Sadel som rör sig mycket trots bra passform

MonteRose

Trådstartare
Min dressyr sadel ligger bra på hästen;
Ligger i våg
Djupaste stället på sadeln är djupast även på hästen
Panelerna följer ryggen fint
Ligger an lika under hela sadeln
Bra mankfrihet

Trots detta så rör sig sadeln väldigt mkt när hästen travar.

Hur kan detta komma sig? Vad ska jag göra?

Tacksam för hjälp!

Sv: Sadel som rör sig mycket trots bra passform

Låter konstigt att den skulle sitta perfekt men ändå röra på sig... :confused:
Kanske testa att byta sadelgjord...?? vissa har ju mer "anatomisk" (osäker på stavning:o) for än andra och kan hjälpa till att hålla sadlen på plats..

Låter lite som mina sadlar. De ligger bra men rör sig i bakkant ändå.. Har en nyligt utprovad så jag har inte råd att köpa nya just nu heller. Jag försöker ha schabak som skaver så lite som möjligt :)

Efter ridning så ligger alla rygghår slätt och fint och schabraket brukar vara hyfsat jämt smutsigt. I bland kan "trekanterna" vid sidan om manken vara lite ruggiga.

Jag uttryckte mig lite oklart, det är i bakkant som sadeln rör sig. I bland ser man hela himlen.
Hjälper det då med en bättre sadelgjord?

För mig så ligger alla hår slätt efteråt, till och med slätare än innan om jag inte idats borsta så supernoga och han blivit ruggig just där. Men ändå på något j*vla vis så skaver det längst bak under sadeln. Mest på ena sidan faktiskt... Han är inte så musklad utan mer under uppbyggnad, han är även en sån som lätt får skav av allt, grimma, schabrak, sadelgjord, täcken, tyglar, skänkel. Vet inte hur jag ska få det att sluta. Numera när jag har hoppsadeln så har jag bara fårskinnspadden och inget schabrak, ska se om det slutar skava då. Isf ska jag nog inhandla ett fårskinnsschabrak.

Nja.. kanske inte i detta fallet.. mer om den glider fram eller bak..
Är du säker på att den inte är för böjd i bommen.. när din häst arbetar så höjer den ju ryggen och ryggen blir då rakare.. då kanske sadlen blir för böjd och släpper lite bak..??:confused:
Bara en idé... kan ju se bra ut när hästen står still och sitta perfekt.. men ibland får man ha en sadel som är lite för rak för att den ska sitta som bäst när hästen arbetar...

Låter som en bra idé med fårskinnet.
Såg precis när jag surfade runt efter fårskinnspad att det nu finns vojlock och fårskinnspad i ett. Med kanal tom. Måste väl va ännu bättre?

Hmm, det ska kollas upp! Fast om det är så att min hoppsadel är för böjd måste jag nog snart börja söka efter sadlar med regnbågsform ;)

Hrm, låter som om du kommit på nåt där :bow:

Ska då sadeln vid stillastående släppa lite mitt under?

Hur skadligt är det att rida i en sadel med bom som är lite för böjd?

Ang. en rakare sadel så är svaret: När hästen rör sig ska sadeln INTE släppa bak.

Det blir ju väldigt lätt punkttryck och varför vilja ha en sadel som glider runt massor?

Ang. en rakare sadel så är svaret: När hästen rör sig ska sadeln INTE släppa bak.

Det blir ju väldigt lätt punkttryck och varför vilja ha en sadel som glider runt massor?

Har du ju såklart rätt i.

Då är det bara att ge mig ut i sadelletardjungeln igen :crazy:

Tack! :cry:

Undrans som jag ska våga longera honom i hoppesadel för att se hur stilla den ligger.......

Kan man tänkas få mängdrabatt om man köper både hoppe- och dressyr sadel samtidigt?

Troligtvis inte men du kan ju prova ut en sadel och sedan köpa den beg. Alt. köpa det du använder mest nu och vänta lite med den andra.

Förhoppningsvis så är hoppesadeln ok då den endast är ett år gammal samt måttbeställd.

Har mailat den sadelfirman o frågat om de har nån begagnad dressyrsadel som kan tänkas passa hästen. Om inte så får det troligtvis bli en ny därifrån. Fast jag tycker deras dressyrsadlar är så fula :( men det får man väl bortse ifrån.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
567
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 207
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka