Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

eigollet

Trådstartare
Måste bara skriva av mig...
Jag var borta från gården fredag och lördag förra veckan och hade en person som skulle hjälpa till att släppa ut/in och mocka till alla hästar. Ingalunda en oerfaren person som väl känner hästarna och gården sedan tidigare.

Frid och fröjd, tänkte jag, inte ett enda telefonsamtal på de två dagarna.
När jag på söndagsmorgonen öppnar boxdörren till ögonstenen ser jag ett djupt skärsår på höger framben! Jag funderade såklart direkt över vad hon kunnat skada sig på i boxen och skyndar till kontoret för att ringa veterinär och plåstra om.
Döm min förvåning när jag hittar en lapp på boxen när jag stänger den (hade missat den i mitt morgonmosiga tillstånd...). Där står det att "Hej! *** har ett skärsår på benet, lite svullen".
Såret är alltså rätt över hela skenbenet och djupt sånär som in till benet visar det sig vid närmare undersökning. Hur f**n kan man bara skriva en lapp på boxdörren om en sådan skada?! Det borde ha tagit längre tid att leta papper och penna och tejp än att lyfta luren och ringa mig. Jag var dessutom max en timmes resväg hemmifrån.


Jag blev ju naturligtvis helt vansinnig och skällde senare ut personen i fråga efter noter. Förklaringen jag fick var att "det är ju inte nära leden, så jag tänkte att det kanske inte var så farligt". Eh, det måste rengöras, det kan sitta kvar nåt skit i såret, feber? , ev antibiotika? VAD har den skadat sig på, måste detta åtgärdas? Vilken dag det hade hänt kunde personen inte heller redogöra för.
Behöver jag tillägga att denna person ALDRIG mer kommer att få sätta sin fot i mitt stall?....

Grrrrr, tack ni som orkat läsa. Hästen mår hittills fint och är nu ordentligt omplåstrad kan tilläggas!
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Jävla människa. Jag vet precis hur du känner. Jag har ett enormt kontrollbehov när det gäller mina hästar så när en annan skulle släppa ut hästarna en morgon hade hon inte sett hästens morgonfoder-hink, (ska tilläggas att det är en unghäst) så hon gav hästen 3 fucking dl müsli! Något han ABSOLUT INTE får äta då det innehåller helt fel grejer. Gissa om jag var förbannad när jag såg att fodret låg kvar i hinken när jag kom till stallet!
När jag skällde ut henne sa hon: "men det var mamma som gav dom" sen ångrade hon sig och sa: "jag såg inte hinkarna"
Oh tjena liksom. Dom stod precis utanför boxen med FRUKOST-locket på. Man kan då inte lita på någon annan än sig själv. Usch, arg jag vart.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Jag känner nog att det hade varit säkrast att inte hjälpa dig i fortsättningen. Att bli utskälld efter noter när man hjälpt till för att du ska kunna åka bort är ju lagom roligt.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Usch, det är sådant här som är orsaken till att jag inte vill att någon annan tar hand om våra hästar.

Jag gissar att det var försent för att sy också? Hoppas att din häst blir återställd och att människan inser att man måste ta hand om det man har lovat göra.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Fast jag hade också blivit skogstokig om den som "hjälpte" mig inte kunde bemöda sig om att lyfta luren om det hände nåt liknande.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Jag känner nog att det hade varit säkrast att inte hjälpa dig i fortsättningen. Att bli utskälld efter noter när man hjälpt till för att du ska kunna åka bort är ju lagom roligt.

Så du tycker att det är ok att strunta i att göra det man har lovat göra?
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Jag känner nog att det hade varit säkrast att inte hjälpa dig i fortsättningen. Att bli utskälld efter noter när man hjälpt till för att du ska kunna åka bort är ju lagom roligt.

Fast personen i sig fick väl inte utskällning för hjälpen utan just för att hon inte ringt TS och berättat om skadan??
Jag hade blivit skogstokig om det hade vart jag som var TS.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Så du tycker att det är ok att strunta i att göra det man har lovat göra?

Nej givetvis tycker jag inte det, det har jag väl aldrig skrivit? Svårt att veta vad man kommit överens om, hur erfaren personen är mm (såg att det stod att denne var erfaren, men det är ju trots allt relativt). Det står att personen lovat mocka och släppa in/ut hästarna. Om TS sagt att hon vill bli meddelad direkt om ev sår/skador verkar det så klart konstigt att strunta i det. Men personen kanske gjorde sitt bästa och bedömde att det räckte med en lapp?

Om jag hade bett någon passa min gård när jag åker bort och detta hänt mig så hade jag såklart inte varit nöjd med det, men jag hade inte skällt ut personen utan faktiskt varit mer irriterad på mig själv för att jag gett otydliga instruktioner.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Jävla människa. Jag vet precis hur du känner. Jag har ett enormt kontrollbehov när det gäller mina hästar så när en annan skulle släppa ut hästarna en morgon hade hon inte sett hästens morgonfoder-hink, (ska tilläggas att det är en unghäst) så hon gav hästen 3 fucking dl müsli! Något han ABSOLUT INTE får äta då det innehåller helt fel grejer. Gissa om jag var förbannad när jag såg att fodret låg kvar i hinken när jag kom till stallet!
När jag skällde ut henne sa hon: "men det var mamma som gav dom" sen ångrade hon sig och sa: "jag såg inte hinkarna"
Oh tjena liksom. Dom stod precis utanför boxen med FRUKOST-locket på. Man kan då inte lita på någon annan än sig själv. Usch, arg jag vart.

Men jösses då, hur farligt är det att hästen får tre dl müsli? Värt att skälla ut en annan människa som ställt upp och hjälpt dig??
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Ja, så kan man ju också se det... Så för att man hjälper till så kan man strunta i djurens mående?
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Fast personen i sig fick väl inte utskällning för hjälpen utan just för att hon inte ringt TS och berättat om skadan??
Jag hade blivit skogstokig om det hade vart jag som var TS.

Och om hon istället hade låtit bli att hjälpa till hade hon heller inte riskerat att göra fel och därmed inte fått någon utskällning...
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Ja, så kan man ju också se det... Så för att man hjälper till så kan man strunta i djurens mående?

Nej jag tycker inte att man struntar i djurens mående. Men man kan som ägare inte heller lägga allt ansvar på någon annan hur som helst.

Om det däremot handlar om en medveten handling, dvs att personen inser att det är allvarligt men inte orkar ringa eller göra något annat åt saken - ja då hade jag också blivit rejält uppretad.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Och om hon istället hade låtit bli att hjälpa till hade hon heller inte riskerat att göra fel och därmed inte fått någon utskällning...

Nu vet inte jag hur andra "erfarna" hästmänniskor funkar men om jag ser något som är misstänkt med någon häst eller ett sår som inte ser gammalt ut, Ja då ringer jag ägaren och berättar detta alt skickar sms. Så gör vi där ja bor iallafall :)
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Missade ditt svar. Denna person är medelålders och har arbetat med hästar i olika verksamheter i typ två decennier. Och instruktionerna och ansvarsbiten var fullständigt glasklara (eller, ja uppenbarligen inte...)
 
Senast ändrad:
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Nu vet inte jag hur andra "erfarna" hästmänniskor funkar men om jag ser något som är misstänkt med någon häst eller ett sår som inte ser gammalt ut, Ja då ringer jag ägaren och berättar detta alt skickar sms. Så gör vi där ja bor iallafall :)

Så hade jag också gjort :) Och det gör nog de flesta.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Nu vet inte jag hur andra "erfarna" hästmänniskor funkar men om jag ser något som är misstänkt med någon häst eller ett sår som inte ser gammalt ut, Ja då ringer jag ägaren och berättar detta alt skickar sms. Så gör vi där ja bor iallafall :)

Här med, att hon skulle få veta vad som hänt tycker jag är självklart..
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Missade ditt svar. Denna person är medelålders och har arbetat med hästar i olika verksamheter i typ två decennier. Och instruktionerna och ansvarsbiten var fullständigt glasklara (eller, ja uppenbarligen inte...)

Ja då kan jag mer förstå att du blir irriterad.

Jag menar inte att jag tycker att man ska låta bli att meddela ägaren, men däremot har jag lite svårt för dessa utskällningar som ska delas ut när någon gjort fel.

Jag hade inte skällt ut någon som råkat ge min häst 3 dl müsli heller. Det betyder dock inte att jag tycker att det var bra och att personen ska fortsätta ge min häst müsli. Viss skillnad tycker jag.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Jag hade inte skällt ut någon som råkat ge min häst 3 dl müsli heller. Det betyder dock inte att jag tycker att det var bra och att personen ska fortsätta ge min häst müsli. Viss skillnad tycker jag.

+ 1 på den. Där håller jag med dig helt.
 
Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Jag känner nog att det hade varit säkrast att inte hjälpa dig i fortsättningen. Att bli utskälld efter noter när man hjälpt till för att du ska kunna åka bort är ju lagom roligt.

Håller med, din hjälp gjorde en annan bedömning än TS, det är allt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp