Sadel igen för 1000 gången

lady_vip

Trådstartare
En "bra" lågprissadel (max 8000) som ligger bra på ett havblod med normal manke och rak rygg?

Har funderat på HdR då jag har haft det innan och varit nöjd. Var i en butik igår som säljer HdR och frågade vilka hästar de låg bra på och fick svaret "de flesta":cool:

Wintec har funnits i tanken, men har gått bort pga att jag inte sitter bra i dem. Nu har även nya T6 kommit upp i tanken, men hööks hade ingen aning om vilken ryggtyp de låg bra på:crazy:

Det ska vara en hoppsadel, till en 5-åring, därav det låga priset då jag misstänker att hon kommer ändra sig lite (främst bredda ngt).

Eftersom försäljarna inte har en aning får jag vända mig till er;)

//E

Sv: Sadel igen för 1000 gången

Fast alla märkena som du räknade upp förutom HdR ligger över hennes budget... Jag har precis köpt 2 nya sadlar och det landade på *host* 27'000 spänn, därför är det inte aktuellt för henne då hon ändå kommer ändra sig, främst bredda.

Du tror alltså att HdR kan ligga bra på henne?

Blir mer och mer inne på T6, dels pga priset och dels för att jag då kan reglera lite. Men den är så ny på marknaden och känns oprövad. Dessutom så måste jag ta reda på vilken ryggtyp den passar...

//E

Jag säger bara ALBION!! (om du absolut inte vill ha en wintec)
Albion sadlarna är speciellt utpassade för att ligga bra på den högmankerade hästen nämligen har sj en dressyrsadel till min b-ponny men har haft den till ett gäng stora kusar när inga andra sadlar passar pga deras höga mankar.. Hade den till mitt halvarab sto och till min halvblodskille. Ponnyn som har den nu har inte nån vdare hög manke men den ligger super och har gjort den på 9/10 hästar som jag testat den på.. sen e ju albion sadlarna (enligt min lilla erfarenhet) underbart sköna att rida i, übermjuka och hoppsadlen e nått av de skönaste hoppsadlarna jag suttit i.. efter dressyrsadlen, den har också mkt bra stöd ;)

Men min hoppsadel favvo e endå Wintec pro.. flyttbara knä klossar och bommen går att reglera, skitskön dessutom (men inte på långa vägar så skön som albionen tyvärr)

Har då en märkeslös dressyr och en hubertus som jag hoppar i till min varblodskorsning, 9 åriga omusklade polle.. (mkt manke)

Kram Maja

Fast hon har inte så hög manke, inte för att vara halvblod. Och tyvärr så är Albion för dyrt just nu.

Wintec passar tyvärr inte mig alls, jag har nog för korta ben :crazy: Min Stübben Edelweiss älskar jag däremot, men det blir för dyrt med en till.

//E

Hon ser ungefär ut som din, men är inte lika hög bak, verkligen byggd i "uppförsbacke" om man säger så.

Jag är lite rädd för att köpa begagnat, dels för att jag inte har den garantin, sen är jag inte tillräckligt bra att se om den ligger bra eller ej.

//E

Kolla med butiker med bra beg. utbud. De kanske kan hjälpa dig även med utprovningen och rekommendera sadlar åt dig.

Jag vet tyvärr bara en sadelutprovare som jag gillar, och de säljer inte "billigare" sadlar (bara globus och jacson och jag gillar inte dme heller). Men jag ska kolla upp det hela, ska väl finnas nåt i Hörby.

//E

Liknande trådar

Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
1 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka