Sadelfråga!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Strumpan_20
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 069
S

Strumpan_20

Surfade runt lite och hamnade på en hemsida (ridsportshopen.com) som säljer syntetsadlar av märket "Hi-Lite"... Det var modellen Chaumont Close Contact Flatback jag undrar lite över... Någon som sett denna i verkligheten? Den var ju ganska billig, så man undrar ju lite om det är skräp, eller är fullt duglig... Någon som vet?

Sv: Sadelfråga!

Jag har hört att den är för smal mellan bossorna så den tycker på ryggraden.

Ja, det är skräp. Och bossorna är under sätet endast 6 cm breda! :eek: :eek: Detta kan ge tryckskador och dessutom skapa punkttryck. Dessutom är passformen RIKTIGT dålig. Den är ojämn (alla 7 st som var i samma butik var det) och är formad som ett A i bommen, där det går upp en spets under sätet och sen går det ner igen. Jag förstår inte varför, men det är så iaf.
Ska du köpa en syntetsadel ska du köp0a Griffin eller Wintec. Eller satsa på en billigare begagnad kvalitetssadel.
Men jag kan säga direkt att varken du eller hästen kommer bli glada omj ni köper sadlar som kostar 2 000 nya....

Sigma kostar under 2000 ny och är en alldeles utmärkt sadel, kanske inte den snyggaste och bekvämaste men fullt funktionell och inte skadlig för hästen, bomgaranti 10 år och 1 år på övrigt material.

Jag har inte sett en Sigma IRL då de inte finns i Hööksbutiken här.
Däremot har jag sett Sigmas ( på bild) som varit använda ett tag och de ser ju förjävliga ut.

Och bara för att de har en bra bomgaranti betyder inte att sadeln är bra. Kanalen mellan bossorna kan vara för smal, bossorna kan vara för smala, passformen kan vara konstig (som med exempelvis Hi-Lite sadlarna) bommen kanske inte är stabil osv osv.

Jag har en Griffin allround. Den är jättebra. När jag provred med den (köpte begagnad) så la jag ett vitt lakan mellan ryggen o vojlocken och då såg jag att den blev jämt skitig och inte tryckte, varken vid bossorna eller ryggraden. Bra knep. Tog också med den till en sadelmakare som kollade att den var ok.

Jeg har en sigma dressursadel, och den er kjempebra til å være så billig. Den er mycket vid mellom bossorne, og selve bossorne er ganske brede. Min hest har i alle fall ikke tatt skade av den sadelen, og han er slik at han sier i fra så fort noe blir ubehagelig/vondt for ham. Stoppingen var også jevn og fin, bare sånn at det var sagt.

Så den sadelen vil jeg absolutt anbefale :)

jag har haft både dressyr och hoppsadeln hi-lite. fungerade ok på mitt halvblod. det negativa är att de är ganska stela och hårda. att sitta i. Ang. bossor och bredd har jag inget negativt att säga. sadlarna ligger nu på en c-ponny, och verkar fungera bra där med. naturligtvis får man inte en kvalitetssadel för de pengarna, men på våra hästar har de inte varit skadliga. det är väl individuellt som vid all sadelutprovniing.

Det är en väldigt märklig hööksbutik du har där du bor. Har inte alls samma sortiment eller köpvillkor som övriga hööksbutiker...

När jag var i Hööksbutiken i Uddevalla för ca ett halvår sen hade de inte Sigma heller.
I butiken här har de inte CH's sadlar, alla Stubbensadlar som finns på hemsidan (finns bara Siegfried CS) och bara GMs hoppmodell. Det är inte så konstigt att de inte tar in alla produkter som de "ska" ha, då det för det första inte säljs (Stubbensadlarna är mkt billigare om man åker till Laholm och de andra sadlar går inte att mätas med Stubben) och för det andra kanske inte finns på centrallagret i Borås.

Och sedan så är det inget krav på att alla Hööksbutiker ska ha samma priser etc. Inom alla kedjor kan det förekomma lokala avvikelser. Både inom sortiment och priser.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 338
Senast: Johanna1988
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 029
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 821
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • WE-tråden