Sadel till unghäst

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare maxur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 061
M

maxur

Hej. Letar ny islandshäst och funderar eventuellt på att köpa en unghäst. Är det någon som har tips på en bra sadel som hästen kan växa i, eller använder man paddar? Det går ju inte att köpa en sadel som passar eftersom då har han ju ingen möjlighet att muskla sig.:bow:

Sv: Sadel till unghäst

Jag säger bomlöst! Själv var jag anti bomlöst tills att jag verkligen satte mig in i denna värld och prövade o.s.v. Nu är jag omvänd. En bomlös sadel speciellt av torsion modell passar ju när hästen musklar sig. Personligen tror jag att det är bättre med en bomlös än att köpa en bomsadel som ska "växas" i.

Jag säger bomlöst! Själv var jag anti bomlöst tills att jag verkligen satte mig in i denna värld och prövade o.s.v. Nu är jag omvänd. En bomlös sadel speciellt av torsion modell passar ju när hästen musklar sig. Personligen tror jag att det är bättre med en bomlös än att köpa en bomsadel som ska "växas" i.

Jag skulle inte använda bomlöst på en unghäst, de är ännu så obalanserade i sig själva så de ska ha en sadel med bom som kan stabilisera upp både deras egen & ryttarens balans & rörelser.

Till ts, det fins sadlar där man kan ändra bomvidd, tex med hjälp av koppjärn, wintecs sadlar blir svängda när man byter till bredare, knight lady hawk håller sig rak & passar en ganska rak & bred hästtyp.
Jag vet inte hur hästen ser ut men en sadel jag kollat på som är bredare än tex royal & ulan sadlarna är hööks islandssadel(inte griffin), den är billig & ser bra ut.

Du får antingen köpa en sadel man kan ändra eller en bred sadel som du kanske får byta ut några gånger under åren.det brukar amn ju få göra ändå.

Jag håller på att leta sadel till min 4åring nu ..
under inridningen hade han min gamla Nordica, men den är för lång så nu måste han få en egen ..

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
436
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
512
Senast: warg
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Leverera valp vid 12 veckor?
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka