sadel till unghäst!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare eloon__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 082
E

eloon__

Om man har en unghäst och ändå vill ha en bra sadel, helst 2 (en hopp och en dressyr), hur gör man då?

För dom växer ju och ändrar sig, musklar sig osv. Då är det kanske inte så kul att lägga ut pengar på en jättefin sadel om hästen ändå kommer att växa ur den..? :(

Hur gör ni?

Sv: sadel till unghäst!

Jag har en hoppsadel (eller egentligen har jag en flatback OCH en vanlig hoppsadel) och jag har köpt begagnat. Då kan man byta när hästen växer utan att ruinera sig :)

Man behöver inte en dressyrsadel första året, eftersom man ändå inte bör sitta så mycket på sin unghäst.

Jag red in min unghäst i en Stübben hopp, när han växt ur den vid fyra års ålder köpte jag hans nuvarande (dyra) dressyrsadel. I samråd med sadelutprovaren valde jag en sadel som var något för vid och kompletterade denna med ett "Mattes Correction Pad". Det är en fårskinnspad med fickor där man kan stoppa i/ta ur särskilda ilägg allt eftersom hästen förändrar sig. Kan varmt rekommenderas!

Näste sommar ska jag betäcka mitt sto...så det kommer att dröja innan jag är där du är nu..

Jag har tänkt att rida in min unghäst i en bomlössadel(har en till mitt sto ) och ha en wintec allround eller liknande som man kan ändra bomvidden på själv tills dess att den är färdigvuxen.
Så läge man inte ska tävla och träna hoppning funkar en bomlös och jag är en av dom som är helt övertygad om att det är det bästa för hästen också.
När man ska hoppa ska man givet vis ha en sadel med bom och därför tycker jag att wintec eller Bates är smartast då vidden lätt kan ändras på dessa sadlar.

Man köper begagnade sadlar och byter ut dessa i takt med att hästen ändrar sig.;) Eller så köper man en som man kan ändra bomvidden på. Det kan fungera så länge inte ryggens form ändras markant utan bara blir bredare.

Jag vet att det finns många som inte gillar allroundsadlar, men till unghästar tycker jag att det kan vara ett bra alternativ, i alla fall de första 1-2 åren under sadel. Det finns dessutom rätt gott om ganska billiga sådana på begagnatmarknaden.

Fast Wintec passar ju bara hästar med svängd rygg, och då faller det bort direkt på min häst som har en rak rygg.

Det bästa är att prova ut en sadel som passar, och sen byta allt eftersom. För av erfarenhet vet jag att även ryggen kan ändras på en unghäst (den blir mer eller mindre svängd) så en och samma sadeltyp kanske inte funkar i flera år, oavsett om det går att bredda sadeln.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
641
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
429
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 272
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka