Ryska mysteriet med döda business-män och familjer

Seabaz

Trådstartare
Tänkte först skriva i Ukraina-tråden men tänkte det skulle kapa den...
Någon annan som sett listan på alla high-profile företagare som "gått bort" under 2022?

Jag har inte hunnit sätta mig in i varje enskilt fall (än) men något mystiskt är det väl när så många går bort under samma år? Vissa med minst sagt märkliga orsaker

Lista från winipedia
https://en.m.wikipedia.org/wiki/2022_Russian_businessmen_mystery_deaths

Någon som funderat på detta med?
 
Ja, det har även diskuterats i Ukrainatråden. Det intressanta är att flera av dom har koppling till rysk gas och GAZPROM. Förmodligen några som inte var så samarbetsvillig eller behövdes bytas ut. Vore intressant att se en lista på efterträdare
 
Det ingår i kommunikationsstrategin, att sända en varning till alla andra i ledande positioner om hur minsta yppande av kritik mot nuvarande regim inte är bästa hälsotipset. Därför är dödsorsakerna inte särskilt utfunderade för att dölja brottet, utan lagom ”mystiskt” för att alla ska förstå att det finns bättre sätt att ta hand om sig och sin familj - på kort sikt.

På längre sikt är det givetvis bäst att regimen faller hårt och att Ryssland mirakulöst omvandlas till en demokrati - men en del har en tendens att tro att det miraklet kommer bara Putin försvinner. Det är en extremt lång väg att vandra för ett land som i många skikt inte ens vill förstå eller förstår vad demokrati innebär (jfr exempelvis Medvedevs profetia om väst i annan tråd). Jag tycker att de i Ryssland som är villiga att ta den kampen ska hedras, och att vi ska vara försiktiga med att döma dem som inte gör det just idag.
 
Tänkte först skriva i Ukraina-tråden men tänkte det skulle kapa den...
Någon annan som sett listan på alla high-profile företagare som "gått bort" under 2022?

Jag har inte hunnit sätta mig in i varje enskilt fall (än) men något mystiskt är det väl när så många går bort under samma år? Vissa med minst sagt märkliga orsaker

Lista från winipedia
https://en.m.wikipedia.org/wiki/2022_Russian_businessmen_mystery_deaths

Någon som funderat på detta med?
Nej, jag funderar inte på det. Vad är det du tycker är mystiskt? Det är så det går till i auktoritära stater; går du emot ledningen så ramlar du ut genom fönstret - problem solved.
 
1672220067331.png
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp