Sadel till denna rygg?

Luem

Trådstartare
Funderar på det här med att köpa sadel när man inte har tillgång till utprovare... hur gör man? Sadelutprovning verkar inte förekomma i det här landet, och de flesta kör på samma sadel till alla med padd under (och helst med sadeln för långt fram också :cautious:).

Har ni några tips på modeller som kan tänkas passa den här ryggen? Kollar efter både hopp- och dressyrsadel, ingen massiv budget.
IMG_20180314_131247.jpg

IMG_20180314_131307.jpg
 
Jadu, första frågan är ju vad du har för sadelsortiment att tillgå i det land där du befinner dig?

Du har en överbyggd rygg, hög manke och möjligen lite urgröpt precis bakom skulderbladet?
Skulle leta sadlar gjorda att passa fullblodsryggar, dvs djupa frontbossor/paneler, högt framvalv eller cutback och låga/rundbossor baktill.
 
Tack för svaren @caballus och @mackan
De flesta sadlar finns att få tag på online, så jag är inte så begränsad på det sättet. Dock kan jag inte prova eller skicka tillbaka på något enkelt sätt :cautious: Finns det någon med utbytbart järn som kan passa tro? Wintec? Så behöver jag inte riskera så mycket pengar om den inte passar och eventuellt kunna byta järn om han ändrar sig i kroppen.
 
Tack för svaren @caballus och @mackan
De flesta sadlar finns att få tag på online, så jag är inte så begränsad på det sättet. Dock kan jag inte prova eller skicka tillbaka på något enkelt sätt :cautious: Finns det någon med utbytbart järn som kan passa tro? Wintec? Så behöver jag inte riskera så mycket pengar om den inte passar och eventuellt kunna byta järn om han ändrar sig i kroppen.

Eftersom du inte har koll på hur bred hästen är, eller kan ändra nån sadel på något vis, så får du nog uteslutande leta sadlar med utbytbart koppjärn. Och eftersom ingen finns som kan fixa ullstoppning, så är det luft/latex + ev padd som blir verkligheten.

Vet inte riktigt vilka som har denna kombo utom Wintec och Wow.
Finns ju en del andra som Thorowgood, Lippo, Pessoa, Maxflex.
 
Visst är du bosatt utomlands och det är därför det är svårt att kunna prova och skicka tillbaka ?
 
Iofs, när jag bodde utomlands i flera år då fick jag också sadlar levererade från Sverige på vinst och förlust.
Och gjorde samma sak som du tänker nu - sadlar i det mer prisvärda spannet som är ändringsbara på plats. De som inte passade sålde jag med liten marginal, jag var inte den enda som letade sadlar så att säga.
 
Visst är du bosatt utomlands och det är därför det är svårt att kunna prova och skicka tillbaka ?
Ja precis

Iofs, när jag bodde utomlands i flera år då fick jag också sadlar levererade från Sverige på vinst och förlust.
Och gjorde samma sak som du tänker nu - sadlar i det mer prisvärda spannet som är ändringsbara på plats. De som inte passade sålde jag med liten marginal, jag var inte den enda som letade sadlar så att säga.
Alright, låter ju som att jag inte är helt fel ute i då. Jag kollar på luftstoppade med utbytbart järn, mest Wintec för att det finns många tillgängliga online.
 
Det jag funderar över, gällande Wintec, är hur de passar överbyggda ryggar.

De äldre Wintecsadlarna var ju mer svängda och därmed också mer förlåtande för dessa uppförs-ryggar men de nyare är plattare, rakare kilbossor. Kan hända att sadeln hamnar i framvikt även i rätt bomvidd, och eftersom det är Cair finns det inte mycket man kan göra för att balansera om dem i stoppningen.
Rent spontant till din hästrygg skulle jag tänka Prestige, som har vissa modeller som sitter bättre på denna typ. Men då gäller det att chansa på rätt modell o bomvidd begagnat.
 
Det jag funderar över, gällande Wintec, är hur de passar överbyggda ryggar.

De äldre Wintecsadlarna var ju mer svängda och därmed också mer förlåtande för dessa uppförs-ryggar men de nyare är plattare, rakare kilbossor. Kan hända att sadeln hamnar i framvikt även i rätt bomvidd, och eftersom det är Cair finns det inte mycket man kan göra för att balansera om dem i stoppningen.
Rent spontant till din hästrygg skulle jag tänka Prestige, som har vissa modeller som sitter bättre på denna typ. Men då gäller det att chansa på rätt modell o bomvidd begagnat.
Vet du när dom ändrades ungefär? Har hittat en Wintec dressyr som är 5-6 år gammal men knappt använd. Tror jag slår till på den, med tanke på priset är det ingen stor förlust, och passar den inte honom så ligger den förhoppningsvis bra på nån av de andra jag rider som inte är lika överbyggda. Så slipper jag dressyra i dessa hemska hoppsadlar som ligger i bakvikt ibland åtminstone :crazy::p
 
Vet inte exakt år, men utseendemässigt finns några detaljer som skiljer de äldre från de nyare:
De äldre hade mer svängd bom.
De äldre hade knästöden under kåpan, med kardborr - de nya har ju också det men mer anatomiska knäputor över stöden, dvs mockaknäputan är toppig till formen även utan stöd.
De nyare ser rakare ut i profilen och kilbossorna ser mycket spetsigare ut.

Kanske hade varit lättare med bild än att förklara.
 
Sadelutprovning verkar inte förekomma i det här landet, och de flesta kör på samma sadel till alla med padd under (och helst med sadeln för långt fram också :cautious:)
Bor du i Dublin som det står i profilen? Håller inte Lauren på längre? Kommer inte ihåg vad hon heter i efternamn men det är en sadelutprovare som jobbar i Dublin. Hon säljer både nytt och begagnat, och på min Irland-tid körde hon med Crown. Hon var rätt stor.
Nu vet jag inte om han lever längre men du hade ju John Boyne i södra Dublin. Han hade alltid ett gäng sadlar till salu och kan häst!

Finns ju ingenting som hindrar dig från att åka ut till Berney Saddlery heller. De hjälper dig! Samma sak med Homestaed Saddlery, men då behöver du ta dig en tur ut till Kildare.

Jag bodde i co Galway i en massa år och där finns flera bra sadelutprovare. Tror bara inte att du hamnat riktigt rätt i hästvärlden om du tror att det inte finns sadelutprovare på Irland.
 
Bor du i Dublin som det står i profilen? Håller inte Lauren på längre? Kommer inte ihåg vad hon heter i efternamn men det är en sadelutprovare som jobbar i Dublin. Hon säljer både nytt och begagnat, och på min Irland-tid körde hon med Crown. Hon var rätt stor.
Nu vet jag inte om han lever längre men du hade ju John Boyne i södra Dublin. Han hade alltid ett gäng sadlar till salu och kan häst!

Finns ju ingenting som hindrar dig från att åka ut till Berney Saddlery heller. De hjälper dig! Samma sak med Homestaed Saddlery, men då behöver du ta dig en tur ut till Kildare.

Jag bodde i co Galway i en massa år och där finns flera bra sadelutprovare. Tror bara inte att du hamnat riktigt rätt i hästvärlden om du tror att det inte finns sadelutprovare på Irland.
Jag bor i Bulgarien nu och här verkar det verkligen vara torrt på sadelutprovare. Har frågat runt mycket men det verkar helt enkelt inte ha kommit hit än :p
 
Jag bor i Bulgarien nu och här verkar det verkligen vara torrt på sadelutprovare. Har frågat runt mycket men det verkar helt enkelt inte ha kommit hit än :p
Grannlandet (Rumänien) hade inte heller sadelutprovare när jag vistades där för 15-20 år sen, men däremot två sadeltillverkare (Euroriding och Hubertus bl a) som kunde tillverka sadel efter ryggmall. Kan vara värt att kolla upp om Bulgarien har några inhemska sadeltillverkare.
 
Grannlandet (Rumänien) hade inte heller sadelutprovare när jag vistades där för 15-20 år sen, men däremot två sadeltillverkare (Euroriding och Hubertus bl a) som kunde tillverka sadel efter ryggmall. Kan vara värt att kolla upp om Bulgarien har några inhemska sadeltillverkare.
Intressant, ska kika på det :up: tack för all hjälp!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
25
· Visningar
747
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 631
Senast: caballus
·
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
549
Senast: Silje
·
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
733
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp