Sabre sadlar - i jakt på dressyrsadel

H

hopp_o_galopp

Hahahah! Nu är jag igång igen! Jag som precis hittat mig en hoppsadel (mkt tack vare bukefalister - TACK! :bow: ) nu kollar jag på dressyrsadlar :angel:

Jag har INTE råd (efter hoppsadeln) att köpa mig en svindyr dressyrsadel. Men vill inte ha en dålig heller. Har kollat runt lite och alltså... Jag har fått för mig att SABRE är ett bra märke. Men nu när jag sett lite sådana sadlar (både dressyr och hopp) begagnade så säljs de superbilligt? Typ 3000 - 3500,-

Är det inga bra sadlar? Vad vet ni om dem? Jag har ingen aning då jag aldrig sett Sabre sadlar i verkligheten, bara andra tillbehör som de tillverkar.

Tacksam för svar. :bow:
 
Sv: Sabre sadlar - i jakt på dressyrsadel

Nämen kom igen! :p Ingen som vet något? :(
 
Sv: Sabre sadlar - i jakt på dressyrsadel

Är en del år sedan Sabresadlarna såldes i Sverige!
Tror faktiskt inte att de gör sadlar längre!
Så där är nog anledningen till att de inte är så dyra!
 
Sv: Sabre sadlar - i jakt på dressyrsadel

OK. Men vet du om de är ngt att ha, eller inte?
 
Sv: Sabre sadlar - i jakt på dressyrsadel

Har en till min häst ,mkt nöjd med den .Bra kvalitet och skön. Gav nog 3500 för ett år sen .
 
Sv: Sabre sadlar - i jakt på dressyrsadel

Är det en dressyrsadel? :)
 
Sv: Sabre sadlar - i jakt på dressyrsadel

Vad for typ av bom behover hasten? Rak, svangd, smal eller lite bredare?

Jag kollar ocksa pa begagnade dressyrsadlar. Dom jag har tittat pa som har bra kvalite ar Crown och stubben bland annat. Las dig inte bara till ett marke, det finns en hel del sadlar for det priset du kan tanka dig att betala.
 
Sv: Sabre sadlar - i jakt på dressyrsadel

Nej, jag är inte låst till någon sadel överhuvudtaget. Men att frågan gällde just Sabre beror på att det är den sadeln jag inte vet NÅGOT om alls. De flesta andra märkena känner jag till rätt väl.
Hästen har en ganska så rak rygg. Kan inte ha en bred bomvidd (nu iaf). Är ett fullblod på 160. Behöver plats för manke (på höjden).

Stübben dressyr kan jag inte tänka mig alls pga för hårda i sätet.
 
Sv: Sabre sadlar - i jakt på dressyrsadel

OK! Hur är den uppbyggd, vad passar den för typ av hästar?
 
Sv: Sabre sadlar - i jakt på dressyrsadel

Ingen som vet något mer? :confused: :(
 
Sv: Sabre sadlar - i jakt på dressyrsadel

Jag har en gammal Sabre dressyrsadel som jag bara älskar ....:) Köpte den begagnad för säkert fem år sedan, för 3000:-. Har haft den till mitt gamla halvblod, ett ganska så normalt byggt sto, något lång i ryggen och med ganska markerad manke. Nu finns hon tyvärr inte mer, men till min stora lycka så passar sadeln till en häst jag köpte i höstas som är av ungefär samma typ som min gamla.

Till mitt andra sto, ett ganska mulligt halvblodssto med relativt kort rygg, passade däremot inte Sabre-sadeln. Jag letade länge efter en annan begagnad Sabre-sadel till henne, men hittade ingen. Och, som någon annan skrev, jag tror inte de tillverkas längre. Nu har jag istället hittat en begagnad (fast så gott som oanvänd) Crown Jessica som är ännu skönare än Sabre-sadeln. Men betydligt dyrare -fick betala 7900:- för den.
 
Sv: Sabre sadlar - i jakt på dressyrsadel

Åh, tack för svaret! Då vet jag lite mer! :bow:
 
Sv: Sabre sadlar - i jakt på dressyrsadel

Sabresadlarna såldes i Sverige men de var väldigt dyra pga av att de var väldigt gedigna, bra läder och bra sydda. Då de var så dyra var efterfrågan inte så stor i Sverige så de slutade sälja dem här. Tränsen är dock kvar tror jag. Vi gav 14.000 för vår sadel och då var den nybegagnad. Jag kollade priset med England och det var prisvärt.
 
Sv: Sabre sadlar - i jakt på dressyrsadel

Sabre tillverkas inte längre. (enligt min sadelmakare var det bra sadlar)
 
Hahahah! Nu är jag igång igen! Jag som precis hittat mig en hoppsadel (mkt tack vare bukefalister - TACK! :bow: ) nu kollar jag på dressyrsadlar :angel:

Jag har INTE råd (efter hoppsadeln) att köpa mig en svindyr dressyrsadel. Men vill inte ha en dålig heller. Har kollat runt lite och alltså... Jag har fått för mig att SABRE är ett bra märke. Men nu när jag sett lite sådana sadlar (både dressyr och hopp) begagnade så säljs de superbilligt? Typ 3000 - 3500,-

Är det inga bra sadlar? Vad vet ni om dem? Jag har ingen aning då jag aldrig sett Sabre sadlar i verkligheten, bara andra tillbehör som de tillverkar.

Tacksam för svar. :bow:
Har hört att Sabre inte tillverkar sadlar längre. Det är en engelsk sadel som är känd för sin fina läderkvalitet. Däremot tror jag att att dom tillverkar träns och kandar fortfarande. Köpte min på 90-talet. Den har inte så kraftiga vulster som dom dressyrsadlar man har idag. Men jag trivdes bra med den. Bommen är inte bred snarast medium och framvalvet har cut back vilket passar hästar med hög manke. Den är brun och i mycket gott skick.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 607
Senast: Aureola
·
Utrustning Hejsan! Har nyligen fått hem en ny pålle, och behöver således införskaffa en dressyrsadel då pållen bara har en hoppsadel. Hoppsadeln...
Svar
6
· Visningar
3 012
Senast: Noa
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel till min häst. Det ska gärna vara en 18" sadel och i nuläget vill jag helst inte lägga mer en ca 10 000...
Svar
17
· Visningar
2 343
Senast: fiaskrutt
·
P
Utrustning Japp, har gått o blivit halvt dressyrnörd :angel: Så jag har funderingar på att köpa en dressyrsadel. Frågan är bara vilken.....! Jag...
Svar
4
· Visningar
1 872
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp