Sadel problem!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sacramento_Song
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 703
S

Sacramento_Song

Har ett varmblodsto som har en väldigt hög och lång manke och det orsakar stora problem för mig vid sadelköp. Hon har en sadel med bomvidd 30 nu men skulle egentligen behöva en något smalare så att den inte lägger sig på manken. Hon är dessutom ganska smal över ryggen. Är det någon som vet om det finns mindre bomvidd än 30, har aldrig sett det så det är rätt tveksamt. Men ifall något vet ett märke som har det så snälla tipsa mig!! Behöver en dressyr sadel till henne nu när dressyr träningen börjar gå upp på högre höjder.
//Nathalie & Segene :confused:

Sv: Sadel problem!

Du ska inte ha en sadel som är smalare så den kommer upp tillräckligt högt för manken! Antagligen blir den för smal då. Det du letar efter är en sadel med cutback eller liknande. Har väldigt svårt att tro att 30 är för vid för ditt varmblod.

Det går inte säga vilken bomvidd du ska ha för det finns knappt en sadel där bomvidd 30 är samma som i en annan 30. I en del sadlar räknas 30 som normal och i andra så räknas 34 som normal så det är skitsvårt. Tyvärr kan jag inte ge dig något råd om vilken sadel du ska ha, det finns det andra här i forumet som är bra på.

Du ska inte ha en smalare bom bara för att hästen behöver mer mankfrihet! Istället ska du ha en sadel som ger mer mankfrihet!

På min tråd som jag skriver i nu har jag en häst med lång hög manke. Vi har en kieffer hemma som vi provar på honom, den har mkt cutback. Du kan ju kolla in i tråden med rubriken "Glocus cliC på denna häst?"

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 495
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka