Sadel till små barn på liten ponny?

ameo

Trådstartare
Moderator
Mina barn ska få börja rida lite, men mina kära shettisar har vuxit ur sina fina gaaaaamla Hubertussadlar på bredden, så jag behöver skaffa något nytt... (alternativt låta bygga om de antika Hubertusarna - det kanske kan bli aktuellt för framtiden om inte annat)
Eftersom det är små barn som ska rida så känns det helt okej för mig att tänka mig någon av de barnanpassade syntetsadlarna med flyttbara putor som finns på marknaden, t.ex Start Syntetsadel från Börjes eller den liknande Ponnyputa Safari på Hööks. Det finns säkerligen fler liknande varianter - tipsa mig gärna.

De två jag nämnde ligger ju ungefär lika i pris. Frågan är bara - ÄR de något att ha? Någon som provat och har erfarenheter att dela med sig av? Eller tips om andra sadlar som passar bredryggade shettisar med små ryttare?

Sv: Sadel till små barn på liten ponny?

Jag har en sån på min New Forest när mina barn rider honom. Den ligger helt ok, och vikten är ju inte stor i sadeln heller. Har provat samma sadel på en riktigt rund shettis också, men där var det svårare att få den att ligga ok, men med fårskinnspad under blev det hjälpligt i alla fall.

Det stora plusset är att den passar små barn, Min femåring sitter jättebra i den och tvååringen tycker om handtaget.
sportlovmarknadFiddeochIdaDimma-2.jpg

knuffar upp tråden och undrar om någon har synpunkter på om det är bättre eller sämre med den tygklädda från hööks vs den läderliknande från Börjes?
De är ju ganska likvärdiga vad gäller priset, så frågan är bara vilken man ska välja... För nu börjar et bli aktuellt igen.

Jag provade ett gäng sadlar till min shettis, och den som passade bäst var Horse Savern. Den är i syntet, med handtag, och med enkel.... ääähh, vad heter det? Nu står det still i huvudet. Enkelkåpa?

Min lillasyster har en Sigma från hööks som har funkat jättebra.
Tyvärr säljer de inte den längre , men kan verkligen rek syntetsadlar.
3709766.jpg

5172641.jpg

5172640.jpg

De är helt ok. Hade en sån från börjes till en shettis innan. Fördelen är att de går att ändra endel, har handtag för barnen att hålla i och i och med att de inte har bom gör det ingenting om hästen blir bredare. Klart prisvärt tycker jag.

kl
ska också köpa en sådan, och har inte heller bestämt mig för om det blir hööks eller börjes variant...
de fanns ju i lite olika storlekar...den ena i 12 eller 15 tum och den andra i 10...eller om det var tvärtom:)
i vilket fall...jag står mellan 10 eller 12...vilken tycker ni?

På "min" ridskola har lektionsshettisarna använt Börjes sadlar i många år utan problem vare sig med ponnisar eller sadlar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka