Sadel som trycker över manken

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cecely
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 738
C

Cecely

Mitt varmblod har en ganska hög men bred manke.
Mitt problem är att jag har en barefootsadel som har för lågt framvalv så den nuddar nästan manken, jag har därför laggt in mer padd vid sidorna för att lyfta den lite, men det visade sig att den blivit för trång och trycker henne vid sidan om manken. Vad gör man åt det? Jag vill ju inte behöva köpa en ny sadel igen (4 sadeln på 1,5 år). Dessutom är den så skön att rida i så jag tycker verkligen om den!

Sv: Sadel som trycker över manken

Tyvärr har du nog inget att välja på. Sadeln ska ju inte bara vara skön för dig utan för hästen också... Du kan säkert hitta en bra sadel som passar er båda :-)

Det där är inte roligt.4sadlar på 1,5 år låter mycket.Ta ut en sadelprovare

Ja man är ju lite besviken för jag trodde att en bomfrisadel var svaret på mina problem med det kanske det inte var då...=/
Men men det är väll bara att ge sig ut i junglen igen!

Jag känner bara till en sadelprovare häromkring och henne tycker inte jag är något bra alls, hon tänker bara på pengarna och försöker packa på en en dyrare sadel än vad man tänkt sig...

Senast ändrad av en moderator:

Kan tipsa om en bra o billig sadel som brukar passa de flesta varmblod, nämligen Horse Saver (har bara provat allround). Vi har den i stallet o nästan alla kan ha den (ca 40 st), undantagen är de riktigt stora hästarna typ över 170 cm.

Det är en syntetsadel så det förutsätter att man tycker om dessa. Det gör inte jag i vanliga fall, men denna sadel är helt otroligt skön att rida i.

http://www.lillhastenistav.se/horse_saver.htm

finns inte den sadlen du har i bredare modell?

Jo men då trillar den ner över manken så det går inte heller.

På BareFoot sadeln kan du byta ut framvalvet. Om du har ett lågt nu så köp ett högt istället. Finns på www.stallvra.com .

Men jag tror jag redan har det höga...
Kan man få reda på om det är det jag har någonstans?

Ta ut frampommeln & stoppa i ett annat material! :idea:
Tex.kudd/gosedjursstoppning istället!
Verkar vara en del som testat att göra så & vips-allt frid & fröjd! :D
Ska själv göra så med min,för säkerhets skull!
Ska väl finnas extravid pommel med tror jag,om du vill ha den kvar...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 362
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej alla här på buke! Har hemma en sadel på öppet köp och håller på att bestämma mig om jag ska behålla den eller inte. Den är lagom...
Svar
7
· Visningar
1 546
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 990
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka