Sadel som sitter sådär... Hur illa?

the_connemara

Trådstartare
Har en wintec cair flb hemma från förra ponnyn. Nya ponnyn har lite mindre svängd rygg och den ligger inte an hela vägen bak. Hur "farligt" är det? Vad jag kan känna o se från marken så som sadelutprovaren visat (inte ridit i den ännu) så ligger den an bra framifrån och bakåt en bit bakom punkten där jag sitter men inte kanske den sista dm. Inte alls så farligt att den "gungar" om man trycker på bakvalvet och det är inte mkt glapp.

Ponny kommer ridas absolut max 3 gånger i veckan med sadel och då i lätt sits ut i skogen, alt lättridning på volt en kort stund. Ska bara stå hos mig över sommaren o betäckas så det känns lite drygt att köpa ny sadel när vi mest ska koppla av ute.

Sv: Sadel som sitter sådär... Hur illa?

Jag tror att det kommer gå bra. Faktisk.
Men kolla noga så att den verkligen inte tippar fram och tillbaka, och att pälsen baktill inte ruggas och att den inte får några ömma punkter i ryggen.

Hur ligger den när du sitter i den då? Min sadel ligger inte heller an hela vägen men när jag sätter mig i sadeln och hästen får upp ryggen så ligger den perfekt. Och det är ju det som är viktigast, att den ligger bra när hästen rör sig.

lill_flesky skrev:
Hur ligger den när du sitter i den då? Min sadel ligger inte heller an hela vägen men när jag sätter mig i sadeln och hästen får upp ryggen så ligger den perfekt. Och det är ju det som är viktigast, att den ligger bra när hästen rör sig.

Bra svar :bow:

Tycker att många missar det här när de provar sadlar. Man kollar bara hur sadeln ligger på hästen först utan ryttare och sedan möjligen med ryttare i lugnt tempo. Men man missar vad som händer när hästen börjar arbeta med lite mer ryggaktivitet!

Tja inte gör det nåt men vad tycker hästen? Min hatar när det lättar bak i sadeln det allra minsta. Hon hatade Jaguar, Dominus och County som alla var sköna och bra för mej och gav mej perfekt sits vilket inte skadar alls. Men de var för böjda och lättade en aning bak och hon spände sej och piskade med svansen och visade missnöjet på alla sätt.
Så om hästen står ut med att det lättar lite där så...då går det nog bra.

Men och andra sidan. Vi har en sadel som är något för böjd för hästen, släpper bak. Ryttare trycker ner sadeln, största delen av trycket hamnar där sadeln är som "djupast", dock ligger sadeln an hela vägen. Hästen arbetar i form, och blir antagligen lite eller mycket rakare i ryggen = sadeln blir ännu mer för svängd.

Alltså borde inte en för svängd sadel ligga bättre när hästen kommer till arbete. Eller tänker jag helt fel nu?

Centaur skrev:
Jag tror att det kommer gå bra. Faktisk.
Men kolla noga så att den verkligen inte tippar fram och tillbaka, och att pälsen baktill inte ruggas och att den inte får några ömma punkter i ryggen.

Jo jag ska kolla nog! Kommer trol vis ha en polypad (mellantjock) under oxå, fick med den från ägaren som tycker hon är lite klen jämfört med de andra ponnyerna ;) Får se hur det blir dock.

lill_flesky skrev:

Det är ju det jag inte vet än. Får se om det blir ngn ridning i den nästa helge men jag tro inte det. Behöver lite lugnande barbacka ridning :p Men jag försökte ju trycka ned sadeln så som sadelutprovaren visade men självklart blir det ändå inte samma.. Ska se om min mor kan se ngt bättre när jag väl sitter i den.

Targa skrev:
Bra svar :bow:

Tycker att många missar det här när de provar sadlar. Man kollar bara hur sadeln ligger på hästen först utan ryttare och sedan möjligen med ryttare i lugnt tempo. Men man missar vad som händer när hästen börjar arbeta med lite mer ryggaktivitet!

Jo vi får alltid rida i sadeln/sadlarna på hästen med sadelutprovaren. Det är kanon! Känns mkt "säkrare" att man kanske hittat rätt :idea:

oopsie skrev:
Tja inte gör det nåt men vad tycker hästen? Min hatar när det lättar bak i sadeln det allra minsta. Hon hatade Jaguar, Dominus och County som alla var sköna och bra för mej och gav mej perfekt sits vilket inte skadar alls. Men de var för böjda och lättade en aning bak och hon spände sej och piskade med svansen och visade missnöjet på alla sätt.
Så om hästen står ut med att det lättar lite där så...då går det nog bra.

Ska tänka på det när vi väl rider! Fast då behöver vi nog ngra veckors barbackaskritt till innan man kommer märka ngt annat än överskottsenergi när man väl sadlar ;) Så det svaret dröjer kanske, får se!

Tigertofflan skrev:
Men och andra sidan. Vi har en sadel som är något för böjd för hästen, släpper bak. Ryttare trycker ner sadeln, största delen av trycket hamnar där sadeln är som "djupast", dock ligger sadeln an hela vägen. Hästen arbetar i form, och blir antagligen lite eller mycket rakare i ryggen = sadeln blir ännu mer för svängd.

Alltså borde inte en för svängd sadel ligga bättre när hästen kommer till arbete. Eller tänker jag helt fel nu?

Hmm... Vilken jobbigt noggrann iakttagelse. För mig låter det som att det mkt väl kan vara så... Men hur mkt "för mkt" tryck blir det av sadeln om den ändå liggar an hela vägen då men mer i mitten? Dvs hur mkt tror ni det kan påverka hästen om man bara ska rida i lätt sits/lättridning? Hur mkt kan en polypad hjälpa/stjälpa? Sadeln är nog snarare lite bred än smal till henne så just runt manke o så verkade det inte blir farligt smal till henne men just "framåt-bakåt", hur påverkar den då? Borde den inte jämna ut det lite på det hållet?

Visst kan det vara så, men är bommen för svängd brukar den inte ligga bra i framvalvet heller, alltså att den blir som en gungbräda.

lill_flesky skrev:
Visst kan det vara så, men är bommen för svängd brukar den inte ligga bra i framvalvet heller, alltså att den blir som en gungbräda.

Jo, men jag lyckades inte få den som en gungbräda när den bara låg på iaf, verkar ligga stadigt ända bak tills det släpper lite längst ut.

Jag är inte alls bra på hur sadlar kan ligga, kan snarare ingenting, utan spånar väll mest...

Men om man bara ser teoretiskt så kommer ju den släppa mer när du rider och ryggen kommer upp och då kommer du antagligen få gungbräde effekten och få en sadel som kanar någonstans.
Jag har för mig att min sadelmakare sade att sadlar som glappar bak åker framåt. Så är den bred fram desutom så kommer den nog åka ditåt.

Ska tänka på det o kolla.

Men hur påverkas det här av polypaden då? Den fyller ju ut rätt mkt (mellantjocka modellen).

Vet att en sadel som är för smal självklart blir värre och till min förra ponny var sadlen lite för rak (innan jag skaffade wintecen) och då sa hon det blev värre med padd när salden tryckte fram och bak. Men nu när den trycker på mitten? Som sagt så får den nog plats vid manken, kan det hjälpa "hålal sadeln på plats" då om det är som ScissorHands säger att sadlen kanska drar framåt om den släpper bak?

Jag fortsätter spåna helt utan någon som helst riktig kunskap...
Lägger du polypaden under så borde ju sadeln om den är lite bred fyllas ut bättre och glappa mindre, och alltså risken för att den rör på sig bli ngt mindre. Men eftersom formen på ryggen fortfarande är detsamma så borde det fortfarande finnas där att den rör på sig iallafall till viss del.
Hur låter det?

Jo det var så jag tänkte med så det låter ju bra i mina öron ;) Får se om ngn annan tänker annorlunda.

Tror nog det behövs lite utfyllnad framåt manken nämligen, skulle tippa på att det lättare blir "gungbräda" om hon har tunn vojlock (som jag alltid har när sadlarna är utprovade såklart) under.

Att ryggen blir rakare när han jobbar. En för rak sadel gör att han inte kommer upp alls, och dessutom skjuts den fram av bakdelen. Så det är inte alls någon automatik i att hästar som rids blir rakare än när dom står still...

Liknande trådar

Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 877
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hallå i stugan Jag får hem min första häst om ca en månad och håller på och kollar på utrustning. Det som känns viktigast är då...
Svar
0
· Visningar
623
Senast: Ace
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 799
Senast: oki
·
Utrustning Jag är helt rudis på sadlar. Börjar väl få lite grepp om livet men jag är verkligen inte duktig. Det är verkligen en djungel och mkt att... 2
Svar
31
· Visningar
3 984
Senast: Baddy96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31