Rumpvärmare

MissPopcorn

Trådstartare
Hej,

Jag skall köpa en rumpvärmare till min westernsadel, eftersom jag har tröttnat på min gamla från H**ks som bara glider på sniskan så fort jag lyfter mig ur sadeln. Jag skall i stället satsa på en rumpvärmare i fårskinn men det finns olika modeller och jag vill försäkra mig om att jag köper en bra.

Dels finns modeller som går upp över framvalvet (med bara ett hål för hornet), dels modeller där man verkar trä ett resårband runt hornet men lämnar framvalvet fritt.

Har någon erfarenhet från fårskinnsrumpvärmare och kan tipsa om vilken modell som är bäst? Jag vill absolut inte ha någon som glider utan den skall sitta där den sitter.

/Maja
 
Sv: Rumpvärmare

Jag undrar lite samma sak. Har sett en på Bonanza westernstore som ser väldigt skön ut :)
Kanske nån har den?
 
Sv: Rumpvärmare

Jag köpte en fårskinsspläd från IK*A och sydde fast ett resårband som sitter runt bakvalvet och drar ett balsnöre runt hornet. Jättemysig och varm :) Ibland önskar jag dock att jag hade nåt som gick ner över fendrarna också....
 
Sv: Rumpvärmare

18900726.jpg
 
Sv: Rumpvärmare

Har den från B.
o den är jätte skön:)
Har haft den i massa år, tvättad o som ny när den kommer ur tvättmaskinen.
 
Sv: Rumpvärmare

Syrran har gjort lika, köpt ett fårskinn och monterat ihop på sadel. Mycket mjuk och gosigt!
 
Sv: Rumpvärmare

Min sitter verkligen som berget, och den är också från IK*A och jätteskön! Jag klippte 4 st små hål, en på varje sida om hornet och en på bakhörnen. Sen har jag lädersnören som jag snörar fast i fästnings-ringarna på sadeln. Sitter som sagt jättebra, och ser snyggt ut. Så sätter jag på den i oktober och sen sitter den så tills i april när den åker av igen :).

Billigt och snyggt :laugh:
 
Sv: Rumpvärmare

Jag har ju ett fårskinn jag fick av en som hade egna får. Det är lite fult på ena sidan så kan ju likaväl använda den och klippa lite i istället för att köpa nytt :)
 
Sv: Rumpvärmare

Så nu är det klart!

Behövde bara klippa bort ca 5 cm på ena sidan där det var slitet.
Gjorde ett jack för hornet, och sen 2 hål bak på varsin sida där jag drog igenom lädersnörena från sadeln och knöt en knut.

Ska testrida och funkar det bra så köper jag ett nytt skinn och gör en till sambons sadel oxå :)

32664690.jpg


32664691.jpg
 
Sv: Rumpvärmare

Snygga rumpvärmare ni gjort!!
Det har varit min tanke oxå, perfekt att veta i förväg att det funkar och håller!! En sån blir det på sadeln i vinter!!:bump::bump:
 
Sv: Rumpvärmare

Idag köpte jag ett fårskinn från Rusta, antar att det är samma sort som Ikeas.
Hur blir de när det blir fuktigt? Hörde att de går sönder om de blir blöta eftersom de inte är garvade.
 
Sv: Rumpvärmare

Vad fint det blev! Ser ju jättegosigt ut.

Min (Ikea) blir inte konstig av att det är blött, jag har använt den i två vintrar nu. Den har hållit sig jättebra. Brukar borsta av den på våren bara när den åker av ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp