Ryttare rider sönder gångstigar

Sv: Ryttare rider sönder gångstigar

Vissa kommuner går för snabbt fram. De borde kolla med refernsgrupper inom olika grupper i kommunen och kolla med barn och ungdom och fritids nämnder mm.


aså fort man anar något så får man gå ut och skapa en organisation och samla namn tex och bli en instans en refernsgrupp som kommunen sen måste lyssna på.

För att spara de gamla banvallarna betesmarker mm. och tom små badsjöar ex dör ryttare gillar att vara mm . Jag undrar om det finns plats att brädda och lägga en ban bredvid av grus. I ex mellan Frillesås och Åsa valdes häölften grus hälften asfalt och invigningen då var ortens ridskola där och premiär red.

För er andra som har en banvall.

Som ni villbevara sandad grusad.

Bra argument.

Bra fäste för pensionärer på vintern bra fäste för hundägare
Btra fäste för joggare och häster som annars kan få senskador etc
Slipper sanda på vinter.
Estetiskt och kulturellt riktigt lantlig charm
Miljövänligt
CarinaMargret.
 
Sv: Ryttare rider sönder gångstigar

Vissa kommuner går för snabbt fram. De borde kolla med referensgrupper inom olika grupper i kommunen och kolla med barn och ungdom och fritids nämnder mm.


Om man anar något så får man gå ut och skapa en organisation och samla namn tex och bli en instans en referensgrupp som kommunen sen måste lyssna på.

För att spara de gamla banvallarna betesmarker mm. och tom små badsjöar ex där ryttare gillar att vara mm. Jag undrar om det finns plats att brädda och lägga en bana bredvid av grus. I ex mellan Frillesås och Åsa valdes hälften grus hälften asfalt och invigningen då var ortens ridskola där och premiär red.

För er andra som har en banvall.

Som ni vill bevara sandad grusad.

Bra argument.

Bra fäste för pensionärer på vintern bra fäste för hundägare
Bra fäste för joggare och häster som annars kan få senskador etc
Slipper sanda på vinter.
Estetiskt och kulturellt riktigt lantlig charm
Miljövänligt

CarinaMargret.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ryttare rider sönder gångstigar

Varför inte utnytja väg 63 som ridled,det är tillåtet att rida där.Dom eventuella problem som skulle uppstå mellan biltrafiken och hästarna är enligt lagen bilförarens problem.Skulle en häst tex sparka in dörren på någon bil så är det bilägaren problem.Det är även bilföraren som skall se till att mötet med häst och bil sker på ett säkert sätt.Chefen för trafikpolisen i Karlstad brukar ju alltid komma med att en ryttare kan bli fälld för vårdslöshet i trafik,när det hänt någon insident mellan bil och häst.Visst är det sant,med då skall man ha ridit på E 18 och varit högradigt berusad samt ställt till med trafikproblem.
Om det sammlas ett 50 tal häst människor med sadel och kärror och färdas på väg 63.Man skulle då dokumentera mötet mellan häst och bil med tex videokamra,och visa bil drullarna på bild.
Det skulle ställa till problem i trafiken och många skulle klaga,men det är ju inte olagligt,så vad skall dom göra?
Jo fixa banvallen så det går att rida där......Annars så kommer det att bli så nästa helg också....och nästa.

Upp till kamp
 
Sv: Ryttare rider sönder gångstigar

Vad 17 ska man upp på 63:an för?? Det finns ju ett gång under
63:an där det går att rida och på andra sidan finns hur mycket vägar och stigar som helst att rida på. Jag förstår inte problemet alls.
Banvallen är asfalterad sedan flera år så den kommer de garanterat inte att göra något åt. Skogen är stor och räcket till åt alla.
 
Sv: Ryttare rider sönder gångstigar

Självklart känner jag till allemansrätten, men att rida sönder något ingår ju inte där. Och jag gissar att ridförbudet kommit till pga att det funnits ryttare där som inte tar den hänsyn till markförhållandena som krävs? Man får ju som sagt rida i skogen om man gör det med förnuft och inte orsakar skada. Den rätten ska vi vara rädda om och inte missbruka!

Det jag tycker känns lite märkligt att det så ofta förväntas att NÅGON ANNAN ska fixa och bekosta ridleder.

Nu vet jag inte hur det sur ut här men där jag hade min häst förut så fanns det hur mycket grusvägar/stigar som man fick rida på. Nu efter 10 år så har man byggt nya hus överallt. Hela villasamhällen har vuxit fram.

Problemet är att alla ridvägarna har försvunnit eller styckats upp. Nu när man skall komma från en ridväg till en annan så måste man tex rida på en cykelbana (jag vet att det är förbjudet) eller gå upp på 90-vägen. Dessutom får man en massa sura miner när man rider genom samhället för att kunna ta sig till bra ridvägar.

Detta är en väldigt tråkig utveckling. Hade det inte varit så lätt att bara grusa en liten bit brevid den asfalterade gångbanan? Precis som man har gjor i Frillesås.

Hästnäringen i Sverige omsätter otroligt stora summor med pengar och den största delen av hästfolket är just vanliga glada amatörer.

Så nog allt tycker jag att det är upp till komunen att se till att så mångas intressen som möjligt tas till vara. Det är om inte annant väldigt ekonomiskt.

Just Kungsbacka komun har börjat förstå vilken ekonomisk tillgång hästnäringen är och har bla byggt en del ridvägar för att förenkla för ryttare.

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Vad tror ryttarna om den nationshoppning som börjar i dag söndag? Här är några synpunkter och tankar...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Så här långt har 24 fälttävlanshästar testats. Alla provsvaren har varit negativa...
Svar
0
· Visningar
711
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Plönninge brukar bjuda på fina förutsättningar för goda prestationer. Så även den 30 augusti när det åter var...
Svar
0
· Visningar
722
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det internationella ridsportförbundets förhör med den norska ryttaren Tony André Hansen, vars häst Camiro lämnade positivt...
Svar
0
· Visningar
782
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp