Så nära får ingen gå

Brandgul

Trådstartare
Är det jag som är känslig eller hur långt är ett snöre?
Jag har en arbetskamrat som jag tycker om och jag antar att hen gillar mig med.
Vi syns nästan varje dag. Jobbar ihop ibland. Äter aldrig lunch tillsammans men fikar ihop då och då med de övriga på avdelningen. Typ rätt vanlig jobbrelation skulle jag vilja påstå.

En eller två gånger i månaden så jobbar vi med samma projekt. Då sitter vi vid samma dator. Oftast min.

Och hen drar sig inte för att sträcka sig liksom över mig. Ibland skriver vi ihop på samma tangentbord. Typ om du trycker på den knappen trycker jag på den andra.

Eftersom jag vill hålla folk på två armlängders avstånd och hen uppenbarligen inte känner så, så känns det som att vi krockar lite.

Är det jag som är känslig? Eller min arbetskamrat som har lite för nära avstånd? Är det vanligt att sitta och hänga så över någon som man inte direkt är närmare kompis med?

Gör du det på random arbetskamrat? (Jag har dock inte sprungit efter hen och kollat om hen gör så på alla)

Jag hade inte reagerat utifrån din beskrivning. Sitter man vid samma dator är det ju svårt att inte hamna lite "i knäet" på varandra.

Känner du dig obekväm kanske ni kan sitta vid olika datorer och jobba över lämplig molntjänst (eller dylikt) istället?

Jag hade heller inte reagerat det, men har du testat att prata med kollegan om det? Ibland räcker det med att nämna saker som man inte riktigt uppskattar, på ett vänligt sätt såklart. :)
Jag gör så med mina kollegor, har inte varit några problem hittills och vi är fortfarande goda kollegor. :up:

Vi syns nästan varje dag. Jobbar ihop ibland. Äter aldrig lunch tillsammans men fikar ihop då och då med de övriga på avdelningen. Typ rätt vanlig jobbrelation skulle jag vilja påstå.

En eller två gånger i månaden så jobbar vi med samma projekt. Då sitter vi vid samma dator. Oftast min.

Och hen drar sig inte för att sträcka sig liksom över mig. Ibland skriver vi ihop på samma tangentbord. Typ om du trycker på den knappen trycker jag på den andra.

Eftersom jag vill hålla folk på två armlängders avstånd och hen uppenbarligen inte känner så, så känns det som att vi krockar lite.

Är det jag som är känslig? Eller min arbetskamrat som har lite för nära avstånd? Är det vanligt att sitta och hänga så över någon som man inte direkt är närmare kompis med?

Gör du det på random arbetskamrat? (Jag har dock inte sprungit efter hen och kollat om hen gör så på alla)
Sådär kan flera av mina kollegor göra. Jag gillar det inte! Ibland sträcker jag mig över folk när jag ska hjälpa till med datorn men de flestas reaktion är då att flytta sig. ;)

Jag hade definitivt reagerat! Om jag skriver ihop med en kollega låter jag den vars dator vi sitter vid sköta skrivandet. Om någon betett sig som din kollega hade jag frågat om denne ville skriva, och om budskapet inte gick fram hade jag talat klarspråk att jag tycker det är jobbigt när kollegan är så närgången.

Jag hade inte reagerat utifrån din beskrivning. Sitter man vid samma dator är det ju svårt att inte hamna lite "i knäet" på varandra.

Känner du dig obekväm kanske ni kan sitta vid olika datorer och jobba över lämplig molntjänst (eller dylikt) istället?
Ja jag vet att jag vill hålla andra på lite avstånd...

Jag säger till om sånt. Vill absolut inte ha folk på mig.

Jag hade definitivt reagerat! Om jag skriver ihop med en kollega låter jag den vars dator vi sitter vid sköta skrivandet. Om någon betett sig som din kollega hade jag frågat om denne ville skriva, och om budskapet inte gick fram hade jag talat klarspråk att jag tycker det är jobbigt när kollegan är så närgången.
Då är vi minst två i alla fall. Jag vet inte riktigt var "normalgränsen" borde gå eftersom jag vet att jag gillar space.

Jag har svårt att få ihop sitta vid samma dator och hålla avstånd?
Jag sitter till höger. Kollegan till vänster och hen vill skriva på mitt tangentbord. Kanske till och med använda siffrorna du vet som brukar vara till höger på tangentbordet. Det resulterar i att det känns som att hen halvligger i mitt knä. Gör ni så på ditt jobb? Är det så pass vanligt?

Då är vi minst två i alla fall. Jag vet inte riktigt var "normalgränsen" borde gå eftersom jag vet att jag gillar space.

Jag tänker att normalgränsen går där man vill ha den. Jag har också behov av mycket space. Har inga problem att se när andra tycker jag kommer dem för nära och tycker inte heller de flesta som är någorlunda uppmärksamma på andras signaler har några problem att tolka mig när jag backar undan.

Många som inte förstår min (och andras) personliga sfär tycker jag i allmänhet är lite brötiga och ouppmärksamma på andra i socialt sammanhang.

Jag sitter till höger. Kollegan till vänster och hen vill skriva på mitt tangentbord. Kanske till och med använda siffrorna du vet som brukar vara till höger på tangentbordet. Det resulterar i att det känns som att hen halvligger i mitt knä. Gör ni så på ditt jobb? Är det så pass vanligt?
Varför är du sarkastisk?

På mitt jobb jobbar vi vid varsin dator.

Jag skulle kunna vara din kollega tror jag, hehe. Har en kompis som inte tål att man rör vid henne och jag kunde inte bry mig mindre om någon hängde över mig som du beskriver. Säg till att du tycker att det blir för nära så lyssnar nog hen!

Jag tänker att normalgränsen går där man vill ha den. Jag har också behov av mycket space. Har inga problem att se när andra tycker jag kommer dem för nära och tycker inte heller de flesta som är någorlunda uppmärksamma på andras signaler har några problem att tolka mig när jag backar undan.

Många som inte förstår min (och andras) personliga sfär tycker jag i allmänhet är lite brötiga och ouppmärksamma på andra i socialt sammanhang.
Ja det sista har du faktiskt rätt i. Men detta är en rätt lugn person annars. Inte brötig alls. Däremot så har vi rätt roliga uppgifter så det kanske bara blir lite överslag ibland. Ivrig är kanske rätt ord i sammanhanget. Vi kanske peppar varandra lite för mycket? :D Så har jag inte sett på det innan!

Alltså om man sitter så framför en dator så ja, då blir man ju nära. Även om jag gärna skulle ha lite avstånd är det inget som ert arbetsförfarande tillåter. Kan ni inte sitta vid varsin dator? Kan ni bestämma vem som ska skriva, kanske din kollega och du då sätter dig på ett sånt sätt att du inte känner att denna blir för närgången?

Jag hade absolut inte varit bekväm med det, om det inte var så att vi av någon anledning var tvungna att skriva samtidigt på datorn (vilket låter orimligt i mina öron). Jag vägrar bli obekväm pga att någon är för närgången, så jag hade sagt till på något sätt som känts lämpligt.

Jag hade kunnat vara din kollega och inte tänkt på att folk tar illa upp. Är inte speciellt brötig eller på, är lixom ingen "krama alla" människa men sitter man vid samma dator och det är nåt som ska ändras/visas/läggas till hade jag kunnat luta mig över dig. Kanske att jag vinklat tangentbordet lite till min fördel om tangentbordet sitter löst! Men hade naturligtvis inte blivit arg om någon bett mig hålla lite avstånd!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 670
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 868
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 751
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 224
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stärka 3 åring
  • Fördelar/ nackdelar med tinker?