Rundkoralls-träning- hur ofta?

Annie_92

Trådstartare
Hur ofta kan man träna sin häst i rundkorall, ni som håller på med det? Frågar eftersom jag hört så många olika svar. Vissa säger högst ett fåtal gånger per år andra ett fåtal gånger i livet, och den tredje någon gång i veckan.
Kanske handlar det om vilken sorts träning det är man arbetar på, och var man vill komma med den, att det är det som skiljer?
Eller vad tror ni?
 
Sv: Rundkoralls-träning- hur ofta?

Hmm, kanske inte är så många här som är intresserade, eller har erfarenhet av kommunikation i rundkorall? Alla som tror sig ha den minsta aning om hur det ligger till är självklart välkommen at svara.:)
 
Sv: Rundkoralls-träning- hur ofta?

Det beror väl lite på hästen hur många gånger men oftast så ska det väl räcka med en eller två gånger för att få den kontakten, ibland kan det ta fler gånger. Det är ingenting man ska behöva göra många gånger om man gör på rätt sätt och hästen är "normal".

Men det beror såklart på vad det är för träning du menar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rundkoralls-träning- hur ofta?

Beror på vad för träning. Man kan ju även rida i rundkorall, longera, tömköra, träna trickträning..
men menar du lösarbete för kroppskommunikation så skadar inte detta att leka några minuter i veckan även efter "lyckad" resultat...

Alltis bra att fräscha upp och befästa sakerna hästen har lärt sig.
Däremot skulle jag inte köra träning på en sådan "volt" för ofta pga slitaget på benen. Att arbeta rakt fram är tyvärr underskattad och behövs också för att få en liksidig och rak/jämn häst.
 
Sv: Rundkoralls-träning- hur ofta?

om du menar "join up" så ska man absolut inte göra det ofta, bara om det behövs, andra ledarskapsövningar och markarbete kan du göra så ofta du vill anser jag
 
Sv: Rundkoralls-träning- hur ofta?

Ja, det beror ju på vad man gör.
Som sagt, om du tänker på någon typ av joinup så är det ju nått man gör en gång för att vinna hästens fortroende. (det finns många sätt att göra detta, skulle inte rekommendera monty roberts variant, särskilt inte att man testar att göra det själv utan att veta säkert vad man gör, kan faktiskt bli en farlig situation med vissa hästar)

Men annars kan man ju använda rundcorrallen precis hur man vill, träna övergångar, vändningar, rida, med eller utan lina, träna tricks, använda hinder/leksaker.
Sånt som ovan kan man väl göra så mycket som hästen verkar gilla, en del tränar ju hellre i skogen än på bana. Viktigt att variera sig bara, att gå vidare och göra det mer avancerat, att bara jaga dem runt runt i all oändlighet tycker nog de flesta blir trist, och då kan de börja hitta på bus.. ;)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
753
Senast: Nova123
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
575
Senast: Ramona
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 356
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp