Bukefalos 28 år!

Ryttaren hästens största skaderisk

De flesta skadorna drabbar hästar i samband med att de får en ny ryttare. I en paneldebatt om hästens hållbarhet hade dressyrryttaren Emelie Brolin lösningen på det problemet. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Elmia/2016/10/Ryttaren-hastens-storsta-skaderisk/

Jo, som min veterinär sa; "Säkraste sättet att inte få en halt häst är att låta bli att rida på den." (hen skämtade) Men nu har vi ju hästar för att rida (eller annan verksamhet) på, så det är inget alternativ. Emelie Brolins lösning är väl än omöjligare. Vem kan ha kvar en såld häst 3-4 månader? Eller vem kan ha kvar sin nyköpta häst hos säljaren 3-4 månader? Nästan lite löjligt påstående, tycker jag.
 
Emelie Brolins lösning är väl än omöjligare. Vem kan ha kvar en såld häst 3-4 månader? Eller vem kan ha kvar sin nyköpta häst hos säljaren 3-4 månader? Nästan lite löjligt påstående, tycker jag.
Håller med, tror inte det kommer fungera för hobbyryttare, möjligen för de som driver större omfattning, fast det känns ändå lite ohållbart ändå. Tänk försäljningsstall de vill bli av med hästen så de kan ta in nya och sälja. Nja, jag vet inte vad jag tror om det där.
 
Jo, som min veterinär sa; "Säkraste sättet att inte få en halt häst är att låta bli att rida på den." (hen skämtade) Men nu har vi ju hästar för att rida (eller annan verksamhet) på, så det är inget alternativ. Emelie Brolins lösning är väl än omöjligare. Vem kan ha kvar en såld häst 3-4 månader? Eller vem kan ha kvar sin nyköpta häst hos säljaren 3-4 månader? Nästan lite löjligt påstående, tycker jag.

Ja då vill det till att man bor bra nära säljaren om man ska kunna ha kvar hästen i flera månader.. säljer de bara till grannarna..?? Själv har jag hämtat mina från som kortast 2,5h enkel körsträcka, hade just varit snyggt att pendla den biten varje dag :crazy:
 
Jag tror att mycket hade kunnat lösas om folk tog det lugnare med sina nya hästar. Det dyker ju upp trådar här med jämna mellanrum där man köpt ny häst, åkt på träning efter en vecka och sedan är förvånad över att det blir krångel med hästen.
Om man istället betraktar sin nya häst som avställd när man får hem den och i lugn och ro sätter igång den igen så slipper man nog väldigt många problem.
 
De flesta skadorna drabbar hästar i samband med att de får en ny ryttare. I en paneldebatt om hästens hållbarhet hade dressyrryttaren Emelie Brolin lösningen på det problemet. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Elmia/2016/10/Ryttaren-hastens-storsta-skaderisk/
Intressant läsning.Ibland (eller ofta)stirrar vi oss så blint på röntgenplåtar för att hitta fysiska fel istället för att försöka se på de fysiska förutsättningarna!
 
Jag tror att mycket hade kunnat lösas om folk tog det lugnare med sina nya hästar. Det dyker ju upp trådar här med jämna mellanrum där man köpt ny häst, åkt på träning efter en vecka och sedan är förvånad över att det blir krångel med hästen.
Om man istället betraktar sin nya häst som avställd när man får hem den och i lugn och ro sätter igång den igen så slipper man nog väldigt många problem.

Ja, det är ju inte ovanligt att man ser annonser där det står "...hästen är i tävlingskondition, bara ut och tävla direkt!"
Det finns många aspekter att ta hänsyn till när man får hem sin nya häst. Ytterligare en är hovslagaren. Ett känsligt kapitel, för hästen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Halkan ställer till det för många hästar och deras ägare just nu. Stephanie Lindskog oroade sig för att hennes oskodda avelssto skulle...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Let it Bee, som gick OS 2016 för Kanada, föll ner död mellan två hinder i terrängen på fredagen under Burnham Markets internationella...
Svar
0
· Visningar
818
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu finns listor ute över kvalade hästar, ryttare och ekipage i hoppning till Elmia Scandinavian Horse Show. Alla kvalificerade hittar du...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Två hästar med framgångar i 1,55 respektive 1,60 har fått nya ryttare. En av dem är VDL Groeps Quatro, som norska Geir Gulliksen har...
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp