Sadel till platt rygg

Sryoqwe

Trådstartare
Vad finns det för sadlar till en häst med avsaknad av manke? Finns det?

Han är inte inriden än, men vill ju ha en sadel som passar. Tanken är även att ta med honom till sadelutprovare när han ska kastreras så att hon kan ge tips, men vill gärna ha förslag härifrån också. Finns ju även barbackapadd men vill helst ha en riktig, den här verkar även röra sig mycket med stora steg

Jag hittar inte manken (men får inte så mycket tid på mig). Jag tycker inte att den verkar speciellt svängd men tror inte den är helt rak heller. Jag tror att han har ganska bred rygg. Är normalviktig. Är ute efter en dressyr eller island. Vad har ni för förslag?
 
Vad finns det för sadlar till en häst med avsaknad av manke? Finns det?

Han är inte inriden än, men vill ju ha en sadel som passar. Tanken är även att ta med honom till sadelutprovare när han ska kastreras så att hon kan ge tips, men vill gärna ha förslag härifrån också. Finns ju även barbackapadd men vill helst ha en riktig, den här verkar även röra sig mycket med stora steg

Jag hittar inte manken (men får inte så mycket tid på mig). Jag tycker inte att den verkar speciellt svängd men tror inte den är helt rak heller. Jag tror att han har ganska bred rygg. Är normalviktig. Är ute efter en dressyr eller island. Vad har ni för förslag?
Jag tror att du behöver vänja hästen vid hantering först, sen ta ut en sadelprovare. Hästen måste känna sig bekväm med att människor hanterar den för att du och sadelprovaren skall kunna avgöra om sadeln ligger bra.
 
Jag tror att du behöver vänja hästen vid hantering först, sen ta ut en sadelprovare. Hästen måste känna sig bekväm med att människor hanterar den för att du och sadelprovaren skall kunna avgöra om sadeln ligger bra.
Han är trygg med människor, men inte hanteringen riktigt. Jag vet även att han måste vara van vid sadel för att man ska kunna testa en, men tänker att en sadelutprovare kan säga vad hästen har för rygg. Det är fullt möjligt att hon inte ens testar någon sadel. Men jag vill vänja in honom med en sadel som passar så att den inte är obehaglig.
 
Han är trygg med människor, men inte hanteringen riktigt. Jag vet även att han måste vara van vid sadel för att man ska kunna testa en, men tänker att en sadelutprovare kan säga vad hästen har för rygg. Det är fullt möjligt att hon inte ens testar någon sadel. Men jag vill vänja in honom med en sadel som passar så att den inte är obehaglig.
Det är en bra tanke. Var dock beredd på att hästen troligtvis kommer förändra sin rygg mycket i början. Jag köpte en sadel med utbytbart koppjärn som första sadel till min häst.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
371
Senast: Jeps
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
914
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
709
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
668
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp