M

maiden

Varför ryter inte katter? Är det fler kattdjur än bara katter som inte ryter? Jag kan inte komma på om typ tigrar ryter eller inte :crazy:
 
Så det FANNS alltså nån mer än jag som funderat över det... :rofl:

Jag vet inte svaret. Men olika kattdjur har helt klart olika läten. Katter spinner på både in- och utandning, medan lejon bara kan spinna åt ena hållet (utandning, tror jag).

Fast med rytandet KAN det ju vara så att ett riktigt ilsket kattvrål är motsvarigheten till rytandet.

mandalaki
 
Här är vad jag hittade på nätet:

Snöleoparder kan inte ryta, men lejon, tiger, leopard och jaguar som alla räknas till "stora kattdjur". Små kattdjur ryter inte.

"En avgörande skillnad mellan de två artrika kattsläktena är att de stora kan ryta men det kan inte de små. Det beror på att det stora katterna har ett elastiskt, broskartat tungben som förbinder tungan och kraniet. Hela struphuvudet kan röra sig och frambringa rytande och vrål. En annan skillnad är att de stora katternas pupiller oftast är runda även när pupillen drar ihop sig, medan småkatternas pupiller blir som streck. Stora katter äter liggande medan små katter sitter. Och när de stora katterna ligger sträcker de ut svansen bakom sig, medan de små katterna kurar ihop sig med svansen utmed tassar och kropp."

citat från http://www.geocities.com/Wellesley/3215/catsl.html
 

Liknande trådar

Övr. Katt Fungerar det? Kattlucka som läser av kattens chip i nacken? Vi måste göra nåt åt grannens katt som vägrar bo hos dem och kommer in till...
Svar
8
· Visningar
764
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 655
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 370
Senast: G-uldlock
·
Katthälsa Malla blir 15 år och börjar tappa i vikt. Hon är frisk i övrigt. Hon äter mjau torrfoder men jag tänker att jag behöver ge henne något...
2
Svar
27
· Visningar
1 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp