Cillaramsa

Trådstartare
Vår nya kattunge är inte rumsren för fem öre. Han kissar och bajsar precis överallt. Verkar lite underligt då han är förr i lägenhet, hos en bekant, så de måste ju ha en låda till mamman. Vad göra? Jag har aldrig haft en katt som är så pass dålig att gå på lådan. Han har gjort det några gånger, men i övrigt har han bajsat 4 ggr under killarnas säng, kissat där likaså, på toan flera gånger, i sonens garderob, i vardagsrummet och i duschen i källaren. Ute (är en stallkatt) går han precis under trappan, vilket resulterar i att det luktar bajs precis vid ingången. En riktig skitkatt alltså! :crazy:

Mina andra två katter går antingen på låda nu när vi har en, annars har jag ingen inne och de går på gödselstacken samt i hästboxarna (torv) eller i någon odlingslåda.

Man kan ju inte spraya fyspray, om det nu funkar, överallt inne, så jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Han bor redan ute och det funkar bra, men han är så social och gosig och vill vara inne och mysa med sönerna, och det måste han ju få vara! :love:
 
Sv: Rumsren?

Hur ser lådsituationen ut? Antal, placering, typ av lådor, typ av sand, hur ofta rensas de?
 
Sv: Rumsren?

när jag lådtränade min gamla katt (för 13 år sedan dock XD) så satte jag honom på lådan så fort han såg bajsig ut, efterhand så gick han dit själv(när de var riktigt små så hade vi till och med en trappa upp till lådan :p).

nya kissemissen är rumsren, men sätter också henne på lådan och krafsar lite med fingret, när hon ser lite nödig ut. (en kvart- halvtimme efter hon vaknat och fått mat oftast). ibland så behöver hon gå och ibland så behöver hon inte. ibland så gräver hon 5 olika gropar innan hon gör ngt då hon tycker det är för mycket sand i lådan.
denna katten är dessutom uppvuxen i stall, men då mamman gått på låda i stallet så går lilla moa på lådan också :p
 
Sv: Rumsren?

Har en låda i hallen (vi har väldigt litet hus), fylld med sågspån/pellets som blir över från pannan. Han vill inte gå oavsett det är rent eller skitigt, men han har gått ett par gånger på den. Vi "mockar" en gång om dagen. Jag vet att en del kan vara kinkiga om det inte är rent, men detta har ingen betydelse för denna.
 
Sv: Rumsren?

han kanske är van vid sand och inte gillar ert strö? kan vara så enkelt, eller att han känner sig lite utsatt av läget lådan är placerad eftersom han verkar tycka om att gå undan och vara ifred när han gör det han ska tex under sängel. Ställ lådor på flera ställen, främst där han redan gjort sina behov, byt till kattsand och se om det hjälper.
 
Sv: Rumsren?

Hur länge har kattungen bott hos er?
Har den fått gå fritt både inne och ute hela tiden?

Håll kattungen instängd på en mindre yta med mat och kattlåda utan mattor ,filtar och andra mjuka saker-förutom sovplats -då brukar de lära sig att hitta lådan.
han kan vara lite rädd för dina andra katter och vågar bara bajsa där ingen ser som under trappan eller sängen

Du kan använda ättika eller dettol där han har bajsat och kissat
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
759
Övr. Hund Hej! Vi har ju precis fått hem en cockervalp / unghund på 7 mån. Fantastiskt mysig liten vovve som på mindre än en vecka vunnit allas...
Svar
19
· Visningar
2 392
Senast: Soso
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har en 13 veckors valp här hemma som blivit som besatt av snön. Så fort han är ute har han käften i snön o tar inte upp den förräns...
Svar
1
· Visningar
1 625
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Willes bilköpstråd
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp