Sadel till Haflinger

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Wildty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 4 269
Sv: Sadel till Haflinger

Då även jag letar sadel till min hflinger undrar jag vart startrekk komfort säljs? Visserligen tränar vi på att inte använda vare sig sadel eller träns men vill nog ha en bra och bekväm sadel som ej stör min häst.. (det räcker att jag gör det.. :rofl: )

Sonila skrev:
Visserligen tränar vi på att inte använda vare sig sadel eller träns
Spännande! Hur gör du då? Är det ntt (natural trick training)? :)

Spännande! Hur gör du då? Är det ntt (natural trick training)?

Ntt vet jag inte om det är.. Sunt förnuft och pålitlig häst :)
Jag brukar dela av en "säker" plats att rida på typ i ett ridhus och sedan rider jag utan sadel eller träns. Hon tycker verkligen att det är roligt och jag har märkt att den vanliga ridningen går mycket bättre sedan hon vet att jag inte behöver "dra" i henne.. Det är superkul och har verkligen pushat oss framåt!

Låter jättekul! Ska prova... får nog ha nån med mig... pållen är lite busig... :D :bow: Nyfiken bara, vad har du för haffis?

Hej,

Till min breda haflingervalack har jag sedan i somras en Startrekk Comfort som vi båda två trivs fantastiskt bra i. Rider framför allt i skogsterräng men tar även dressyrlektioner då och då. Min haflinger är väldigt grov och stor och vi har stl 3 i på framvalvet.

Har även en Morris & Nolan allround som funkar bra men den går inte upp mot Comforten :)

Till knickedick:
Min häst hade oxå en Morris & Nolan allround...som bommen mystiskt gick av på.. (jag tror att nån saboterade den med flit, men det är en annan historia). Den funkade jättebra. Men hästen var MYCKET mindre då. han var bara 6 år och hade inte växt färdigt, tror inte den hade passat nu.
Hur stor är din haffis?

Låter jättekul! Ska prova... får nog ha nån med mig... pållen är lite busig... Nyfiken bara, vad har du för haffis?

Jag har ett nioårigt sto Frederina heter hon. Supergo o glad och jätterolig att rida! Går att rida dressyr (en smula jobbigt med galoppen ännu) hoppa (det älskar hon) och som sagt leka med både uppsuttet och från backen.. Vad har du för haffis?

Mina cobbar/welshponnyav cobtyp har antingen Globus Clic /Esperanza 36" samt 38" el Hubertus Flexline extra vid/

jag köpte en syntet sadel från hööks, den där allround cob haflinger sadel, den har juh bom storlek upp till x-vidd, som dom grövre ponnyerna offtast har! Min ponny är 150. alltså liten häst, han funkar kanon i den sadeln.

Till min runda nordis på dryga 1,50 har jag en Maxam alround syntetsadel från Hööks. Den trivs både jag och pållen med.

Är det din pålle på bilden? Den ser nästan exakt ut som min nordiskille. Många tror att han är en stor haflinger med sin ljusa man och svans....

Wildty skrev:
Till knickedick:
Min häst hade oxå en Morris & Nolan allround...som bommen mystiskt gick av på.. (jag tror att nån saboterade den med flit, men det är en annan historia). Den funkade jättebra. Men hästen var MYCKET mindre då. han var bara 6 år och hade inte växt färdigt, tror inte den hade passat nu.
Hur stor är din haffis?

Oj då, min flinga :love: är snart 6 år men jag hoppas att han inte blir mycket större :crazy: , han ser verkligen redan ut som ett rejält kallblod. Ca 1,50 hög.

Sonila skrev:
Vad har du för haffis?
Wildty (se avatar) 11 årig valack. Busig men jättesnäll och ärlig. Okomplicerad i alla lägen, kanonkille! Lite nafsig, blev bortskämd med godis på ridskolan jag köpte honom från.. ;)

Coffeaclub skrev:
Är det din pålle på bilden? Den ser nästan exakt ut som min nordiskille. Många tror att han är en stor haflinger med sin ljusa man och svans....
Ja, det är han på bilden :love:
Vad roligt, många tror att min är en nordis, hihi :banana: till och med en travgubbe som frågade vad det var för stam på den... :o
Kan man få se bild på din? Han verkar skitsnygg.
Till Knickedick:
Han blir nog större....min växte jättemycket efter 6 års åldern.... Kul att inte min är det enda "blutot".

Senast ändrad av en moderator:

Har en M&N island till min "Fet-Märta" hon är ca 145 hög och säkert lika bred :D
Skulle vilja ha en bomlös men det får bli nästa projekt. Just nu är det mycket barbacka som gäller måste träna upp min balans :o / Lisa och Fanfare (allmänt kallad för Märta)

Fet Märta.. :rofl: hahaha gulligt. Jag kan se den stora persikorumpan :love: framför mig... Jag red oxå barbacka mycket, i brist på sadel bland annat. Galopperade i skogen och allt...nu är jag värsta fegisen :angel:

Wildty skrev:
Jag är lite nyfiken vad ni haflingerryttare ( och ni andra med runda hästar) har för sadlar och hur de funkar. Min haflinger är stor (ca 1.52 mkh) och rund över ryggen. Efter mycket letande hittade jag en hector som jag nu använder. Dock har den på senaste tiden börjat glappa bak när ingen sitter i sadeln. Tilläggas skall att han är väldigt rörlig, som en orm :smirk:
Tips och idéer mottages varmast! :bow:
Till min fd. foderponny(connemara) så använde jag en Jacson Santa cruz Celine(xx-vid) & en globus CliC dressyr(38) Jag kan tillägga att hon är extremt( :smirk: ) musklad över bla ryggen....men båda sadlarna har legat superbra på henne :banana:

Panikie skrev:
jag köpte en syntet sadel från hööks, den där allround cob haflinger sadel, den har juh bom storlek upp till x-vidd, som dom grövre ponnyerna offtast har! Min ponny är 150. alltså liten häst, han funkar kanon i den sadeln.
Intressant! Har en kompis med en haflinger som hon funderar på att skaffa ny sadel till, och den där sadeln är ett alternativ... får vidarebefodra att den funkar på din häst iaf :)

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Freazer
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 242
Senast: iNHALE
·
Utrustning Behöver tips på sadel till min ridtravare med ganska rak rygg som sluttar lite uppåt mot korset, är rund för att va smäcker och har lite...
Svar
9
· Visningar
1 203
Senast: super
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 715
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka