Runda skosnören knyts de upp lättare?

Runda skosnören knyts de upp lättare?

  • Ja, jag får knyta oftare.

    Röster: 100 94,3%
  • Nej, de är väl precis lika bra som platta.

    Röster: 6 5,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    106

Cattis_E

Trådstartare
Alltså, är det bara jag och maken?
Eller tycker ni också att många av de så populära runda skosnören som sitter på många skor måste knytas om oftare för att knutarna glider upp?
Oavsett dubbelknut eller ej?
Om det spelar någon roll så tänker jag på de lite tjockare "tygiga" som är i till exempel kängor, och sneakers, inte sådana tunna som sitter i finare skor.


Exempelbild:
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230205_065657_com.android.chrome~2.jpg
    Screenshot_20230205_065657_com.android.chrome~2.jpg
    125,5 KB · Visningar: 28
Alltså, är det bara jag och maken?
Eller tycker ni också att många av de så populära runda skosnören som sitter på många skor måste knytas om oftare för att knutarna glider upp?
Oavsett dubbelknut eller ej?
Om det spelar någon roll så tänker jag på de lite tjockare "tygiga" som är i till exempel kängor, och sneakers, inte sådana tunna som sitter i finare skor.


Exempelbild:
Jag har inte tänkt på om det är alla runda eller hur det ligger till, men de skor jag har som har skosnören som lätt går upp har runda skosnören som är lite halare och stelare än en del andra skosnören (t.ex. i ett par vandringskängor och ett par sneakers).

Vilket är synd eftersom jag egentligen tycker om den typen av skosnören, jag har svårt för vissa andra som har massa minifibrer som sticker ut från snöret och dras mot varandra - jag får lite "naglar mot svart tavla" känsla.
 
Jag har inte tänkt på om det är alla runda eller hur det ligger till, men de skor jag har som har skosnören som lätt går upp har runda skosnören som är lite halare och stelare än en del andra skosnören (t.ex. i ett par vandringskängor och ett par sneakers).

Vilket är synd eftersom jag egentligen tycker om den typen av skosnören, jag har svårt för vissa andra som har massa minifibrer som sticker ut från snöret och dras mot varandra - jag får lite "naglar mot svart tavla" känsla.
Jag tycker det är "alla" runda utom möjligen de på de finare skor som faktiskt har snören, typ makens "kostymskor". Där har vi väl inte direkt jämfört med platta snören, för vi har nog aldrig haft några.
 
Lite fler med samma erfarenhet redan ser jag.
Jag tänker att det borde ha med friktion att göra.
Det känns som det skulle kunna vara mindre friktionsyta i knutar med runda snören?
Eller är det mest materialvalet i de runda snörena som ger mindre friktion och därmed är boven tro?
 
Mina Dr Martens har jag knappt knutit om på hela vintern, dubbelknuten sitter där. Däremot mina träningsskor (med platta snören) måste jag plötsligt knyta dubbelt för att de inte ska gå upp var femte minut - har inte bytt snören eller något och aldrig upplevt det på de skorna innan, mycket störigt :cautious: .

Jag tror nog mer på materialet i snörena. Mina Dr Martens har runda snören och de håller prima, som sagt. Däremot skorna jag har på jobbet, också runda snören, måste jag dubbelknyta - de snörena är liksom halare att ta i..
 
Jag tycker inte att det har med platta eller runda snören att göra. Mer med kvaliteten och materialet i snörena.

Modet växlar. En tid var det modern med "cykelskor" som inte alls var till för sport utan var släta nätta promenadskor. De hade runda snören. De knutarna höll bra. Sen har jag haft sneakers med platta snören som varit helt hopplösa och krävt dubbla knutar.
Andra platta snören har hållit hur bra som helst.
Bomullssnören funkar bäst :)
 
Jag tycker det är alla nya typer av syntetiga snören som håller dåligt, oavsett om de är runda eller platta. Jag är numera så van att alltid göra extra knut att jag inte ens tar reda på om det behövs först. Gamla bomullssnören höll, både platta och runda. Gjorde sällan extra knutar för 25 år sedan.
 
Jag tycker det mer beror på materialet, ett tag hade Nike några platta skosnören som var helt värdelösa och gick upp precis hela tiden.
 
Ofta är de runda lite stelare och då knyts upp oftare. Känns som att de fyllt snörena med tvättlina när man tar på dem. Mina springpjucks har dock runda men mjuka snören och sitter som berget när man knutit dem.
 
Jag har nog runda snören på mina skor men upplever inte att de knyts upp särskilt ofta alls faktiskt. Knyter aldrig dubbelknut heller.
 
Jag har skorna på din bild, och just de skosnörena är vidriga! Merrell envisas också med sådana snören på sina skor, tyvärr, för merrell och icebug är det enda som alltid fungerar för mig. Hade jag inte varit snål så skulle jag köpt andra snören till mina skor...
 
Jag har skorna på din bild, och just de skosnörena är vidriga! Merrell envisas också med sådana snören på sina skor, tyvärr, för merrell och icebug är det enda som alltid fungerar för mig. Hade jag inte varit snål så skulle jag köpt andra snören till mina skor...
Ja, de är rätt träliga.
Jag är inte för snål för att köpa andra snören, däremot lat. Sedan är det så att skorna är bäst anpassade för runda snören. Och då ska du hitta nya runda snören som är bra utan att de sitter i skorna för att kunna prova.

Jag har även ett par andra kängor med ett antal år på nacken (10?) med samma problem.
Många av de "vardagsskor" vi köper till maken av diverse olika märken tycks ofta ha snören med samma problem i någon grad 🙈.
 
Menar du att det finns runda snören som inte behöver dubbelknut :eek:
Det hade vi behövt bild på för att studera noga :angel:
Jag har haft merrellskor de senaste åren, och aldrig haft det problemet faktiskt, inte ens när de var nya. Detta här är fjärde paret, 1 år gamla nu, så i behov av nya, så ursäkta slitaget! De ser ut så här efter daglig användning under ett år.... Är knutna med vanlig knut. Knyter upp när jag tar på mig dem och drar bara av mig dem när jag tar av mig dem.
328286795_1443828242813608_8530312364832614410_n.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
848
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 195
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
3 958
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp