanpå presenningen.

Ser bara fördelar med rollo. Har åkt i släpet och den fladdrar inte (den är ju spänd). Skönt att slippa frusna lås och skramlandet av en plyfalucka. En fördel med Christ och andra som har vita rollos, är att de släpper in ljus. Bra att enkelt kunna justera ventilationen också.

Såg en överlucka i glasfiber som man råkat fälla nedre luckan på... KRAS. Var bara småbitar kvar.

Långnos skrev:
har ingen själv med rullgardin, har en Boj...men känns som att plasten borde fladdra lite därbak, iaf om man kör lite fortare(typ E4:an) eller om det blåser ute...men skulle också gärna höra kommentarer från de som har rullgardin bak på transporten.
Min fladdrar inget, den är ganska hårt spänd. Det blir mycket tystare i transporten eftersom just överluckan är ganska skramlig

Det kanske det som är lösningen, ett fölgaller!!
Ventilationen verkar ju vara en klar fördel.

Har en Christ med rollo. Är helnöjd! I början tyckte hästen att det var lite obehagligt när man stängde/öppnade den. Men det har gått över nu. Det är en vanesak.
Den är lätt att justera för bättre ventilation. En fördel är att den släpper igenom lite ljus vilket gör trp ljusare invändigt!

//Alice

Jag har hyrt/lånat ett par transporter med "rullgardin" och min häst har inte klagat :) Tyvärr är jag lite kort i rocken så jag brukar ha lite problem att få tag på gummisnoddarna man ska fästa rullgardinen med. Men det har gått men lite trixigt är det.

När jag skulle köpa transport kollade jag runt lite med folk med transporter med rullgardin. Jag hörde enbart positiva kommentarer förutom 1 sak. När det är kallt så kan gardinen vara lite seg och rullas inte alltid upp. Bor man i södra sverige så går det väl bra då det inte är kallt så ofta men jag skulle aldrig köpa ett sådant släp om jag bodde kvar i Jämtland.

Tycker inte att min rullis har varit seg när det varit kallt, däremot råkade jag ut för att övre luckan frös i låset flera ggr på min gamla Boj

Smulan75 skrev:
Jag har hyrt/lånat ett par transporter med "rullgardin" och min häst har inte klagat :) Tyvärr är jag lite kort i rocken så jag brukar ha lite problem att få tag på gummisnoddarna man ska fästa rullgardinen med. Men det har gått men lite trixigt är det.

Om man är kort kan man sätta en rem eller liknande i mittensnodden, så blir den längre. Kan vara skönt att slippa :bump:

har en christ med rullgardin. tycker det är kanon, inget tungt att putta upp, inget skrammel, inga lås som kärvar.
i början får man vara lite försiktigt så inte hästen blir rädd, men nu släpper jag min rakt upp och hästen rör inte en min.
:banana:

Fördelen är att den inte skrammlar och slår som bakluckan gör på de flesta transporter. Jag har flera gånger på tävlingar hört transporten innan jag ser den!!! tror själv att den jag använder skrammlar (skämms) så att jag ser bara fördelar, och jag har aldrig sett någon som flaxar, den sitter bra!!! Något att föreslå (tror jag) aldrig testat en men pratat med folk och sett lite på tävling!

krypto skrev:
Vad har ni för erfarenheter av rullgardiner baktill på släp, t.ex. Christ?
Fördelar, nackdelar? Har aldrig använt det själv och vill gärna veta.
Sitter den säkert? Hur går det när man transporterar sto med fölet löst i transporten t.ex.
Himla skönt att slippa den tunga luckan;)...och nej, den fladdrar inte då man spänner den rätt ordentligt. Materialet är rejält av typ pressänning och ingen häst hoppar igenom det. Mycket vanligt på kontinenten. Har det på min polska vagn.

Jag hyrde släp med rullgardin för ett tag sen. Jag gillar inte rullgardinen. Jag tycker att det är en sak som typiskt åldras och blir fult och dåligt efter en relativt kort tid. Jag är kort så jag var tvungen att sätta fast ett balsnöre i en av tamparna för att nå upp. Tycker inte att det är en bra pryl om man måste fixa med sånt. Fördelar är att jag tyckte att det var tyst för hästen och att när man rullat upp rullgardinen är den liksom ur vägen. Men jag kommer att välja bort rullgardinen och betala mer för att få en glasfiberlucka istället nu när jag köper ny transport.

Mitt största problem är att jag kör ston med föl, och bara en tillverkare har fölgaller som tillbehör (i alla fall på hemsidorna). På de flesta "nya" märken verkar ju rullgardinerna vara standard.

Tycker det är jättebra med rullgardin, det är smidigt och den fladdrar inte som nämnts, den är ju spänd.

Det funkar super bra! Vi har en ponny som är lite nervös av sig men det funkar fin fint! nackdelen är inte stor, de är bara det att på våra christ finns det ingen "platta" att stå på, så vi hoppar upp för att få tag på den. Hästarna gjorde ingenting bara ryckte till de ca tre första gångerna men nu är det borta.

fördelen är att de låter inte så fasansfullt mycket som vissa plywood släpmed luckor, helt tyst. Man kan fixa ventilation utan att det regnar in också är den inte ett dugg klumpig

Nu har jag pratat med säljare om just att köra ston med föl. De som har rullgardin säger att det är absolut inga problem, rullgardinen är så stabil i sig det inte utgör någon fara. Han som sålde släp med luckor, tyckte att det var en klar säkerhetsrisk. Så mycket klokare blev jag....

Kan hålla med om att luckorna skramlar, i alla fall på min gamla transport. Är det lika illa med nyare släp??

De finns nu många släp som kan fås med glasfiberlucka, men jag har också varit med att den hade gått i krasch (igår faktiskt).
Jo de nya skrammlar precis lika mycket om de inte har någon annan sorts "stängnings anordning"

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 121
Senast: tara
·
Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 985
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 952
Senast: Derivata
·
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
893
Senast: Anemone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025