Sadelfråga

Problematisk

Trådstartare
I dressyr-TR står det såhär under mom. 211 Hästens utrustning angående sadel:
"Dressyrsadel (se bild), hoppsadel och kombinerad/allroundsadel får användas. Bomlös sadel som liknar en standard dressyrsadel är tillåten. Westernoch damsadlar är inte tillåtna. "
I slutet av momentet står följande:
"6.6.1. All övrig utrustning inte nämnd i moment 211, är förbjuden. "

Då är min fundering, islandssadel, är det inte godkänt? Eller tänker man att de är en variant av en dressyrsadel? Eller har man helt enkelt inte tänkt på att de finns?

Undrar även kring stigbyglar... Där står:
"1.2. Stigbyglar ska vara av traditionell ridsporttyp eller vara av säkerhetsmodell. Stigbyglarna ska ha hela sidor. Ryttarens fot får inte helt eller delvis inneslutas i stigbygeln eller fästas vid stigbygeln till exempel med magneter "
Vad innebär "hela sidor"? Såna som löser ut på utsidan om man ramlar av (med fjäder och magnet, eller vad det är), räknas de som hel sida i och med att de har "hel sida" i outlöst läge? De är ju en typ av säkerhetsmodell, och det är godkänt?

Och just det, en grej till! Får stiglädren sitta under sadekåpan, eller måste de vara över? Hittar inget om det i TR men vet att i hoppning måste de sitta över sadelkåpan.
 
I dressyr-TR står det såhär under mom. 211 Hästens utrustning angående sadel:
"Dressyrsadel (se bild), hoppsadel och kombinerad/allroundsadel får användas. Bomlös sadel som liknar en standard dressyrsadel är tillåten. Westernoch damsadlar är inte tillåtna. "
I slutet av momentet står följande:
"6.6.1. All övrig utrustning inte nämnd i moment 211, är förbjuden. "

Då är min fundering, islandssadel, är det inte godkänt? Eller tänker man att de är en variant av en dressyrsadel? Eller har man helt enkelt inte tänkt på att de finns?

Undrar även kring stigbyglar... Där står:
"1.2. Stigbyglar ska vara av traditionell ridsporttyp eller vara av säkerhetsmodell. Stigbyglarna ska ha hela sidor. Ryttarens fot får inte helt eller delvis inneslutas i stigbygeln eller fästas vid stigbygeln till exempel med magneter "
Vad innebär "hela sidor"? Såna som löser ut på utsidan om man ramlar av (med fjäder och magnet, eller vad det är), räknas de som hel sida i och med att de har "hel sida" i outlöst läge? De är ju en typ av säkerhetsmodell, och det är godkänt?

Och just det, en grej till! Får stiglädren sitta under sadekåpan, eller måste de vara över? Hittar inget om det i TR men vet att i hoppning måste de sitta över sadelkåpan.
Jag tänker att islandssadel är förbjuden då det står ”All övrig utrustning inte nämnd i moment 211, är förbjuden.”
Då det inte verkar nämnas alls i texten.


Kan ha fel, men det är så jag tolkar just den biten.
 
Jag tänker att islandssadel är förbjuden då det står ”All övrig utrustning inte nämnd i moment 211, är förbjuden.”
Då det inte verkar nämnas alls i texten.


Kan ha fel, men det är så jag tolkar just den biten.

Ja, jag håller med, men samtidigt verkar det jäkligt märkligt att man får tävla i hoppsadel, bomlös dressyrsadel osv men inte islandssadel :crazy: Vad är logiken med det, liksom?
Det står även specifikt att westernsadel INTE är tillåtet, men islandssadel nämns inte alls...
 
Islandssadel är dock i princip identisk med en dressyrsadel så det är ju en ickefråga. Finns så många sadelmodeller som är kombinerade dressyr och islandssadlar.

Vad gäller stigbyglarna innebär "hel utsida" att de inte är utan fast material på utsidan. Tex att det är en gummisnodd. Men att de kan lösa ut är tillåtet.

Ja du får ha stigläderna på insidan.
 
Islandssadel är dock i princip identisk med en dressyrsadel så det är ju en ickefråga. Finns så många sadelmodeller som är kombinerade dressyr och islandssadlar.

Vad gäller stigbyglarna innebär "hel utsida" att de inte är utan fast material på utsidan. Tex att det är en gummisnodd. Men att de kan lösa ut är tillåtet.

Ja du får ha stigläderna på insidan.

Är du helt säker angående sadeln? Jag har liksom alltid hört att i dressyr är allt förbjudet om det inte uttryckligen står i TR att det är tillåtet, men tycker samtidigt att det verkar konstigt om islandssadlar inte var okej.
 
Ser islandssadeln ut som en vanlig dressyrsadel så är den godkänd. Vet flera som tävlat i Prestige D1 iceland som är en islandssadel men den ser ut som en vanlig dressyrsadel.

Är det en islandssadel med ribbat säte så skulle jag säga att den inte är godkänd men det enklaste är att du kontaktar förbundet så får du svar om din sadel är godkänd eller ej.
 
Ser islandssadeln ut som en vanlig dressyrsadel så är den godkänd. Vet flera som tävlat i Prestige D1 iceland som är en islandssadel men den ser ut som en vanlig dressyrsadel.

Är det en islandssadel med ribbat säte så skulle jag säga att den inte är godkänd men det enklaste är att du kontaktar förbundet så får du svar om din sadel är godkänd eller ej.

Ja, alltså, i stort ser den ju typ ut som en öppen, flat dressyrsadel. Inte ribbat säte eller nåt sånt. Dock står märket på sadelkåpan med guldtext, det har jag aldrig sett på dressyrsadlar vad jag kan minnas, spelar det nån roll?
 
Ja, alltså, i stort ser den ju typ ut som en öppen, flat dressyrsadel. Inte ribbat säte eller nåt sånt. Dock står märket på sadelkåpan med guldtext, det har jag aldrig sett på dressyrsadlar vad jag kan minnas, spelar det nån roll?

Nej jag tror inte det spelar någon roll men ta kontakt med förbundet så får du ett säkert svar. :)
Lycka till!
 
Är du helt säker angående sadeln? Jag har liksom alltid hört att i dressyr är allt förbjudet om det inte uttryckligen står i TR att det är tillåtet, men tycker samtidigt att det verkar konstigt om islandssadlar inte var okej.
Jag är 100% säker angående sadeln :). Att det inte står med är för att det inte är nån skillnad på islandssadel och dressyrsadel-de ser precis likadana ut och som med bomlös sadel så är regeln att sadeln ska se ut som en standardsadel.
 
Ser islandssadeln ut som en vanlig dressyrsadel så är den godkänd. Vet flera som tävlat i Prestige D1 iceland som är en islandssadel men den ser ut som en vanlig dressyrsadel.

Är det en islandssadel med ribbat säte så skulle jag säga att den inte är godkänd men det enklaste är att du kontaktar förbundet så får du svar om din sadel är godkänd eller ej.

Jag kontaktade förbundet förra året angående några olika varianter av bomlösa sadlar, och då fick jag till svar att det till stor del handlar om huruvida det är höga gallerier eller inte på sadeln (dvs. lätt att komma i och ur snarare än barock eller western). De bomlösa modellerna som jag frågade efter skrev hon var godkända (några olika modeller av Ghost).

Som exempelbild för sadel av engelsk typ hade hon bland annat med en äldre sadel (från början av 1800-talet) där hela sadeln, dvs inte bara sitsen, var ribbad/lädret sytts i mönster. Om man brukade ha sådana mönster på gamla engelska sadlar, kan det då vara icke-godkänt att ha ribbad sits?
 
I dressyr-TR står det såhär under mom. 211 Hästens utrustning angående sadel:
"Dressyrsadel (se bild), hoppsadel och kombinerad/allroundsadel får användas. Bomlös sadel som liknar en standard dressyrsadel är tillåten. Westernoch damsadlar är inte tillåtna. "
I slutet av momentet står följande:
"6.6.1. All övrig utrustning inte nämnd i moment 211, är förbjuden. "

Då är min fundering, islandssadel, är det inte godkänt? Eller tänker man att de är en variant av en dressyrsadel? Eller har man helt enkelt inte tänkt på att de finns?

Undrar även kring stigbyglar... Där står:
"1.2. Stigbyglar ska vara av traditionell ridsporttyp eller vara av säkerhetsmodell. Stigbyglarna ska ha hela sidor. Ryttarens fot får inte helt eller delvis inneslutas i stigbygeln eller fästas vid stigbygeln till exempel med magneter "
Vad innebär "hela sidor"? Såna som löser ut på utsidan om man ramlar av (med fjäder och magnet, eller vad det är), räknas de som hel sida i och med att de har "hel sida" i outlöst läge? De är ju en typ av säkerhetsmodell, och det är godkänt?

Och just det, en grej till! Får stiglädren sitta under sadekåpan, eller måste de vara över? Hittar inget om det i TR men vet att i hoppning måste de sitta över sadelkåpan.

Vilken dum omformulering!
Tidigare formulering var att sadeln ska vara av engelsk typ, vilket då inrymmer dressyr- hopp- och allroundmodeller.

Men som tidigare skrivits: islandssadel är som en dressyrsadel, i stort sett. Så jag tänker att det är riskfritt att använda en islandssadel. Det är ju ingen helt egen sort, liksom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp