Sadel som ligger i framvikt..

Miss Sixty

Trådstartare
Finns det någon padd man kan köpa och använda om man har när sadel som ligger i framvikt?

Och innan ni kommer med kommentare som "Byt sadel" kan jag säga att den ska bytas ut så snabbt som möjligt men eftersom hästen är skadad och vi inte har någon jättebra prognos så känns det inte som att jag vill lägga 30.000kr på en ny sadel innan vi vet mer. Hästen skrittas bara.

Sv: Sadel som ligger i framvikt..

Att den ligger i framvikt kan bero påmånga saker, men bland annat kan det vara pga av att den är för vid. Har du en fårskinnspadd som du kan testa att lägga under och se om det blir bättre? Det kanske inte fungerar, men kan vara värt ett försök.

Håller tummarna för att hästen bättrar sig

Jag köpte en specialpad från en nätbutik (hittar tyvärr inte länken nu). Padden skulle enligt uppgift höja sadeln framtill. Men jag tyckte padden var alldeles för tjock - det resulterade bara i att sadeln blev för trång.

Nu använder jag en mjuk, dubbelvikt (eller tredubbelvikt) benpad som lyfter lite framtill. Lägger den under framvalvet mellan sadel och schabrak. Lite joxigt, men funkar bra som en tillfällig lösning.

Min sadel vart lite vid och hamnade därför i framvikt. Sadel makarn sa att man kunde ta en handduk och vika några gånger och lägga i framkant på sadeln så att den blir lite smalare. Eller använda en fårskinnspadd.

Miss Sixty skrev:
Finns det någon padd man kan köpa och använda om man har när sadel som ligger i framvikt?

Och innan ni kommer med kommentare som "Byt sadel" kan jag säga att den ska bytas ut så snabbt som möjligt men eftersom hästen är skadad och vi inte har någon jättebra prognos så känns det inte som att jag vill lägga 30.000kr på en ny sadel innan vi vet mer. Hästen skrittas bara.

http://www.gladahasten.se Har en kanon bra padd som även är antiglidpadd som du lägger bara framme vid manken för att höja upp sadeln. Dyr men kanon bra!

Fårskinnspad, om det är för att sadeln är för vid... Ligger den bra med fårskinnet under kanske du inte behöver byta sadel, hästen kanske breddar sig igen.

Är det inte bättre att låta bli att använda sadel tills du köpt en ny om hästen ändå bara skrittas?

Vi använde också en trevikt benpad som underlägg en period, fungerar kanon.

Michellan95 skrev:
http://www.gladahasten.se Har en kanon bra padd som även är antiglidpadd som du lägger bara framme vid manken för att höja upp sadeln. Dyr men kanon bra!

Hittar inte den på deras sida..kan du kolla om den finns kvar där och vad den heter så jag kan kolla på den

...och vem säljer wintec padden...letat men hittar inte..

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
641
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 272
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: liiinnea
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
595
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka