Sadel utan sadelnr

Anzzie

Trådstartare
Om det inte finns sadelnr tryckt i sadeln bör man betrakta det som lite skumt??

Det är så att jag har lånade hem en beg. sadel och provred från en stor hästsportbutik/sadelförsäljare. Men ingenstans på sadeln finns det ett sadelnr på den.
Det var en Pessoa sadel och dom har tydligen sitt nr tryckt på den där läderskyddet som är utanpå sadelstropparna men det läderskyddet var utbytt mot ett annat sadelmärkes läderlapp. Lite märkligt att göra så.

Jag påtalade det i butiken men dom bara svamla lite om att det inte var konstigt och att det är butiken själva som stansar in numret i lädret på vissa sadelmärken.

Jag trodde att sadelnumret var viktigt både för att identifiera sadeln vid stöld och att kunna spåra vilket år den var tillverkad, är det inte så?
Och det borde väl vara en anledning att sänka priset på beg. sadel om nummer inte finns eller?

Bara fundera lite om nån tycker det låter skumt eller om det borde vara helt ok att köpa en sån sadel från en av sveriges största butiker?

Sv: Sadel utan sadelnr

Jag har ingen aning alls men man kan ju tycka om numret är så viktigt bör man väl stansat det på själva sadeln och inte en liten läderbit som bara är att ta av :).

Håller med föregående, inte brukar väl ett såpass viktigt nummer vara stämplat på en del av sadeln som är lätt att ta bort och dessutom faktiskt ibland byts ut av olika anledningar?

Både min Kieffer och min County är stämplade på den undre kåpan, nästan uppe vid bakvalvet. Där lär det inte försvinna i första taget. ;)

Nej det är inte ovanligt att sadlar även av kända märken saknar sadel nr.

Även om det finns info instansat i sadelkåpan direkt från fabrik behöver det heller inte stämma har jag fått erfara.

Så nej att sadeln inte är märkt med ett id nr drar inte ned priset enligt mig.

Ok...
Det låter ju bra att det inte har så stor betydelse.

Har själv just nu både en Albion och Frank baines som är ordentligt stämplade i undre kåpan med både modell, storlek och sadelnummer, så därför blev jag lite förvånad att det inte fanns nån stämpel alls på denna pessoasadel...

Liknande trådar

Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 414
Senast: caballus
·
K
Utrustning Hej! Jag har tidigare "trådat" om Pfiff Hafflinger och nu har jag fått hem den och provat. Red med 4-dubbelvikt lakan under så jag... 2
Svar
27
· Visningar
2 356
Senast: krax
·
Utrustning Idag tog jag bort skygglapparna och insåg att min hästs rygg är dåligt musklad. Det beror troligen på klassikern dåligt passande sadlar... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 154
Senast: Maran
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 388
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka