Sadelfunderingar!! Hjälp mig!!

lillis1222

Trådstartare
Ständigt dessa sadlar! *suck*

Har en arab med bred, kort rygg och normal manke.Letar ny dressyrsadel för fullt;

Funderar på följande 2 sadlar:

* globus clic
* kentaur medea

Vill ha er hjälp! Vad tror ni? Hur hade ni resonerat? Erfarenheter av dessa olika sadlar??

Sv: Sadelfunderingar!! Hjälp mig!!

Just dem vet jag ingenting om, men kan tipsa om ett par sadlar som fungerat på min.
Kieffer och Passier är bra modeller om man får tag i en tillräckligt vid, dvs. minst strl W.
Frank Baines och Lovatt & Rickett har också bra sadlar för araber, L&R är väldigt vida så här fick jag gå ner en storlek i bommen.
Utöver dessa har jag även provat någon gammal Stübben och en Santa Cruz som inte varit helt tokiga..

Jadu .. Har dels blivit tipsad av den av sadelfolk, samt har jag läst här på forumet att det är väldigt många som verkar använda dessa till korta runda ryggar.. Drog slutsatsen att så många nog inte kan ha fel..

Att tillägga är även att min arab inte på ngt sätt är exstrem kort .. Har en sådan oxå i stallet .. Men denna är dock mer åt d normala hållet ..

Undra just varför man ibland går känslan av att böj "dumförklarad" på detta forum.. Jag bad om tips , inte nedlåtande kommentarer..!kom med tips då istället...

Jag FRÅGADE därför att jag UNDRADE om det fanns någon anledning till att välja kilbossor till en kort rygg. Det är du som beskrivit ryggen som kort, vi andra har ju inte ens sett hästen.

Det får nog anses som lite udda att välja kilbossor OM hästen har en kort rygg, då vill man ju ha en så kort anläggningsyta som möjligt på sadeln. Globussadlarna har ju dessutom rätt rejäla kilbossor som kan ställa till det även på en normallång rygg (ja, jag har ägt en Globus dressyrsadel).

Att flera använder något säger ju inget om passformen, det säger mer om prissättningen på produkten än hur den egentligen fungerar.

Väljer du att tolka frågor för att det saknas info som dumförklaringar så blir det nog inte så mycket förslag i tråden. Det är svårt att komma med tips när det först är en kort rygg, sedan "inte extremkort" - det saknas ju en del input. Bomformen kom ju t ex inte fram i första inlägget, därav den frågan. En smula svårt att komma med förslag utan korrekt info - det blir ju bara gissningar och rabblande av märken och modeller utan särskild hänsyn till passform.

Hur lång får anläggningsytan vara?

Jag har inte mätt ytan på honom .. Sitter just nu i bilen hem från semester så ska hugga tag i det rejält imorgon.. Tänkte mest d kunde vara skönt att slippa låna hem hela butiken:)

Han har som även normal manke kan jag lägga till.

Det man kan gå lite på är att jag provade kompisens amerigo classic +1.. Denna låg mkt bra förutom att den givetvis var för smal i bommen! .. Detta man kanske kan få ut lite av ??:)

Undrat även lite om jacson modell new england som ngn rekommenderade ??:)

Det är jättesvårt att säga att en sadel passat om den varit vidare i bommen. När sadeln kommer i rätt vidd och kommer ner på hästen passar den oftast inte alls, är tyvärr min erfarenhet utifrån scenariot.

I dina skor hade jag börjat med att mäta anläggningsytan och sedan gjort en ryggprofil, då har du sedan ett hum om hur sadeln ska se ut för att vara lönt att ta hem. Passa också på att analysera hur ryggformen skiljer sig vila/arbete, det är nog det vanligaste felet man gör med amatörprovningar. Glömmer bort att kolla om/hur mycket hästen ändrar sig i arbete.

:bow: :bow:

Min häst är så härlig att när han står stilla i stallet passar böjd bom så som prestige dom ligger verkligen super då.. När jag rider så släpper dom ist bak och slår då i varje steg. Så vid arbete måste min häst ha rak bom så som wintec. Ta hjälp av någon som du verkligen litar på och som du kan få fram bra saker om.. Även om jag hållt på med hästar i över 10 år så skulle inte jag våga att bara köpa en sadel som jag provat ut själv.

Och som Lovisaleonora_ skriver så är det väldigt sällan sadel passar när den blir vidare i bommen.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
429
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 319
Senast: Mogge
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 639
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31