Sadel som glider bak

Ninnie

Trådstartare
Jag har en Stubben allround/hopp som tidigare legat bra på min häst.
Problemet är att nu när jag har börjat rida henne mer så har sadeln börjat glida bak.
Har insett att jag behöver byta sadeln men vill ändå höra er åsikt om varför och OM det finns något att göra åt detta.
 
Du kan ju använda en förbygel, men om sadeln glider bakåt mycket så är nog enda lösningen att rida barbacka tills du får en ny sadel... :)
 
Hästen har ju byggt muskler, så antagligen har sadeln blivit för smal?
Jag skulle byta ut sadeln så hästen inte får tryck av den..
 
Ta ut en sadelmakare och hör dens åsikt, kanske går att fixa till med omstoppning...
 
Låter som om sadeln är för smal. Dra INTE fram den med en brösta!!! Du kommer förstöra din hästs rygg! Ex. när jag fick min häst för tio år sen så hade han smal bomvidd och tajt förbygel. Nu, tio år senare har hästen xx-vid bom!

Om man fortsätter rida i en för trång sadel, så kommer hästen forma sig efter salen.... :crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: Barret
·
Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
879
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
567
Senast: Silje
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
339
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp