Sv: Sadelfunderingar!! Hjälp mig!!
Jag FRÅGADE därför att jag UNDRADE om det fanns någon anledning till att välja kilbossor till en kort rygg. Det är du som beskrivit ryggen som kort, vi andra har ju inte ens sett hästen.
Det får nog anses som lite udda att välja kilbossor OM hästen har en kort rygg, då vill man ju ha en så kort anläggningsyta som möjligt på sadeln. Globussadlarna har ju dessutom rätt rejäla kilbossor som kan ställa till det även på en normallång rygg (ja, jag har ägt en Globus dressyrsadel).
Att flera använder något säger ju inget om passformen, det säger mer om prissättningen på produkten än hur den egentligen fungerar.
Väljer du att tolka frågor för att det saknas info som dumförklaringar så blir det nog inte så mycket förslag i tråden. Det är svårt att komma med tips när det först är en kort rygg, sedan "inte extremkort" - det saknas ju en del input. Bomformen kom ju t ex inte fram i första inlägget, därav den frågan. En smula svårt att komma med förslag utan korrekt info - det blir ju bara gissningar och rabblande av märken och modeller utan särskild hänsyn till passform.
Hur lång får anläggningsytan vara?