Sadelfärg

FlinkaFinkist

Trådstartare
Jag sitter och tittar på o köpa en Pinto sadel från Börjes tingsryd, en allround.. Jag tycker det är en jätteskön sadel att rida i då jag gjort det hos en bekant, men på bilden finns det bara den svarta sadeln..
Jag vill ha brun..
Är det någon som har en Brun pinto-sadel från Börjes så man får se vilken "typ" av brun det är eftersom jag behöver köpa ett träns också?

Sv: Sadelfärg

om du vill förstöra din hästs rygg genom att köpa en skitsadel så visst jag skulle ALDRIG lägga en så värdelös sadel på min häst.

bara för att du tyckte den var skön att sitta i på en annan häst, vad får dig då att tro att den passar på din häst? Det är som att köpa skor, en storlek och modell passar inte alla!

nej men så mycket fattar ju jag också, men hur ska man veta om man inte köper och lägger på den? Jag har ingen med samma storlek jag kan låna..man kan ju fortfarande prova och skicka tillbaka om det inte passar..
HELT bakom flötet är man inte bara för man väljer att ha en billigare sadel Också..

problemet med en så billig sadel är att bommens och bossornas konstruktion är undermålig. vilket innebär att din häst kan få allvarliga ryggproblem. vill du verkligen risikera det??

om du har ont om pengar så köp en begagnad äldre kvalitetssadel som passier eller stubben, eller en syntetsadel.

Mjo jag kollar ju på de flesta alternativ men jag vill helst inte köpa någonting på blocket som är för långt bort eftersom jag har lite lurendrejerinojja typ..
vad rekommenderar ni för typ av sadlar?..sadelmärken alltså?

problemet med en så billig sadel är att bommens och bossornas konstruktion är undermålig. vilket innebär att din häst kan få allvarliga ryggproblem. vill du verkligen risikera det??

om du har ont om pengar så köp en begagnad äldre kvalitetssadel som passier eller stubben, eller en syntetsadel.

Min häst som jag har använt min pintosadel på i två år har inga som helst problem med sin rygg iaf.

ibland hittar ma felfria exemplar helt enkelt.

till TS åk till närmaste hästsports affär och kolla på begagnade sadlar.
Säger som min far säger till mig när jag försöker välja det billigare alternstivet.
"Förr eller senare går den sönder och då får du köpa en ny, när du istället kunnat spara ett tag till och haft råd med den bättre som hållt."

Nejnejnej, inte en pinto! Lägg hellre ner dina pengar på en begagnad märkessadel...

Självklart de som passar din häst, men annars, antingen en äldre lädersadel av bättre märke (Stubben, Passier, Lewa (finns inte så många längre) eller en syntet typ Griffin eller Wintec som är bra.

Åk till en hästaffär som har begagnade sadlar, man brukar få låna hem eller ta med sig hästen dit.

Jag har haft en GAMMAL Lewa till min häst, den var skön. Kosta 500 kr, nyomstoppad :idea: Lite loss i några sömmar men inget som tummade på säkerheten.
Just min sadel passade en bred, svängd rygg.

Senast ändrad av en moderator:

Köp vad som helst utom en pinto. Förutom att man kan få leva med att bommen är skev och stoppningen ojämn så vidgar sig deras bommar. När en nomral är använd ett år motsvarar den xx-vid... Har sett det på nära håll med flera sadlar.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken... 2
Svar
23
· Visningar
1 129
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 448
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka