Sadelgjord, resår

aglaonema

Trådstartare
Har köpt ny sadelgjord i resår, den förra sadelgjorden jag hade var 130 cm det är också denna. Ändå kunde jag spänna den 3 hål kortare än den förra och då har jag inte ens hunnit prova rida. Nu finns det inte så många hål kvar att spänna i så min undran är töjer sig sadelgjordar med resår kommer den bli för lång? Borde jag byta den till 120 cm? Hmm
 
Var vaksam så du inte drar den för hårt. Det är väldigt lätt hänt att man drar åt en resårgjord för hårt eftersom resåren gör att den känns lös i jämförelse med en stum gjord när man drar i samma hål. Testa och dra den 1-2 hål mer än den stumma gjorden och rid en stund, sen känn efter hur den känns.
 
Var vaksam så du inte drar den för hårt. Det är väldigt lätt hänt att man drar åt en resårgjord för hårt eftersom resåren gör att den känns lös i jämförelse med en stum gjord när man drar i samma hål. Testa och dra den 1-2 hål mer än den stumma gjorden och rid en stund, sen känn efter hur den känns.
Har förstått att resårsidan ska sitta på höger sida där man inte spänner men får den ändå spänd många fler hål än den utan resår fast dom är exakt lika långa, den ska nog kännas lösare som spänd om den har resår verkar det som.
 
Nu har jag den spänd 2 hål kortare än vanligt och har bestämt mig att det får duga det går ännu att spänna den 4 hål till och blir den nån gång för lång får jag byta till en kortare då. Gillar att det är lättare att spänna den än en stum gjord mycket lättare att dra fast den nu.
 
Så småningom blir nog resåret lite lösare, kan se det på en del ridskolehästars resårgjordar. Jag har haft en ny gjord med resår på bägge sidor i ungefär 9 månader nu och där är det ingen förändring i resåret, men det skulle jag inte förvänta mig på så kort tid heller.
 
Så småningom blir nog resåret lite lösare, kan se det på en del ridskolehästars resårgjordar. Jag har haft en ny gjord med resår på bägge sidor i ungefär 9 månader nu och där är det ingen förändring i resåret, men det skulle jag inte förvänta mig på så kort tid heller.
Det beror oftast på att folk drar för hårt så resåren töjs. Drar man normalt så ska det inte bli någon skillnad.
 
Har förstått att resårsidan ska sitta på höger sida där man inte spänner men får den ändå spänd många fler hål än den utan resår fast dom är exakt lika långa, den ska nog kännas lösare som spänd om den har resår verkar det som.
Är det bara resår på ena sidan? Generellt är det att föredra med resår på båda sidorna så gjorden inte drar sadeln snett. Det var många år sedan jag såg gjordar ute i butik med resår på bara ena sidan.

Den ska absolut kännas lösare. När du känner på gjorden så flexar ju resåren, har du en stum gjord är det inget som flexar när man tar i gjorden. Om resårgjorden känns lika hård som den stumma gjorden när du dragit så har du dragit för hårt.
 
Eller att det är billig och väldigt klen resår.
Det är också möjligt, sen brukar sakerna användas tills de verkligen är helt utnötta och sen lite längre ändå. Har hittills inte sett någon ta med sin egen sadelgjord till ridskolelektion (komisk tanke på en hel uppsättning gjordar av alla storlekar 😂) men många tar med sig egna stigläder och stigbyglar, förstås handlar det mer om ryttarens komfort än hästens. Dock är ju en välpassad sadelgjord en säkerhetsaspekt precis som stigbygelplattor som inte är plattnötta.
 
Är det bara resår på ena sidan? Generellt är det att föredra med resår på båda sidorna så gjorden inte drar sadeln snett. Det var många år sedan jag såg gjordar ute i butik med resår på bara ena sidan.

Den ska absolut kännas lösare. När du känner på gjorden så flexar ju resåren, har du en stum gjord är det inget som flexar när man tar i gjorden. Om resårgjorden känns lika hård som den stumma gjorden när du dragit så har du dragit för hårt.
Ja det är resår på bara ena sidan, det var den enda gjorden som fanns i affären där jag köpte den hade väl inte köpt den annars. Jag spänner den nu 2 hål kortare än den utan resår och gillar den för att det är mycket lättare att spänna den man måste inte dra så hårt.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: MimmiNO
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 411
Senast: Mabuse
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 101
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 523
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp