Sv: Sadel till arab. Hjälp!
Det här hör väl hemma på utrustningsforumet?
I alla fall - mitt tips - åk till en duktig sadelmakare och sadelutprovare. Det sparar massor med både tid och pengar. Om du PM:ar mig kan jag rekommendera en i ditt område.
Jag har en herre (arab) med HYPERKORT rygg. Jag provade och trixade på egen hand (har hyfsat god koll) men det blev aldrig riktigt bra. Tillslut gav jag upp och köpte en bomlös, men gav mig på en runda till ang hoppsadel. Efter att inte hittat något trots många mils hämtande/lämnande av sadlar så gav jag upp, beslöt mig för att det fan var MER än värt med 500 kr för att iaf få VETA vad som passade, så kunde jag ju leta det beg iaf om jag inte hade råd att köpa ny.
5 h hos sadelmakaren och var stod vi med TVÅ hoppsadlar (av långt över 20 provade) som passade. Den ena gillade jag skarpt med. Och ibland ska man ha tur, för det var (är) en Hubertus Kosack Comfort Flatback. 69995 kr sprillans ny, + 1000 kr för stoppningsbyte. Som bonus är det den ENDA sadel någonsin som inte glider.
Mååånga av de märken jag blivit rek av de som hade samam problem blev för långa te x för valacken.
Du nämner dessutom inte om din häst har svängd eller rak rygg, överbyggd eller ej, hur manken är (hög, lång bred, vad?)
Men som sagt, lägg en femhundring och åk till sadelmakaren och få klara svar. Och möjlighet att provarida mer sadlar på en dag än du skulle hinna med/få tag i på en he månad annars! =)