Sadelgjord, resår eller inte?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Johanna-79
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 281
J

Johanna-79

Vilket föredrar ni, med resår (båda sidorna då)? Eller utan resår? Varför?

Skillnad mellan lång gjord eller dressyrgjord när det gäller resår eller inte?

Sv: Sadelgjord, resår eller inte?

Jag föredrar med resår och då på båda sidorna.

Fick höra utav en kiropraktor (tror att det var det han var) när jag var i england och jobbade för flera år sedan att man skulle antingen ha resår på båda sidor eller så skulle gjorden vara helt stum. Han menade på att hästarna inte arbetar likvärdigt i båda sidorna om man har en gjord med en stum och en resårsida. Sen om detta stämmer eller inte vet jag inte men jag tycker att det lät logiskt.

Nu vill jag ju veta VARFÖR ni föredrar det ena eller det andra också! :idea:

Jag föredrar resår på båda sidor.

Jag skulle aldrig köpa en gjord med resår bara i ena änden... det drar ju snett!

Själv föredrar jag resår i båda sidor :) Men då gäller det att man inte spänner för hårt!

Föredrar resår på ena sidan - den sida men ej spänner gjorden på. Helt enkelt för att jag upplever att den flexar något, men att man ej spänner enbart själva resåren.

Föredrar resår på ena sidan - den sida men ej spänner gjorden på. Helt enkelt för att jag upplever att den flexar något, men att man ej spänner enbart själva resåren.

Precis, skulle aldrig vilja ha resår på den sidan man spänner, alldeles för lätt att dra åt för mycket då enligt mig.

Men om man har en helt stum gjord blir det inte alls lika följsamt.

Jag föredrar resår på båda sidor för att det blir ojämnt medresår på bara ena sidan och utan resår är det inte lika följsamt. Ska tillägga att jag inte spänner gjorden jättehårt för det, utan jag spänner så att jag får in en hand relativt lätt och ledigt.

På dressyrgjorden har jag ingen resår (finns det ens?) men till hoppsadeln har jag med resår på en sida. Har haft så i många år och har aldrig märkt något speciellt. Väldigt bra på häst som spänner upp magen ngt helt extremt. Har mina "hål" för sommar/vinter och vet att det är lagom hårt. Har faktiskt aldrig slått mig att det blir ojämnt tryck. :crazy:

Jag har en wintecgjord där resåren sitter i MITTEN. Alltså mitt under. Den tycker jag verkar vara bra.:)

Senast ändrad av en moderator:

Jag gillar sadelgjordar med resår i bägge ändar - bra för hästen och smidigt för mig :p

Ligger sadeln bäst med resår så använder jag det och tvärt om. Också vad hästen känns gilla bäst, mitt sto gillar inte resår vad det känns, hon tjurar när jag använder det.

använder resår på båda sidorna på långa sadelgjordar. Eller ingen resår alls. vill ju inte att det ska dra snett, kan ju intevara skönt för hästen.

dressyrgjordar har jag både med och utan resår. Men använder helst en gjord även där med resår på båda sidorna.

resår på båda sidorna, då blir inte gjorden lika stum. skulle aldrig kunna ha något annat, säger ju sig självt att det inte kan vara speciellt skönt.

kl

Har helst resår, aldrig provat på båda sidorna faktiskt.. men tycker det känns lite taskigt utan resår, för då är ju gjorden så himla stum!

På dressyrgjorden har jag ingen resår, men spännena löper, om man säger så. Tycker det är extremt bra för då spänns ju gjorden bara ett halvt hål i taget = pålle som inte gillar när man spänner gjordar tycker det är lugnans! :)

Har du helst ett vanligt bälte eller ett med resår? Jag tycker det är jätteäckligt att ha ett resårbälte.

Har du helst ett vanligt bälte eller ett med resår? Jag tycker det är jätteäckligt att ha ett resårbälte.

Ett vanligt bälte drar du väl inte åt runt revbenen? ;)

Jag skulle tro att gjord med resår är bekvämast för hästen eftersom det sitter åt över revbenen och när hästen andas så flexar en resårgjord. Detta är bara mina personliga tankar om det hela. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag är ute efter en sadelgjord med platta som har fast resår. Den får dessutom inte vara för bred, utan måste vara väl utskuren för...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Jeps
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
982
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Det slog mig idag att min ena hästs sadelgjord är närmare 15 år gammal. Den är i sympatex och ser i stort sett ny ut men allt åldras ju... 2
Svar
26
· Visningar
2 075
Senast: Sassy
·
Utrustning Funderar på att investera i boxmattor, ni som har eller har haft, vad är era erfarenheter? Går det åt mindre strö eller lika mycket men...
Svar
17
· Visningar
1 275
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka