Sadel till rakryggad ponny utan manke

Chlo

Trådstartare
Är det någon som kan tipsa mig om sadel till mitt russ som har rak rygg och så gott som ingen manke. Det är ju ganska bra att veta ungefär vad man ska kolla efter. Den får inte vara för dyr.

Sv: Sadel till rakryggad ponny utan manke

Kan du tänka dig bomlöst har du ju ett par fina sadlar från Karlsund för omkring 5000:-

Jag hade tänkt mig en bomsadel, men tack för tipset!

Hej. Har provat en Maxam ponny från Hööks till mitt russ. Han har också ganska rak rygg. Jag köpte en begagnad för att prova, den var x-vid i bommen, den hade legat på ett russ utan manke. Min har manke så för honom blev den tyvärr för vid. I övrigt låg den väldigt bra. Skulle kunna tänka mig att den passat din häst, men det är svårt att säga när man inte sett hästen. Jag letar nu efter en bättre begagnad med vid bom, eller den nyare modellen som har fish-inlägg. Ny kostar sadeln ca 2 500. Garantin är bra, barnen sitter även bra i sadeln. Rekommenderas!

Min ponny, som iof inte är ett russ. men han har INGEN manke.. haha. Har fått en county. Ligger jättebra på honom :) Finns ju massa beg. så priset beror nog mest på hur gammal du kan tänka dej! :bump:

Tack för svaren!

Tufsen: Jag har tänkt mig en lädersadel, men det var bra att veta i alla fall!

Tiilda: Hmmm, County. Det märket är jag inte så hemma på. Jag får kolla runt lite!

Vad har alla andra till sina ponnys utan manke. Jag kan tillägga att min lille pålle är ganska fet...

Jag skulle ta hjälp av någon som är utbildad på området. Finns folk som är hur duktiga som helst! En ponny i vårt stall har väldigt rak rygg... de åkte och provade ut en sadel. Blev en begagnad Morris&Nolan... Tror den kostade runt 6000 om jag inte minns fel. Jag provade nyss ut sadel till min häst. Kostade 500 kr och då kom sadelmakaren ut till stallet :)

Jag vet att man egentligen ska ta hjälp av sadelutprovare, och till mitt halvblod som jag rider regelbundet har jag gjort det. Däremot har jag tänkt jag ska lita på mitt eget omdöme när det gäller sadel till min lilla ponny. Jag vill nämligen inte lägga så mycket pengar eftersom han snart ska ridas in plus att han kommer växa. Sen är jag inte helt säker på att han kommer att hålla för ridning eftersom han har en "gammal" skada sen han var föl. Han är dock inte det minsta halt i nuläget så jag håller tummarna. Ponnyn är köpt som sällskapshäst till mitt halvblod och han kommer inte ridas regelbundet och inte speciellt hårt.

Jag har inga kanonbilder, men jag har letat fram ett par halvkassa hagbilder på honom. Hoppas du kan utläsa något från bilderna. Kameran är inte hemma så jag kan inte ta fler bilder idag ialla fall.

På bilderna är det lite svårt att se vilken obefintlig manke han har pga manen och halsen. Den lilla "manke" han har är ju därför väldigt bred...

Problemet med min lilla tjockis verkar även vara att sadlarna åker fram. Det kanske kommer vara så att alla sadlar kommer åka fram på honom pga den tjocka magen (om jag inte har svanskappa)?

Jag kan tillägga att han är 2,5 år så han kommer ju att växa lite till. Detta blir hans första sadel och han ska ridas in med den.

http://i46.photobucket.com/albums/f109/Lotta1101/Hastar/Kalle1060525.jpg

http://i46.photobucket.com/albums/f109/Lotta1101/Hastar/Kalle1060917.jpg

http://i46.photobucket.com/albums/f109/Lotta1101/Hastar/Kalle4060525.jpg

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
329
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka