Sadelkammarelösning

Penny_Lane

Trådstartare
Håller på med mitt projekt "sadelkammaren" den är uppskattningsvis 3*6 meter stor. Har ett fönster på ena kortsidan och har en dörr på ena långsidan (in till nuvarande stallet). Mittemot finns det en dörr som leder till logen/ridhuset (det som i framtiden skall bli stall).
Hade tänkt ha nån form av köksinredning på kortsidan vid fönstet. Vad tror ni om de? Ingen vask eller så utan bara en inredning för att förvara saker i. Hade tänkt ha nån form av mikro och Tv med kanske ett bord och 2 stolar (typ bardisk) så att inakoderingar i framtiden kan ta en kopp kaffe där.
Vad tror ni? Skall man satsa på en begagnad köksinredning eller skrota ideen? Någon som har nån annan förvaringsidee.
Har funderat på att ha en vägg för stallskåp och så ha hyllor ovanför för ex täcken.
Hade tänkt mej klinkergolv (i nån praktiskt färg) med golvvärme. Nån som provat det i en sadelkammare? Och så ett innertak med spotlights i för att slippa alla otympliga lysrör.
Så som det är nu är vårat stall av betong med gjutet tak (innertak) därför har vi tankar på att isolera och sedan sätta nån form av plyfa eller spånskiva invändigt.
Vad tror ni? Kan de va nått?
 
Sv: Sadelkammarelösning

Vi har hängt delar av vår gamla köksinredning i sadelkammaren. Det är ett par underskåp, diskbänk och ett litet överskåp (numera "apoteket"). Under underskåpen har vi lådor med lock och hjul från Ikea, som är lätta att flytta vid städning.

Motstående vägg har sadelhängare längst ner, sen elfa-skenor ovanför med 3 hyllplan. Det översta är 50 cm djupt, perfekt för täcken. Men skåp hade varit bättre fast vi är bara två som delar på 2,5*3 meter så det funkar bra.

Kortväggen längst in har element med en hylla över för att inte täckena skall hänga mot elementet. Täckeshängare längst upp alltså.

Golv = klinker, väggar i gul lantbruksplyfa. Innertak är vit plåt, reflekterar ljus jättebra. Rummet funkar enbart som sadelkammare.

Har nog nån bild ifall du pm:ar.
 
Sv: Sadelkammarelösning

Jag tänker ju praktiskt och att man skall utnyttja platsen man har. Köksinredning tappar du ju förvringsutrymme på om du inte väljer bara högskåp förståss men det var väl inte så du menade tror jag. Tv? Låter helt onödigt för min del, i stallet är jag med hästarna, inte för att kolla på Tv. Samlar damm och är en brandrisk!

Det låter tråkigt och ser tråkigt ut men jag skall satsa på höga på-plats-byggda skåp till varje häst, gärna lite bredare med regäl dörr, lås, två sadelhängare i. Det gör att försäkringen täcker sadlar, minskar stöldbegärligheten, ordning och reda, var och en har sitt osv.

Sen har jag tänkt på sådana där runda små cafébord med stålramar, finns från 895 kr med två stolar till!

Klinker låter perfekt men golvvärme..., känns även det som slöseri om du inte skall bo där!

Täckeshängare kan man göra på många sätt om man vill hänga täckerna permanent och inte bara för torkning. tex såna där som man hänger handdukar på "vinda" som finns på Ikea, häng högst upp vid taket och knäpp ihop spännet fram och häng i det.
 
Sv: Sadelkammarelösning

Jag kommer att sätta in delar av en gammal köksinredning i min sadelkammare, både över och underskåp och en liten diskbänk med ho. Har bara dragit fram vatten och avlopp än så länge. Nästa steg är att gjuta golv. Kommer också att ha klinkergolv. Förutom köksinredningen kommer där som fast inredning att finnas tre garderober och en eller två hatthyllor och en skohylla. Sen blir det ett antal sadel och tränshängare också och selhängare. Kommer troligen även att konsolhyllor högt uppe vid taket där täcken och sånt som inte används så ofta kan förvaras. Troligen med någon slags backar med lock på då.
 
Sv: Sadelkammarelösning

diamonia skrev:
Tv? Låter helt onödigt för min del, i stallet är jag med hästarna, inte för att kolla på Tv. Samlar damm och är en brandrisk!

Vad man skall ha för kapsling på el-grejjorna avgörs t ex av om det "som vanligt" är ingång från stallet, eller utifrån - för då behöver det inte räknas som lika stor risk t ex.

Men tv blir nog - som påpekat - svårt att få till. Vi fick ta bort en pax-fläkt för den saknade överhettningsskydd då vi hade besiktning för LRF/LF/Agrias "Säker Gård" t ex. (Fast nu har vi godkänt!).
 
Sv: Sadelkammarelösning

Tänk på en liten detalj,en sadelkammare är alltid för lite,hur stor man än bygger den..:o
Min är gissningsvis på ca 3x6 m och endast för mina pryttlar till två vuxna hästar,bara täcken,skrittäcken,ländtäcken,filtar och dyl. tar en hiskeligt mkt mer plats än vad man tror..:o

498cad3d.jpg
 
Sv: Sadelkammarelösning

Men det gäller ju att bestämma om det är en sadelkammare eller ett förråd?! För saker man inte använder etc behöver ju inte vara där ...

:angel: ;)
 
Sv: Sadelkammarelösning

Vi har en liknande lösning i vårt stall (kollektivstall), men sadelhängarna är inte inbyggda.

Varje häst har en hög garderob för saker och brevid finns sadelhängare och tränshängare med en hylla över för t ex täcken. Dvs varje häst har sitt utrymme och det kan i princip disponera som man vill. Inget tjafs om vem som ska ha sadelhänagre över eller under och inget tjafs om att någon tar för mycket plats. Fungerar kanon tycker jag.
 
Sv: Sadelkammarelösning

Jag var i en sadelkammare i helgen som var väldigt fin!

Deras lösning var lagerutrymme längs väggarna, typ lådor m. lock (eller vad man ska kalla det) som man kan lägga tex täcken i mm, skönt att slippa se allt faktiskt + att man kan sitta på dessa om man ska byta skor eller sitta och fika eller vad man nu vill göra!=)
 
Sv: Sadelkammarelösning

ang skrev:
Men det gäller ju att bestämma om det är en sadelkammare eller ett förråd?! För saker man inte använder etc behöver ju inte vara där ...

:angel: ;)

Det är sant,men detta är bara det som används..:o
Väldigt lite som ligger på hyllorna används inte men med en ägare som har svår separationsångest från sina pryttlar så....
 
Sv: Sadelkammarelösning

Försöker svara så många som möjligt:)

Angående golvvärmen så hade vi tänkt ha golvvärme istället för att ha så mkt element=brandrisk. Golvvärmen värmer ju ett par grader och så för elementen klara resten.
Tv var mest till för att jag INTE skall släpa in 3* hästutrustning i vardagsrummet o sitta där o smörja;) För de gör jag jämt. Mamma är vansinnig..;)
Tänkte mig köksskåp längs ena kortsidan (den med fönster) och då skulle ju dessa gå ända upp till taket. Mest för förvaring av läkemedel, små grejjer, foder (typ cortaflx och liknande) med mera. Har funderat över att ha ett kylskåp ett litet bara. Kan låta onödigt men ett litet kylskåp som man kan kyla vattnet till mej själv i (på sommaren) hålla filen kall till hästarna (vissa av mina hästar äter ibland Afil), ha läkemedel som inte får förvaras varmt med mera. Kanske räcker med en liten sånn 12volts kyl.

Det var nån som nämde stora lådor. Syftar du på typ dynboxar då? Jag brukar alltid ha ett par sånna med mej på tävlingar (sova borta tävlingar) för o ha täcken med mera i. Eller som pappa säger ljugarbänkar;) Sånna kanske man kan ha. Stående på golvet med hyllor ovanför? Vad tror ni om de?
Kanske svårt att säga eftersom jag inte har några bilder på sadelkammaren. Skall se om jag kan låna en kamera för att ta lite bilder när vi börjar närma oss "dags att hänga hyllor". ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 681
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp