Så många ridolyckor inträffar varje år

Sv: Så många ridolyckor inträffar varje år

"Vana ryttare skadas oftare än nybörjare och de flesta olyckor sker vid ridning utomhus." Inte så konstigt då vana ryttare kanske rider ut och är nonchalanta av sig ibland.
 
Sv: Så många ridolyckor inträffar varje år

mm du har nog rätt dom lite mer vana rytare bara rider utan att tänka sig för ibland
 
Sv: Så många ridolyckor inträffar varje år

"Vana ryttare skadas oftare än nybörjare och de flesta olyckor sker vid ridning utomhus." Inte så konstigt då vana ryttare kanske rider ut och är nonchalanta av sig ibland.

En van ryttare har nog ofta mycket mer aktiva timmar kontinuerligt än nybörjare som oftast rider på ridskolan 1 tim/vecka.
Att ridsporten har näst mest olyckor efter fotbollen är inte heller konstigt eftersom den är den näst största sporten efter just fotbollen.
Men oavsett om man har orsaker, så finns det absolut ingen anledning att inte göra allt vi kan för att minska antalet olyckor ändå.

/Camilla
 
Sv: Så många ridolyckor inträffar varje år

Kan även tänka mig att vana ryttare ofta rider unghästar och "svåra" hästar, då borde det naturligt bli mer olyckor än med "snälla" ridskolehästar.
 
Sv: Så många ridolyckor inträffar varje år

Ja exakt. Hur hade de sett ut ifall en ryttare som tävlar dem högre klasserna kom på en trevlig lunkande 20+ häst, som är lite små seg :idea: ? (inget emot dessa hästar, men som sakt, dem med utbildade ryttaren söker sig inte till dessa hästar)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En stor personlighet inom den sörmländska ridsporten avled den 22 maj efter en längre tids sjukdom. Barbro ”Babben” Fristedt var under...
Svar
1
· Visningar
681
Senast: Luff
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridning är Sveriges sjätte största sport. Trots det blev det ramaskri när ryttaren och OS-medaljören Peder Fredricson i januari vann...
Svar
2
· Visningar
480
Senast: nickan1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig tidigare råkat ut för någon ridolycka på det här sättet som jag gjorde nu, och jag är smärtsamt medveten om att jag inte...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter I ryttar-VM som pågår för fullt i franska Caen så har nu hoppningen inletts. Maria Gretzer, Radiosportens expertkommentator, medverkar...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp