Sadel HjÄlp

skogersson

Trådstartare
Jag ha köpt en ny sadel 5/5 så den är sprillans. Har bara ett bekymmer.Tequila har en "konstig" mage som gör att när man spänner sadelgjorgen åker den alldelös för långt fram.Den gör det automatiskt liksom.ÄVEN om hon är smalare. Fungerar de sadelgjordar som är svängda, dom ska ju vara till för detta bekymmer tror jag.

Sadlar där man ska men sadelgjorden åker ändå fram.
Har det blå koppjärnet i nu, ska provar röd.Den är lite för trång eller?
Bild:
http://www.fotogalleriet.se/pic2367441
http://www.fotogalleriet.se/pic2367437
Flera bilder finns att se om ni klickar vidare

Sv: Sadel HjÄlp

det är så svårt att säga när man inte känner hur den ligger, men den ser inte för trång ut som den är.

har du provat en svängd gjord för att lösa det med att den glider fram?
har man ett sadelläge på hästen som gör att *magen* dra fram sadeln är det jätte svårt att lösa detta.
Hästen är liksom inte byggd för att ha sadel ordentligt oftast i det läget, förbaskat trist men ett faktum.

hut funkade förra sadeln?

mvh loppfrö

hade en kieffer lusitano med samma problem, fast den var för trång.
Har en gammal Kieffer(allrond) som ligger super trots att sadelgjorden åker fram lite.Använder inte den så särkillt mycket.Rider bara i dressyrsade oftast.

ja då dom är bra OM dom löser det problemet.

att sadeln glider fram så blir tillslut ett stort problem då bogbladen får skav av sadeln, t.o.m så djupt att det syns på röntgen om det fortgår under en längre period.

kanske skulle det hjälpa att försöka träna hästen mer i typ tömkörning för att bygga på musklerna runt maken.
Då får hon mer massa där och kan naturligt hålla tillbaka sadeln bättre.

anda skulle nog föreslå svanskappa tills hon e uppbyggd... vilket kan vara en kortvarig lösning beroende på om hästen klarar det utan att få ont i svansrioten.

det problemet du har just nu är ett stort och svårlöst prblem.
och du är inte ensam om det

lycka till mvh loppfrö

funderade lite till kanske vore det lättare med en lång gjord å korta stroppar för din häst, hade den sadeln som satt bättre långa eller korta stroppar?

ibland lan det vara stor skillnad på om man har långa eller korta stroppar tyvärr.... hmmmm

man kan ibland göras nya hål men är sadeln så ny så du kanske kunde få byta mot en med korta stroppar...? om det nu finns korta stroppar som aqllternativ på det märket...
inte min mening å förvirra dig så vill bara det skall lösa sig så det blir bra =)))

pröva du en kort gjord först funkar det inte alls, så skulle jag testa om jag kunde få på en lång gjord fast du har långa stroppar.

men jag tror att det är korta stroppar lång gjord som passar bäst obs jag tror det...;-)

Går inte att göra hål, för det är syntet högst upp och läder på stroppen man spänner med.Ska prova svängd gjord och kanske lite vidare koppjärn...

Skulle också prova med vidare järn.Den ser ut att vara rejält för smal till din häst!
Har du haft hjälp med utprovning?
I så fall tycker jag du ska kontakt med försäljaren omgående,så ska en utprovad sadel INTE ligga!
Lycka till!

ser högre ut än vad den egentligen är.Det är ca 3 fingrar mellanmanke och sadel. två bomvidder större är nog lite väl.... men en blir nog bättre.Har normal/vid nu ska prova vid. X-vid lägger sig på manken för hon har manke, hon är inte helt rund

Du sk inte stirra dig blind på avståndet mellan manke och framvalv. Har hästen en hög manke kan man inte gå efter det. Sadeln ligger utan tvekan illa och jag hade faktiskt provat att sadla längre bak med 1-2 bomvidder bredare koppjärn.

Som sagts tidigare så ligger sadeln för högt fram = för trång. Titta inte bara på hur många fingrar du får in utan titta på balansen mellan fram och bak. Var hamnar du i sadeln?
Just nu sitter du väldigt långt bak pga att fram ligger för högt.
En för trång sadel vill framåt där det är smalare, att bredda den kan hjälpa den att ligga still.
Prova både röd och vit samt dra bak sadeln så kommer du längre bort från manken.
// Linda

Jag vet att jag ska titta på balansen och den stämmer inre riktigt.Ska prova rött koppjärn.
Bild på det kommer

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 688
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
4 018
Senast: Oknytt
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 968
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 602
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka