rygg ont av sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare teammalmgren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 3 686
T

teammalmgren

min unghäst har börjat få ont i ryggen och spänningar.

Området är precis vid bakvalvet och ca 15 cm bakåt mot rumpan.
Han ömmar vid palpation och sänker ryggen.

Undrar om det kan vara av sadeln el just det att han bygger mkt just nu. efter ridning är han ok.

sadeln ligger ok men ska stoppas om när hon har tid. den ligger lite mot manken så jag har löst det med två paddar så länge.

SÅ vad tror ni? ska försöka ta bilder i kväll.

Sv: rygg ont av sadel?

hej
det kan mycket väl vara sadeln,som du beskriver problemet skulle jag inte rida i den mer alls tills den blivit anpassad till hästens rygg.
Att rida med 2 pad ist för att passa sadeln till hästne gör problemet värre, pra att du gör sadeln alldeless förtrång istället för göra det mjukt för hästen.
tänk dig ta på dig 2 par strumpor i dina skor samma sak med sadeln.
har sadeln kommit i bakvikt pga paddarna så måste du nog låta hästen vila ryggen ett tag innan du rider igen
detta för hästen är ung och behöver vila de ansträngda musklaturen

detta är vad jag tror och tänker när jag hör liknande problem

hoppas du får tag på sadelmakaren snabbt och får den fixad

lycka till mvh loppfrö

SÅ om du har ett par skor som är för stora så sätter du inte på dig raggsockor utan går hellre och får skav?

Sadelmakaren var ute och tittade idag och hon tyckte inte att det var sadeln som var problemet. visst ligger den dåligt utan paddarna med med paddarna ligger den helt bra varken rört sig el visat att det blivit luggat.

Om den kommer ibakvikt borde det väl synas? jag tycker snarare att den isånnafall ligger mera framåt eftersom den e lite stor?

Hästen kan få ont i ryggen just för att du rider med paddar, detta gör att sadeln blir för trång och trycker då i bak. Jag skulle inte rida i den sadeln, alt hitta en padd som är utformad så den passar sadeln och hästen och definitivt inte rida med dubbla paddar.

läste inte att du svarat redan själv. men tänk på att även om den är för stor så kan padden göra sadeln mindre på ställen där sadeln inte är för stor. Men det är ju svårt att säga när man inte sett varken hästen eller sadeln och framförallt inte kombinationen, men får hästen ont i ryggen är något fel - troligen sadeln eftersom den tydligen inte passar.

Senast ändrad:

teammalmgren skrev:
min unghäst har börjat få ont i ryggen och spänningar.

Området är precis vid bakvalvet och ca 15 cm bakåt mot rumpan.
Han ömmar vid palpation och sänker ryggen.

Undrar om det kan vara av sadeln el just det att han bygger mkt just nu. efter ridning är han ok.

sadeln ligger ok men ska stoppas om när hon har tid. den ligger lite mot manken så jag har löst det med två paddar så länge.

SÅ vad tror ni? ska försöka ta bilder i kväll.

Hejsan!

Oavsett om det nu är sadeln som är problemet eller något helt annat som t.e.x. överbelastning, så tycker jag det låter som om din häst behöver vila från belastning på ryggen.

Har hästen så ont att du direkt ser det när du tar på en viss punkt är det vila som gäller, tycker jag. Det finns ju mycket annat du kan göra utan att rida. Tömköra, NH-övningar m.m. som ger ryggen avlastning från belastning men som samtidigt ger hästen aktivitet.

Det låter dock lite underligt att han är palpöm innan ridning men inte efter?? Eller? Kanske en veterinär skulle behöva titta på hästen, eller en massör, om det nu är muskelspänningar som löser upp sig under tiden som du rider.

Hoppas att det löser sig för er i vart fall.

Ja.. det trodde jag med från början men tvivlar nu efter hennes besök..

Om det är sadelns fel borde det då inte kännas när man rider? el iallafall vara värre när man kommer tillbaka än innan man red iväg?

haft Et ute för en vecka sen som inte hittat nått.. han kommer med jämna mellan rum och inte hittat någon förändring förutom att han musklat sig riktigt fin och överförväntan.

ja det är stor skillnad från innan han ridits och efter. innan är det reaktion och efter ingen alls.. sen är det alltid bättre tills dagen efter. detta har kommit och gått 3 ggr i ett halvår även med väl tillpassad sadel.

teammalmgren skrev:
haft Et ute för en vecka sen som inte hittat nått.. han kommer med jämna mellan rum och inte hittat någon förändring förutom att han musklat sig riktigt fin och överförväntan.

ja det är stor skillnad från innan han ridits och efter. innan är det reaktion och efter ingen alls.. sen är det alltid bättre tills dagen efter. detta har kommit och gått 3 ggr i ett halvår även med väl tillpassad sadel.

Hej!

Vem eller vad är Et?
Har problemet kommit och gått under ett år så är ju något helt klart fel. Fråga någon annan än denna Et. Det skulle i alla fall jag ha gjort. Även om hästen nu har musklat sig fint, över din förväntan till och med, så duger väl inte det som referens om hästen din får ont av och till? Något är ju uppenbarligen helt fel, trots välanpassad sadel och undersökningar av denna Et. Annars så skulle ju inte hästen din ha ont.

En iaktagelse bara.
Här kommer en tankekedja.

Ibland får man se till sig själv. T.e.x. du tränar på Friskis och Svettis, ett mediumpass. Allt fungerar bra men dina skor börjar bli slitna så du skall köpa nya. I butiken får du hjälp och att passa ut de som passar dig bäst anatomiskt. I alla fall enligt den expediten, visserligen med utbildning, men ändock bara denna enda människa.

Du köper dina skor. De sitter som ett smäck och träningen fungerar bra. Ett tag. Tills du börjar få ont, i vaderna. Det kan ju inte bero på de nya skorna för de är ju anpassade, eller hur? Kanske är det den nya instruktörens fel? Fast igentligen är ju övningarna de samma...... Efter mycket om och men köper du ett par nya skor, igen, och denna gången köper du samma märke som tidigare, trots att de inte sitter korrekt enligt expediten och de är heller inga märkesskor. Värken försvinner.......

Med detta vill jag bara säga att ibland får man se längre än till en enda människas åsikter, vilket du gör med din fråga här, och att nytänkande/tillbakablickar krävs för att se vad som kan vara fel. hästen kan ju tyvärr inte tala.

Lycka till!

teammalmgren skrev:

Det kanske är din sits som behöver rättas till? Det spelar ju ingen roll hur bra sadeln är tillpassad om ryttaren inte sitter i perfekt balans. Det är mycket vanligt att ryttaren sitter och tynger ner bakvalvet för mycket.

att den hamnar i bakvikt är ett av problemen med ryggont i den regionen du beskriver,sadeln kan även vara för lång för den hästens rygg,även om den är innanför sista revbenet.

att lägga 2 paddar undersadeln minskar tunnelns bredd det är det som gör den för trång inte att den passar bättre över hästens manke

det i sin tur gör att musklaturen inte får den blodgenomströmningen den behöver för att bygga upp sig för ett långt liv med ryttare under sig

så att stoppa på sig extra raggsockor för att inte får skav funkar inte riktigt lika på en häst.

sadelbommen är till för att avlasta vikten,får den inte det stöd den behöver över hela ryggen den ligger an mot så får du punkttryck.
vilket även ger belastning och ryggproblem senare

mvh loppfrö

jag ahr haft både equiterapeft (el hur det stavas= ET) och vet har gått igenom honom vid olika tillfällen.

Om du nu har tre personener som säger samma sak skulle inte du då lyssna på vad dem säger? när du dessutom tror samma sak?

Eftersom det försvinner så tror jag att det är träningsvärk mest beroende på att det värms ur och att det kommit då han gått mkt ÄVEN utan sadel.

Annars förstår jag inte att dess yrkes personer kan säga att allt är UA när de kommer och tittar.

Jag har också undrat om det är så att jag suttit ner för mkt på honom men det är inga "märken" som skulle visa på tryck i från bakvalvet efteråt.

Du vet inte vad det är för paddar jag använder mig av och har inte sett bilder så jag förstår inte hur du kan säga att det är punkt tryck i bak och att den ligger i bakvikt samt att den gör tunneln smalare?

Om sadeln är för lång skulle inte en utbildad sadelmakare/utprovare kunna se detta?

Om den ev skulle trycka någonstans är det ifram och att den ev bryggar ut på ryggen men då är den ju fortfarande inte i bakvikt men det bildas ju punkt tryck fast på två ställen och borde det då inte synas på baken om det syns i fram?

Jag tycker det är märkligt att veterinär och equiterapeut inte hittar något fel på hästen. Något fel är det ju om hästen har ont. Har de några teorier om vad som orsakar ryggproblemen?

Min häst har ömmat ungefär som du beskriver, då har det berott på problem i bäcken/kors. Om du inte tror att det är sadeln så skulle jag anlita en annan alternativbehandlare. Ryggproblem kan även komma av problem i bakknäna. Det är inte alltid man får tydliga hältor eller böjprovsreaktioner vid knäledsinflammationer.

Men börja med att få sadeln fixad och se om det blir någon skillnad.

Jag trodde också först att det hade nått med bakkärran att göra eftersom han varit väldigt spänd och känslig därav första besöket av ET. Men vid den tiden han har kommit har det nästan inte funnit någon symptom alls.. och när han var här sist var han mkt fin och fräch. (Ca en vecka sen )

Idag var det nästan helt borta då har han visat sig öm i nästan 4 dagar.

Om hästen nu har träningsvärk (vilket det då verkar tyda på om sadel passar - fast jag anser inte att sadeln passar om du behöver dubbla paddar men det är min åsikt, du sitter rätt och hästen är hel och frisk) bör hästen få lite vila. Bort med belastning från ryggen ett tag. Det är en unghäst och de behöver vila med jämna mellanrum för att bygga muskler.

ok skippa bakvikten... ligger sadeln i jämnvikt är det inte problemet som syns..

men angåenda 2 paddar under så gissar jag att dom är minst 1 cm tjock vardera.. det ger en minskning på tunneln på ca 4 cm(2 gånger 2 cm då det fyller på bägge sidor om tunneln).
har du så bred tunnel så hela hästens ryggrad inklusive tornutskott får plats då?
OM ryggen inte får den bredd på tunneln den kräver så får du problem med ryggen.den finns inget om eller men det är ett faktum.
OM inte blodet kan strömma genom ryggmuskelature hela vägen så KAN man få problem med en bakdel som inte riktigt följer resten av hästen.Det beror helt varpå hästen man får den sk punkttrycket pga att man använder sig av paddar för att få en FÖRSTOR sadel att passa hästen.Det är inte bara över manken en bra sadel skall passa,även ryggmusklaturen måste få sin passning.

mvh loppfrö

Måste ju vara att den är på tok för trång och trycket hamnar bak på bossorna eller att den ligger som en brygga.Alla paddar är ingen bra lösning, man kommer ju inte åt hästen utan sitter bara i sadlen. Hamnar liksom uppe på/över hästen och inte om hästen och kan känna om den jobbar med rygg och bak.Men det är svårt att vet när man inte har sett den med sadel på.

starcraft skrev:
Det är en unghäst och de behöver vila med jämna mellanrum för att bygga muskler.

Jaha, hur fungerar det menar du? Kan du vara lite mer konkret?
Självklart ska man inte arbeta om hästen har ont nånstans, men generellt, vad säger att en unghäst inte bygger muskler om den inte vilar? Vilar hur länge? Arbetas hur mycket? HUr långa intervall mellan vila och arbete menar du? Del flesta unghästar arbetar kanske 1 timma om dagen och det behöver inte betyda en timmes ridning.
OCh vad menar du med unghästar f ö ? Vilken ålder meanr du då?

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
643
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
899
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 268
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka