Ryttare rider sönder gångstigar

Sv: Ryttare rider sönder gångstigar

var skall vi ta vägen?:(
 
Sv: Ryttare rider sönder gångstigar

Vissa hundägarna ska inte säga något!
För något år sedan så kom det en kärring-:devil: med 2 LÖSA hundar när jag och min faster promenerade på en gångväg utanför Karlstad. Hundarna hoppade upp på mig och min allergiska faster, kärringen bara stod där och gjorde inget. Hon sa inte äns förlåt när hon gick!!!!!!!!!:crazy::(
 
Sv: Ryttare rider sönder gångstigar

Håller med, man bygger överallt så vi häst ägare kan inte rida ut som vi gjorde för. Själv bor jag i en by som håller på att byggas ut, men jag bor i såå stort häst område så befolkningen är vanna att vi kommer. Men jag tycker att man borde ha mer förståelse för hästarna och ägarna. Och hur man KÖR FÖRBI EN HÄST :devil:
 
Sv: Ryttare rider sönder gångstigar

vart i karlstad gäller det? ngn som vet?
 
Sv: Ryttare rider sönder gångstigar

Hade dom gett f-n i att asfalterat NKLJ banvallen så skulle man kunnat rida från Hammarö till Filipstad via Hagfors.
Karlstad som hästkommun??? Där finns fler skyltar med ridförbud än ridning tillåten i denna kommun.
Dom där fjantarna tyckte att det skulle vara ett lyft för bygden att asfaltera banvallen,skapa arbetstillfälle.....ge ett enda exempel på detta.
Att det finns flera hästföretag efter banvallen,som inte kan nyttja den nu efter som det är ridning förbjuden där.Det tycker dom är olyckligt,att olika fritids intressen konkurerar om utrymmen.

Satana perkulator va arg jag blir...på dom där Jäääää
 
Sv: Ryttare rider sönder gångstigar

Saknar också banvallen - Haft många långa & sköna ridturer där!
 
Sv: Ryttare rider sönder gångstigar

Jag undrar också var det är? Har inte sett något i lokaltidningarna.
 
Sv: Ryttare rider sönder gångstigar

Ja jag håller med ER alla!!!

När jag hade Moses på Långenäs kunde jag köra han mot både staden o Forshaga guuuud va jag saknar detta!!:(
 
Sv: Ryttare rider sönder gångstigar

Gör ridled åt ryttarna då :mad:.

I och för sig är det tråkigt med ridförbud, och i första hand skulle man ju vilja få till en dialog med markägare och andra intressenter så att man kan komma överens om någon kompromiss där alla kan nyttja marken (utan att den förstörs). Och detta bjuder ju faktiskt hundägarna in till i det här fallet, så de verkar ju inte helt omöjliga!

Men jag tycker faktiskt att det är upp till ryttarna att respektera ridförbud och att om det behövs ta sitt eget ansvar för att skapa ridvägar. Kanske t.ex. köpa sig en egen skog att rida sönder? :idea:
 
Sv: Ryttare rider sönder gångstigar

Jag bor ganska nära området och det borde inte vara problem för både hundägare, promenadsugna eller ryttare att få plats i skogen. Det vimlar av stigar i området. Att det är ridförbud förvånar i alla fall mig då det finns de som får rida där i skogen. Förbudet kanske bara gäller vissa stigar? Då finns det andra stigar att välja.
Samlas berörda och pratar borde det gå att lösa tycker jag.
 
Sv: Ryttare rider sönder gångstigar

Det är edsgatan och skogen där det gäller. Jag antar att det är skogen på andra sidan 63:an också. (mot golfbanan) Läste om detta i VF eller NWT häromdagen.

Hade du hästen på Långenäs innan de asfalterade banvallen? Det måste varit helt suveränt då.
 
Sv: Ryttare rider sönder gångstigar

Självklart känner jag till allemansrätten, men att rida sönder något ingår ju inte där. Och jag gissar att ridförbudet kommit till pga att det funnits ryttare där som inte tar den hänsyn till markförhållandena som krävs? Man får ju som sagt rida i skogen om man gör det med förnuft och inte orsakar skada. Den rätten ska vi vara rädda om och inte missbruka!

Det jag tycker känns lite märkligt att det så ofta förväntas att NÅGON ANNAN ska fixa och bekosta ridleder.
 
Sv: Ryttare rider sönder gångstigar

aha..Långenäs.

jag har bott i närheten tidigare. Jag tyckte då inte det va upptrampat!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ryttare rider sönder gångstigar

Man får dela med sig uppenbar brist på ridled o ridvägar dax att åtgärda ordna fram ridvägar och ridled. Motionsridning och fritidsridning är bra sport och motion precis som hundpromenader är. CarinaMargret
 
Sv: Ryttare rider sönder gångstigar

I och för sig är det tråkigt med ridförbud, och i första hand skulle man ju vilja få till en dialog med markägare och andra intressenter så att man kan komma överens om någon kompromiss där alla kan nyttja marken (utan att den förstörs). Och detta bjuder ju faktiskt hundägarna in till i det här fallet, så de verkar ju inte helt omöjliga!

Men jag tycker faktiskt att det är upp till ryttarna att respektera ridförbud och att om det behövs ta sitt eget ansvar för att skapa ridvägar. Kanske t.ex. köpa sig en egen skog att rida sönder? :idea:

Jag håller med. Även om det är uselt med ridvägar så är det inte okej att förstöra annans mark. Det fixas knappast nya ridvägar bara för att sånt här händer. Sånt här gör snarare att ryttare får dåligt rykte.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Vad tror ryttarna om den nationshoppning som börjar i dag söndag? Här är några synpunkter och tankar...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Så här långt har 24 fälttävlanshästar testats. Alla provsvaren har varit negativa...
Svar
0
· Visningar
711
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Plönninge brukar bjuda på fina förutsättningar för goda prestationer. Så även den 30 augusti när det åter var...
Svar
0
· Visningar
724
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det internationella ridsportförbundets förhör med den norska ryttaren Tony André Hansen, vars häst Camiro lämnade positivt...
Svar
0
· Visningar
782
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp