Sadelgjordstråd!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Luxurios
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 793
L

Luxurios

Vad har ni för sadelgjordar? Min häst har haft sönder alla sina, den lilla kraken, så nu tänkte jag införskaffa i 2 nya. HAr ni några tips? Helst i svart läder med resår på BÅDA sidor, gärna med mässingspännen om det nu finns? :bow:

LÄgger till: Är det någon som har prestige sadelgjord?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadelgjordstråd!

Han_naH skrev:
Globus gjordar tycker jag om. Inte så fasligt dyra och håller bra. Finns några olika modeller.
www.globussport.se

Ja dom rekomenderar jag också. Använder själv globus gjorden till dressyr sadeln.

Men jag rekomenderar inte mässing spännen. Det är en mjukare o vekare metall och den håller inte alls lika bra. Men det finns gjordar som är sprutlackade så det ser ut som mässing. :rofl:

Hopp eller dressyrgjord?
Jag har en mörkbrun chetakgjord med resår i båda ändarna, den är över förväntan bra faktiskt :) Skulle ha köpt en från EQL istället men den var så mkt hårdare än chetakgjorden. Betalade runt 700:- för den gjorden.
Sen har jag en Jeremy Rudge dressyrgjord. Älskar lädret i den gjorden men tyvärr gillade inte hästen gjorden och så har jag ingen dressyrsadel längre.
Har en uppsjö av textilgjodar, använder ingen av dom, förutom en Eventgjord som jag har till min tömkörningsgjord, den är helt okej.
Jag provade en prestige dressyrgjord förut, tyvärr var det bara resår i ena änden men den var supermjuk i lädret, verkligen kanonfin!

Jag kör med repgjord eller lädergjord. Läder gjord är det jag tycker bäst om.

Har haft neopren men är inte såld på det.

Resår på båda sidor, vet jag inte vart man får tag på. Jag har sett det men vet ej vart. Själv föredrar jag helt utan resår.

Jag har köpt en lädergjord på Mustang. De hade två prisklasser men jag köpte den "billiga" (dvs runt 7-800 kr?). Den har varit bra, hästarna gillar den.

Jag pratade med en sadelgubbe förra veckan o då sa han att man ska ha en sådan sadelgjord som har något sådant grip aktigt på insidan o så ska där vara resår, men inte vilket resår som helst för att det är stenhårt sådant som gör att den håller sadlen på plats men följer ändån med i hästens rörelser, ska se om jag hittar vad den heter i morgon , kostade ca 550 :-

Jag älskar min börjes-gjord. Billig och med otroligt mjukt och bekvämt läder. Resåren är stadig också - inte den typiska, sladdriga, billiga resåren som tänjs sönder snabbt. Definitivt den mest prisvärda dressyrgjord jag sett.

Stübben dressyrgjord, helt klart :love: .. Ligger väl på 850 spänn ungefär. Den är helt underbar och är mycket snygg dessutom.

Mystix

Jag har en dressyrgjord i läder från Lyckås Ridsport (heter det så?), resår i båda sidorna, den är helt suverän! Mjuk och fin redan från början (har länge velat ha en rejäl lädergjord men låtit bli eftersom alla varit stenhårda) och rejält med läder under spännena så att de inte kommer åt och nypa hästen. Resåren är rejäl och stabil. Att jag tycker dne är snygg är ingen nackdel. Kostade 400 kr ca.

Senast ändrad:

hoppsadeln har jag en lädergjord med resår på båda sidorna(vet inte märke)
dressyrsadeln har jag en lädergjord utan resår(handsydd av min tränare i mjuukt fint läder:love: )

Till dressyrsadeln har jag en Capone gjord, kostade ca 500 kr. Den är i läder med resår på bägge sidor, mjuk och skön. Bra kvalité.

Till hoppsadeln har jag en billig syntetgjord som funkar prima :D

Jag har en Gera dressyrgjord som jag är jääääättenöjd med :bow:
En brun utan resår, med vit sympatex på insidan.
Finns i svart också..
Sympatex är skitbra, bara att torka av :bow:
Jag köpte min på Henrikssons.

Jag har tre dressyrgjordar.

En som jag köpte beg. det är en Hansbo gjord med resår på båda sidor, tror det är blå-gul resår om jag inte minns fel. Gav 400:- för den beg. och ny ligger den på ca 1600:- i pris.

Sen har jag en brun (mer rödbrun i färgen) från Knights med grön resår på båda sidor, ska sälja den eftersom jag har en svart dressyrsadel.

Sen har jag en mörkbrun jacson med brun resår på, på båda sidor.

Är nöjd med alla!

Har en stübben lädergjord med resår som hängt med i runt tio år och fortfarande är hel och snygg. Min syster köpte en Good Choise lädergjord med två resårer på nyligen. Mycket snygg och mjuk med rejäla resårer.
Har en Prestigegjord med magplatta som jag också är nöjd med. Den har hållit sig fin länge. Dock är den några centimeter kortare än angiven längd, vilket gör att den känns lite kort till hästen ibland.

Hur tar din häst sönder sina gjordar??? Jag har haft många olika gjordar och det har aldrig hänt.
Prestigemagplatta har jag, är inte helt frälst i den. Bra resår men för tjock stoppning. Min sadel ligger sämst med denna gjorden.
Har dessutom en HGplatta, L.Wertheinplatta, zaldigjord, HGgjord och en stübbengjord. De 2 sista har hållare i mitten till graman och så...
Tänk på att om resåren har 3lager istället för 2 så blir den mkt stabilare och mer hållbar...

Liknande trådar

Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
141
Senast: NilHe
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 410
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 086
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
932
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025