Sadel til islandshäst, 130 grader...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sleepy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 977
S

sleepy

Kort, rak rygg, 130 grader over manken. Behöver inte vara islandshästsadel, men måste kunne tävlas med... Hjälp! :crazy:

Sv: Sadel til islandshäst, 130 grader...

130 grader (ja då tror jag du har mer problem än mig, jag har oxå bred häst och letar förtvivlat efter sadel, men han är inte såå bred). Den sadel som jag kan rekommendera efter att ha provat en hel del med sadlar till min isis är en globus clic dressyr. Den finns i vida bomstorlekar samt att den finns i väldigt korta storlekar, den är även rak i bommen och bör då passa din rakryggade häst (anledningen till att jag ej köpte en sådan är att min krake är överbyggd och har en "svankig" rygglinje. I slutänden misstänker jag att det blir en sådan ändå för det är den absolut vidaste sadeln jag har kommit i kontakt med hittills). Det är även en mycket prisvärd sadel, ca 8400 kr ny. www.globussport.se

Lycka till i sadeldjungeln!

Takk! Det er heldigvis ikke jeg som har problemet, men en kompis ;) Fikk helt bakoversveis da hun sendte meg mankemålet til hesten sin :eek:

Det var ju väldigt brett, har hon mätt själv eller fått hästen mätt av sadelmakare? Om inte så finns det ju viss risk att hon mätt för långt bak...?

Min islänning är också 130 grader över ryggen. Kort också men inte så rak. Jag har en Wintec 500 dressyr 16,5 tum med ett egentillverkat koppjärn på 130 grader. Funkar bra i bredden, men är en aningens för lång eftersom det är kilbossor. Anlägningsytan är 45 cm, skulle varit 40 cm. Vad gör man?? Bomlöst är det alternativ jag känner att jag har om det ska bli riktigt perfekt. Som det är nu så varvar jag med att rida barbacka...

Ja, bomlös brukar att bli redningen da, ja... Hon har en Barefoot-sadel, men den var visst inte godkänd for tävling? Trodde den var det jeg? :confused:

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 230
Senast: MiniLi
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
560
Senast: Ramona
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår